Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Har problem att få macrot M6 "verktygsbyte" att fungera i UCCNC. Om jag skriver in M6 i MDI fältet så körs fräshuvudet upp till gränsläges brytaren och allt stannar. Samma sak händer om det är ett M6 kommando i en g-Code textfil.
Måste jag göra några ändringar i det macro M6 som levereras med UCCNC från CNC drive. Och i ett sånt fall vad är det som skall ändras, till vad, och hur hittar jag den raden i macrot.

Vore tacksam för hjäp.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av H.O »

Vad exakt förväntar du dig skall hända? Har du en faktisk, automatisk, verktygsväxlare på maskinen?
Om du inte har det så lyfter den väl Z-axeln till gränslägesbrytaren och väntar på att du, som operatör, skall byta verktyg och sedan trycka Cycle Start för att fortsätta programmet med det nya verktyget.

Om du HAR en verktygsväxlare så måste du väl specificera VILKET verktyg den skall växla till. Antingen på samma rad, alltså "M6 T3" eller så "förväljer" du verktyg "T3" på en separat rad nån stans i programmet, för att senare köra "M6".
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Glömde att skriva det kommer upp ett meddelande när gränsläget/homswitch har löst ut om att "operationenn/kommnadot har avbrutits av användaren. Varefter jag måst trycka "Override limits" för att sedan jogga tillbaks fräshuvudet.

Jag har ingen verktygsbytare varken hel eller halv automatisk, om en sådan finns. Har dock en "Tool length setter" (TLS). Så jag förväntar mig att M6 kommandot skall gå till positionen för denna TLS. Stanna upp så jag kan byta verktyg. Sedan bekräfta att verktyget är bytt. Sedan fortsätta med mäta in längden på det nya verktyget mot TLS. Sedan återvända till arbetsstycket och köra programmet från nästa rad.
Ett annat önskemål är att. Jag joggar fräsbord och fräshuvud med både piltangenter och även en "X-box 360 controller". Samt skriva in kommando i "MDI" fältet i UCCNC, detta gör att jag kan kan fräsa med dessa sätt att mata fräsbord och fräshuvud. Jag vill ha möjligheten att nyttja min TLS även i sådana fall.

Går det verkligen att trycka "Cycle start" efter att en gränslägesbrytare/homeswitch har löst ut. Då jag måste trycka "Override limits" och sedan jogga tillbaks fräshuvudet. Och köra programmet från nästa rad?

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av H.O »

Går det verkligen att trycka "Cycle start" efter att en gränslägesbrytare/homeswitch har löst ut.
Tydligen inte. Men i så fall så försöker ju M6 macrot köra Z-axeln högre upp än det går. Du måste naturligvis referenskört Z-axeln innan så att den vet var "noll" är för nån stans. Jag kör inte UCCNC så jag är ingen expert men du du får nog posta macro-koden så man kan se hur det fungerar.

Jag skulle tro att din TLS implementeras med probing-rutiner (G31) så du måste antagligen redigera M6-makrot så att det gör vad DU vill. Manualen nämner macrot M31 som referens, titta på det för ideer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3993
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av Mickecarlsson »

Det finns ett antal M6-macro på forumet för UCCNC. https://www.forum.cncdrive.com/index.php
Jag rekommenderar starkt att du investerar i Screenset 2022
Det kostar $29 men är väl värt varenda krona. Screenset 2022 innehåller färdiga macro för att antingen köra en ”vanlig” Auto Zero, dvs, nolla mot arbetsstycke eller arbetsbänk, används när man bara kör ett verktyg.
Eller så kör du Calibrate Tool Setter, detta macro nollar först mot arbetsstycket (du använder en touch-off plate för detta) för att sen gå till den fasta punkt där du har kalibreringsverktyget där UCCNC mäter längden.

När du har verktygsbyte i din G-Code går CNC’n till den punkt du angett som verktygsbyte, där byter du verktyg, trycker OK på dialogrutan och CNC’n går då till verktygsmätningen och mäter längden, därefter startar jobbet.

Dock, varje verktyg måste definieras med olika nummer, du kan inte ha samma verktygsnummer, du får en varning om detta är så.
ToPNoTCH
Inlägg: 4915
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är inte så att den gör skillnad på hård limit och mjuk ?

Det kan ju förvänta sig nå en mjuk och höja huvudet, men i avsaknad av mjuk når den en hård.
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Jag har induktiva gränslägesbrytare i X, Y och Z. Har inte "Soft limits" aktiverade för någon axel. Om jag aktiverar "Softlimits" och har dessa gränslägesbrytare, kommer dessa "Softlimits" att ignoreras vid "Home All". Vet var jag skall aktivera "Soft limits" men inte hur ställa in var dessa skall vara. Eller blir gränslägesbrytarna "Softlimits"?
Min version av UCCNC är 1.213 det skall tydligen finnas en version 1.2115 som jag då inbillar mig är en nyare version men var kan jag ladda hem den?

Skall posta den koden för M31 och M6 macrot senare. Skall även prova att aktivera "Soft limits"

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Gör en Home All direkt efter start av UCCNC. Skriver jag M6 i MDI så höjs frärhuvudet tills gränsläget löser ut och det visas ett meddelande om "Tool change was intrerupted by user" trycker OK i den dialogrutan. sedan måste jag trycka "override limits" och Reset" för att kunna sänka fräshuvudet.
Vid prov att aktivera "Soft limits" Skriver jag in M6 i MDI så går huvudet till Soft Limit för Z axel. Och jag får ett meddelande om att "A mashine axis soft limit was reched. The axis was now stopped" trycker OK i denna dialogruta. Så finns ett till meddelande "Tool change was intrerupted by user" trycker OK sedan händer inget mer.


Macrot M6 finns nedan
M6.txt
Macro M31 ser ut så här.
M31.txt
För att ytterligare krångla till allt så har jag en 3D-Probe som jag skulle vilja använda för att sätta nollpunkt i X, Y och Z=0 för att sedan kunna göra ett manuellt verktygsbyte med hjälp av min "Tool Setter"

Har även provat ett macro M31 som jag laddat hem från JBCNC hemsida som inte gav det resultat jag önskar. samt ett macro som heter M20301 där jag fick ett meddelande om att det inte gick att läsa.

Jag kan inte skriva eller läsa den kod som ligger bakom dessa macron så jag skulle uppskatta hjälp.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2743
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av hawkan »

Ger mej sjutton på att det är raden med G00 g53 z safez det ballar ut på.
Safez är 100 i skriptet. Skriv det kommandot för hand och se vad som händer. Fundera sedan på vad safez ska ha för värde.
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Hawkan.

I vilket macro skall jag skriva/editera eller skriva i MDI?

Mvh John Eriksson i Bollnäs
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej

Skriver safez 100 jag i MDI så höjs fräshuvdet 100 mm. Skrver safez 50 huvdet höjs 50 mm.
Ändrar jag i macrot M6
double SafeZ = 100; till double SafeZ = 50; och spar undan så höjs huvdet tills dess att gränsläget löser ut som tidigare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Denna rad double finns även i M31. Ändrar jag från 100 till 50 i M31 så blir det ingen skillnad mot tidigare. Ändrar jag även till 50 i M6 så bagge macrona har SafeZ = 50;
Så kvarstår problemet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av H.O »

Det vanliga är att Z-axelns "nolla" är i toppen, således är alla Z-koordinater i G53-systemet negativa. Har du din maskin konfigurerad på det sättet?

I så fall:
Kommandot

Kod: Markera allt

exec.Code("G00 G53 Z"+ SafeZ)
försöker köra Z-axeln till en position 100mm "ovanför" noll, på vägen dit sitter din gränslägesbrytare.
Prova att ändra 100 till -5, då borde den "lyfta" Z-axeln till 5mm nedanför referensbrytaren.

Vi vet väldigt lite om hur just DIN maskin är konfigurerad så fundera lite själv, ta det försiktigt och var beredd med handen på nödstopp ifall det går fel.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2743
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av hawkan »

Precis.
Men det måste väl finnas nån vägledning till hur detta ska göras?
Inte är det meningen att man ska förstå koden? Att ändra några variablers värde kan man väl göra men inte mer än så?

Eftersom det tydligen saknas instruktioner så måste du vara observant på vilken hastighet maskinen har när den sedan går
ner mot tool-setter. Det finns (ska finnas) två brytare i din tool-setter. En för tool-setting, en för e-stop.
Hastigheten får inte vara högre än att maskinen kan stanna på avståndet mellan tool-setter switchen slår till och e-stop slår till.
Enkelt att räkna ut från hastighet och acceleration.
John Eriksson
Inlägg: 507
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tool settern har två inbyggda "brytare" den ena som bryter ganska omgående vid ett lätt tryck på kolven. Den andra bryter 5 mm längre ner, påverkar Emergency Stop. Jag skall prova att sätta SafeZ = -30 eller så och testa om det blir någon skillnad. Måste jag starta om UCCNC och dator och controllers efter spart Macrot?

Jag har denna induktiva switchen sittande på fräshuvudet och sedan sitter det metallvinklar bägge sidor om switchen så jag får två gränslägen på Z likväl som X och Y.
Nollställer jag DRO i UCCNC i Z så blir positiv rörelse av fräshuvud när fräshuvudet höjs. Gör numer alltid en Home All efter att jag startat UCCNC.

Har lärt mig att alltid ha ett finger på ESC tangenten på tangentbordet, det brukar bli lite panikartat om man ser att det börjar gå fel. Tar kanske någon sekund att hitta ESC.

Kan inte använda en sådan där "toch Plate" som ofta används främst i Router maskiner med användingsområde träfräsning. Min maskin är gjord helt i metall och gjutgjärn. Fattar även att Toolsettern används i Router maskiner för att proba in arbetsstyckets höjd eller sätta nollpunkt. Detta blir lite svårt för min del då jag främst fräser i metall ofta små delar, så ställa en Toolsetter ovanpå en metallbit 15-20 mm stor blir spännande. Har heller ingen isolerande platta mellan maskinskruvstycke och koordinatbord.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar