Avfyrningsramp till raketer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dahlgren
Kontakt:

Avfyrningsramp till raketer

Inlägg av Dahlgren »

Denna nyår hade polarn byggt en raketramp på ett gamalt tv-stativ, satt på en rör för öl (om det var mindre än 2 öl tändes en lampa) + lite andra plojj-grejjer (grillen från en Volvo240 inkl instrumentpanel)

Jag tänkte knäcka honom nästa nyår med en egen manick, men den ska vara "lite" värre... Ska helst vara färdig till påsk om jag hinner.

Jo, jag tänkte så här:

2 st vindrutetorkar-motorer som driver varsitt hjul på vardera sida om en liten svetsad ram. På så sätt jag jag köra bakåt, framåt och svänga åt båda håll. Ett litet ledbart "stödhjul" får väl sitta i bakändan.
Funderade på om jag skulle ha drivhjulen monterade i mitten av ramen och ha ett stödhjul i både fram och bakkant, men jag har inte bestämt mig än.

Vore lite fräckt att svänga runt sin egna axel... Men det kanske blir jobbigare att köra om det är snö?
Vet inte heller om jag ska ha direktdrivet från torkarmotorn, eller om jag ska han nån uppväxling till hjulen.

Avskjutningsrampen för raketerna ska vara höj och sänkbar, altså vinkeln på rampen ska kunna ändras. Jag har ett litet 12v linjärställon som jag tänkt använda till det.

På rampen ska det sitta 5 eller 6 aluminiumrör (nåt med högre smältpunkt än plast i alla fall) där vi laddar raketerna.

Själva tändanordningen tänkte jag lösa så här, om det går förståss.
Om jag på varje "laddrör" sätter en liten kopp där det i botten sitter en glödtändare från en bil (den som sitter i cigarettuttaget) som är kopplad till ett 12v batteri. Och däri lägger jag stubinen från raketen. Det borde väl funka?

Hur många ampere behövs tror ni för att få stubinen att tända?
Och hur lång tid tar det innan stubinen antänds? Antar det hänger ihop egentligen? Jag har inga raketer kvar hemma, och ingen kasserad glödtändare heller, så jag kan inte testa just nu.
Men jag behöver inte ha direkttändning, tar det 2-3 sek gör det inget.

Jag har tänkt använda 1 eller 2st 12v 7.5 A batterier, lite beroende på hur strömslukande manicken blir. Vill helst inte släpa runt på ett 75 A bilbatteri.

Tänkte slänga på lite andra plojj-grejjer också. Som t.ex fram & baklampor, belysning vid raketladdning, varningssignal för "manick i apterat läge" (alltså ström fram till glödtändarna) + lite annat smått och gott.

Allt (eller i alla fall det mesta) ska styras med en manöverpanel med som går med kabel till bygget, mycket knappar och vippströmbrytare ska det va.

Jag vill att det ska vara enkelt att ladda om, så tändarna måste fungera direkt efter en skjutning utan för mycket meck.
Tror ni att glödtändarna är för strömkrävande för att bli tillräckligt varma för att tända en stubin?
Är det kanske bättre att snurra ihop nåt med en glödtråd?
Biltändarna känns lite mer robusta och stryktåligare.

Detta är inget seriöst projekt, men ganska kul. Så det gör ju inget om manicken blir snygg också, så kanske man kan använda den flera gånger.

Vad tror ni, är det ett projekt dömt att misslyckas? Tänker framförallt på tändningen, det andra fixar jag nog.

Kommer ni på några fler pryttlar man kan slänga på så får ni säga till.
Funderade lite på en laserstråle från nåt av raketrören, kan se snyggt ut i röken efter raketerna. Hoppar nog över ölautomaten, det får bli nästa bygge i så fall. 8)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Alkohol och fyrverkerier är väl inte den bästa kombinationen...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:rofl

Näe... Ölen efteråt, även om iden med ölautomaten onekligen var rätt kul :ajabaja: :D

Vad beträffar cigg tändarna (glödtråden) så kommer det nog, som du säger, att ta en stund innan den blir tillräckligt varm använder du gamla från skroten kan det ta en bra stund innan de fått upp värmen i början
kommer antagligen att bli litet pyssel med att rikta in stubinen vid varje "reload" Men fungerar gör det nog, tror jag.

Tror nog inte de (5-6 st) kommer att övelasta batteriet, åtminstone inte om du inte kör precis allt samtidigt (tänker främst då på motorerna) så det bör nog inte vara några större problem.

Vad beträffar torkarmotorerna bör du nog ha någonting som avlastar motoraxeln, kanske räcker det med originalväxeldrevet (snäckan), men det beror ju litet på hur mycket det färdiga arrangemanget väger.

Edit: om du sätter tex en glasbit i botten av röret, som skydd, bör det inte vara något problem att få dit lasern, enklast är nog i så fall att peta dit tillexempel en enkel laserpekare och montera ett par manöverkablar till stömmmen på denna.
farbrorlarry
Kontakt:

Re: Avfyrningsramp till raketer

Inlägg av farbrorlarry »

Jag hade nog tagit en bit volframtråd som jag lagt stubinen på. Ev som du säger lagt den i en kopp för att den inte skall bli så vindkänslig. Förmodligen om du inte har sådan tråd så går de bra med en tunnkoppartråd. Förmodligen måste du strömbegränsa så den inte brinner av. Då kan man enkelt ha reservtrådar att sätta dit som går fort alternativt ha flera trådar så att nästa aktiveras om en går av.
Skriv svar