Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Och det är inte på så många ställen som det finns 5G-täckning heller. Jag får ingen 5G med mobilen hemma t.ex. (inte ens ute på tomten). I Kista får jag 5G men där är det ju gödslat med 5G för tester vill jag minnas (de satte upp en massa 5G för att testa självkörande bilar för en massa år sen?).
Garmen
Inlägg: 456
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Garmen »

Men 5g är väl inte ett krav för att klara internet TV om man nu ska använda mobilt internet.
Klarade mig bra på 4G uppkoppling då jag var utan fiber ett längre tag och ansåg mig nödsakad att använda mobil uppkoppling för att ansluta till internet.
Att köra två HD och en UHD anslutning samtidigt klarades av utan några som helst problem.
Detta gällande TV alltså.
Sedan kan det naturligtvis finnas andra krav som gör att 5G är det enda alternativet.
Men för TV tittande så är det helt ok med 4G
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14935
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av mrfrenzy »

För en pensionär som har TVn igång 6h per dag blir det typ 450 GB per månad. Hur många 4G abonnemang tillåter det?
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Garmen skrev: 24 maj 2024, 17:03:43 Men 5g är väl inte ett krav för att klara internet TV om man nu ska använda mobilt internet.
Jag syftade mest på att argumentet mot fiber brukar vara "det går lika bra med 5G".

Men sen beror det väl på hur hög hastighet man får på 4G och hur många man är i hushållet som tittar på TV samtidigt. Sambon och jag har rätt olika smak så vi sitter ofta vid varsin TV och tittar på olika program på kvällarna. Har man tonåringar som också streamar så blir det rätt trångt med 4G.

Ensamhushåll klarar sig säkert utmärkt på 4G.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Hur många 5G abonnemang klarar det? Finns det inte 5G faller den väl ner till 4G? Men datapotten är väl det samma?

Pensionärer ser väl.ändå mest på 1, 2 och 4an? Så då kan de väl köra via marknätet större delen av tiden? 😉
Finns väl någon satellit kvar mot Sverige med?

För det måste väl mest vara husbandet pensionärer som riskerar problem? Flerbostadshus har väl kabeltv eller internet så att slänga upp en parabol borde ju inte vara ogörbart?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av TomasL »

Nja, många har sportkanalerna på dygnet runt, typ.
Prins Valiant
Inlägg: 1008
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

mrfrenzy skrev: 24 maj 2024, 17:05:51 För en pensionär som har TVn igång 6h per dag blir det typ 450 GB per månad. Hur många 4G abonnemang tillåter det?
Själv kör jag med Telia 4G obegränsat. Så visst finns det. Klarar definitivt av HD tv samtidigt som en hel del surfande samtidigt. Personligen ser jag ännu så länge ingen anledning till att byta till bredband. Det är relativt stor investering att installera bredband, då vill man veta vad man får för pengarna.
Garmen
Inlägg: 456
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Garmen »

För en pensionär som har TVn igång 6h per dag blir det typ 450 GB per månad. Hur många 4G abonnemang tillåter det?
Såsom varande i den utpekade gruppen, dvs TV tittande pensionär kan jag lägga till att jag hade insett att det lätt blir många GB så jag hade ett abonnemang med obegränsad nedladdning och ingen bindningstid då jag hade viss tro till att min fiberanslutning skulle lagas någon dag.
Nedladdningshastigheten varierade ganska mycket 50 - 120 Mbit/s men inga problem med TV tittandet..
Svarstiden däremot var inte speciellt lysande, 30-50 ms kunde den vara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av TomasL »

Nja, man skall inte dra pensionärer över en kant, betänk att vi som föddes tidigt 60-tal är pensionärer nu (eller blir i närtid), i princip, och jag tittar definitivt inte enbart på SVT/TV4, det är väl snarare filmkanalerna jag är intresserad av, dvs NETFLIX/PRIME/HBO/DISNEY osv och då springer datamängderna iväg.

SVT/TV4 gäller väl för de som är födda på 1920/1930-talet, typ. Och inte ens de går att stöpa i samma form.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Statistik
Det finns statistik.
Här t.o.m. 2022, statistik för 2023 har inte kommit ännu från Mediemyndigheten.

Genomsnittlig tittartid på TV, per dag: 114 minuter.
Därav, fördelat på åldersintervall:
60+: 263 minuter.
40-59: 115 minuter.
25-39: 39 minuter.
15-24: 21 minuter.
3-14: 23 minuter.

Streaming per dag.
YouTube; 35,8 minuter.
Netflix: 27,9 minuter.
SVT Play: 18,9 minuter.
C More: 13,1 minuter.
Viaplay: 8,6 minuter.
Disney Plus: 8,6 minuter.
TV4 Play: 7,1 minuter.
HBO Max: 6,3 minuter.

Netflix varierar inte så mycket med ålder. Ca 25% av streamingen i alla åldrar upp till 59, sedan avtar det något.
YouTube är störst i åldersintervallet 9-29, där ca 38-40% av streamingen. Bland 70-99-åringar är det bara ca 18% som är YouTube, men närmare 40% som är SVT Play.

Här finns mer statistik.
https://mediemyndigheten.se/globalasset ... n-2023.pdf

Len Renberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 juni 2024, 02:11:58

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Len Renberg »

Jag kan meddela att Boxer inte har stängt av möjligheten att använda programkort i marknätet ännu. Det skulle ju egentligen ske den 15:e maj enligt de mail som skickades ut.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

I Boxers information till kunderna kan man få intrycket att alla programkort slutar att fungera vid ett och samma datum. Du har t ex fått intrycket att alla programkort slutar att fungera 15 maj.

I verkligheten så skickar Boxer ut mail till sina kunder successivt och datumet för när ditt programkort slutar att fungera är olika beroende på när man fått mailet. Många har ännu inte fått något mail alls.

Om man vill behålla sitt programkort tills vidare så är det bara att kontakta kundtjänst.
Hur länge programkorten kommer att fungera är inget som Boxer talar om.
Fastän man kommit överens med kundtjänst att man ska behålla programkortet så verkar Boxer skicka ut en TV Hub Mini men det är bara att låta bli att hämta ut den så går den i retur till Boxer.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3549
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av breflabb »

Pratade med Boxer idag, eftersom även jag kan bli ett offer
Svaret var att korten kommer att fungera tills allting är på plats
Jag ställde en hel del frågor men svaret var lika kryptiskt och obestämt
Enligt snubben jag pratade med kommer 4G att fungera "utmärkt"om man inte är för långt från en mast
Däremot 5G kommer att vara KANON när den täcker hela Svea Riket
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Skogen »

Dagens mail från Boxer:
• Du har 1 programkort som kommer att bytas ut. Du får en Tv Hub Mini för varje programkort du har idag.
• Du får hem din nya TV Hub Mini i god tid innan ditt programkort slutar fungera
• Din nya TV Hub Mini fungerar från att du hämtar ut den
• Ditt programkort kommer att sluta fungera den 26 juni
• Du behöver med andra ord hämta ut och installera Tv Hub Mini innan detta datum för att kunna fortsätta se dina kanaler

Oss spelar det ingen roll, vi streamar redan det mesta.
Ska fråga grannen, som är 84 bast, om dom fått ordning på sin fiber.
Det har inte varit något annat än problem med deras.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

Detta korta mail från Boxer innehåller 2 fel.

1. Du får inte en TV Hub Mini utan du får låna den så länge du är kund.
2. Du behöver inte hämta ut och installera en TV Hub Mini innan 26 juni för att kunna fortsätta att se dina kanaler. Om du kontaktar kundtjänst så kan du behålla ditt programkort och se via antenn tills vidare.
Skriv svar