Runda hål blir orunda...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Runda hål blir orunda...

Inlägg av Marta »

Vid utskrift av elektroniklådor har jar svårt att så min skrivare att åstadkomma runda hål i lådans sidor, som skrivs ut vertikalt. Ena halvan av hålet blir någorlunda, den andra blir oval. Båda hålen är ritade 10mm, men blir lite olika.
Skall detta vara möjligt och om så, vad kan vara fel?
Skriver med ofärgad PLA köpt i Malmö. 210 grader. Ender-kopia uppgraderad med MicroSwiss direct drive. Något grov nozzle, 0.6mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10735
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av GeekJoan »

Blir måtten på hela lådan rätt eller blir lådan något större på samma sätt som hålen blir större i en riktning?
Du kan testa att skriva ut en "testkub" och se om den blir exakt 30x30x30.
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Gimbal »

Stående hål brukar vara svåra att få helt runda i och med att det överhäng inblandat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Marta »

Lådan får exakt de mått den skall ha.

Lådans hörn är skarpa och fina, men hålens sidor är deformerade och "mjuka". Detta även innan den kommit upp där det är överhäng.

Kan Det vara så att 210 grader är för varmt? Är orolig för dålig vidhäftning mellan lagren om det skrivs ut för kallt.
Wihelm
Inlägg: 617
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Wihelm »

Svårt att får runda hål. Det man kan prova är att lägga till support för hålen.
Alternativt göra hålen lite mindre och använda en stegborr efter till rätt dimension.
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Gimbal »

Även prova att sänka farten, om det nu inte redan går långsamt förstås.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2742
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av hawkan »

0.6-munstycke då har du en lagerhöjd på 0.3 mm eller mer? Har aldrig kört så grovt men det du får är väl kanske som de blir.
Riktigt fint blir det med mindre munstycke 0.4 mm och 0.1 mm lagerhöjd och 30 mm/sek. Tar evigheter såklart, men det blir bra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Marta »

Jag har 0.2mm lagerhöjd. Det är redan tillräckligt långsamt. Tar drygt 3 timmar med denna låda som är 104x73x21.6 och har 2mm väggtjocklek och lite stöddetaljer för kortet runt kanterna.

Hade varit bra med dubbla extruders, både för tvåfärg och olika nozzles med samma tråd...
jihe
Inlägg: 2437
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av jihe »

Jag tycker inte det framgår riktigt av frågeställning eller bild om det är sidorna eller toppen som har fel form. Om det är toppen så tänker jag, givet att lagerhöjden inte får ändras, att det behövs mer kylning. Men om det är sidorna känns det kanske som ett mekaniskt problem som ger vändglapp som accentueras i ena riktningen (glapp kombinerat med tröghet?).
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 494
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av meconer »

Jag har sett tipset att göra hålen droppformade när man skall skriva ut dem stående, dvs att man gör dem runda nedtill men att man drar två tangentiella linjer typ 45 grader som möts i en spets upptill. Då ramlar inte överhänget neråt och ställer till överdelen av hålet.
Skärmbild från 2024-05-24 19-00-11.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2742
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av hawkan »

Ska det till någon form av precision kör jag i ett borr i ett hål. Och en gängtapp i gängorna.'
Det är inte unikt att hålen blir lite tillplattade när de skrivs ut i den orienteringen.
Det ser ut som det ligger nån lös slinga, det kan det bli när du har för stort överhäng som det blir i överdelen av hålet.
Använd stöd, blir inte perfekt men bättre i alla fall.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Marta »

Det är väl runt om som det är lite tilltufsat. Kanterna är missformade och oskarpa.

Vaktade den när hålen skrevs ut. Slingan som hänger fritt beror på att hålets överdel sjönk ner så första passet rakt över fick inget fäste. När topparna skulle mötas böjde de sig nedåt. Mest på hålet med slingan, som trots detta ser ut att ha blivit bäst.

Hörnorna på lådan är fina, tror knappast där är glapp i maskinen. Remmen är korrekt spänd så långt jag förmår att justera den. Kylningen däremot är nog lite sisådär. En liten ilsken fläkt som låter mer än den blåser. Kan ju vara att extrudern är onödigt varm. Hade den på 210 grader, skall skriva en provbit och se hur det blir med olika värme.

Bifogar bild av en benchy printad med samma tråd, kanske annan värme. Där blev hål och överhäng betydligt bättre, så hade förväntat något motsvarande.

Nåväl, det är en primitiv maskin. Är trots allt imponerad av det den åstadkommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
agehall
Inlägg: 431
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av agehall »

Du får väldigt icke-runda hål tycker jag. Mer än vad jag hade väntat mig. Det *kan* vara så att du kör för varmt men 210C känns inte överdrivet varmt.

Enklaste lösningen torde vara att köra med support i hålen och sedan borra ut dem till rätt storlek.
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av Gimbal »

Eller öka kylfläkten på extrudern så det inte säckar så mycket.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2742
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av hawkan »

Vet inte hur lyckligt det är att ha 0.6 mm munstycke. Du kunde testa med 0.4 mm som är "standard".
Skriv svar