Superkondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Superkondensatorer

Inlägg av TomasL »

"Starting Current" är den maximala strömmen motorn drar innan den börjar snurra, dvs den strömförbrukningen motorn har om den låses fast, dvs om du håller emot regeln så den inte kan flytta sig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Superkondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Supewrkondensatorn är egentligen inget annat än en kondensator med stor kapacitans. DEn kan användas för att ta hand om och distribuera stora laddningar snabbt och kan hålla spänningen i vissa kretsar under lite längre tid, dock ej jämförbart med batterier.
Den har dock begränsad spänningstålighet, ofta max 5V.

Ska man styra en massa reglar kan det vara en tanke att styra dem i sekvens för att inte nödgas överdimensionera nätaggregatet och för att undvika stora spänningsdippar (störningar) när ett stort gäng motorer drar igång samtidigt.

Min fundering är att det kanske räcker med en vanlig elektrolytkonding på 10,000uF för att klara startströmmen. Den kontinuerliga strömmen däremot är betydligt mindre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Superkondensatorer

Inlägg av TomasL »

Sedan kan man ju lägga in någon ms fördröjning mellan motorstarterna.
tobiasger
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 augusti 2019, 20:51:25

Re: Superkondensatorer

Inlägg av tobiasger »

Okej, så helt enkelt att via mikrokontroller ha en slags "stagger" för när motorerna startar? Dvs. motor 1 kör > vänta ms > motor 2 kör osv? Jag behöver kolla med oscilloskop då antar jag, hur lång startpeaken är för att veta hur många ms?
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Superkondensatorer

Inlägg av MiaM »

Nätagg kan ju också ha olika maxström för toppar respektive kontinuerligt. Dessutom så reagerar olika nätagg olika vid överlast. Vissa bara sänker spänningen = strömbegränsar, medan andra stänger helt av. Ett som garanterat bara strömbegränsar är ju vettigt här, i kombination med motorstyrning som "fungerar" även vid underspänning. Eller ja, som sagt kör annars med separat nätagg.

Till alla: Skjutpottar lär väl dra mer ström.

Annars: En variant är en slags mellanting. Vridpotentiometer men man ser reglaget från sidan istället för ovanifrån så att säga. Tänk typiskt reglage med en spak man för framåt/bakåt, som en joystick med endast en riktning. Eller för den delen bara ett hjul man snurrar på, som t.ex. reglagen för att öppna/stänga ventilationssöppningarna i bilar ofta brukar se ut. (Eller googla AVAB Viking för exempel på sådana som faktiskt elektriska pottar). Prioblemet är väl att ifall man vill bygga analogsyntgrejer så får man ta hänsyn till att om man använder en vanlig pot så får man bara ett litet delområde av pottens fulla utslag (om man inte krånglar med utväxling = källa till glapp)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Superkondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har precis provkört två motorer jag har, lite grövre, 12VDC och i drift drar de 50mA. Så du skulle kunna mäta/måtta vad motorerna i motorpotarna drar och designa nätaggregatet därefter MEN ...

... kolla vad motorerna drar i startström och under hur lång tid. Beräkna hur mycket laddning/Energi/EFfekt som behövs för att klara den startströmmen och dimensionera en "startkondensator" efter detta.
tobiasger
Inlägg: 40
Blev medlem: 1 augusti 2019, 20:51:25

Re: Superkondensatorer

Inlägg av tobiasger »

Tack för all input! Ska läsa igenom grundligt.

Jag har lite mailkorrespondens med en kille som byggt något som är väldigt likt det jag pratar om och han menar att motorerna i hans projekt aldrig kommer upp i 800 mA trots att det står specat, eftersom han genom PWM-signalen från mikrokontrollern ser till att motorn går mjukt och långsamt. Han har tydligen mätt som mest mellan 150-200 mA per potentiometer. Så även om det i musikprogrammet skulle vara så att en automationskurva går från +6dB till -infdB omedelbart så rör sig ändå poten medvetet långsammare mot det slutgiltiga värdet.

Och när jag tänker efter så är det ju väldigt rimligt - dels blir det tystare, dels så ser man faktiskt och kan följa rörelsen med ögat och sen så ger det också marginal för mikrokontrollern att läsa värdet korrekt, istället för att det hoppar direkt till det angivna värdet för snabbt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5948
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Superkondensatorer

Inlägg av rvl »

Är man inte ute efter coolt utseende med rörliga potentiometra, så kanske man kan överväga digital potentiometer?

För de rörliga så får man säkert ned maxströmmen en hel del om de inte behöver köras absolut samtidigt som Tomas var inne på.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Superkondensatorer

Inlägg av Mindmapper »

tobiasger skrev: 24 maj 2024, 00:25:24 Tack för all input! Ska läsa igenom grundligt.

Jag har lite mailkorrespondens med en kille som byggt något som är väldigt likt det jag pratar om och han menar att motorerna i hans projekt aldrig kommer upp i 800 mA trots att det står specat, eftersom han genom PWM-signalen från mikrokontrollern ser till att motorn går mjukt och långsamt. Han har tydligen mätt som mest mellan 150-200 mA per potentiometer. Så även om det i musikprogrammet skulle vara så att en automationskurva går från +6dB till -infdB omedelbart så rör sig ändå poten medvetet långsammare mot det slutgiltiga värdet.

Och när jag tänker efter så är det ju väldigt rimligt - dels blir det tystare, dels så ser man faktiskt och kan följa rörelsen med ögat och sen så ger det också marginal för mikrokontrollern att läsa värdet korrekt, istället för att det hoppar direkt till det angivna värdet för snabbt.
Först svar på din fundering. Snabba rörelser drar mera ström! Så att minska snabbheten i rörelserna drar ner på strömstötarna och förbrukningen.

Är inte hemma på motorstyrda potentiometrar. Kan det vara så att potentiometrarna har olika strömförbrukning beroende på hur avancerade de är? Eftersom jag inte vet om motorpottar vanligen också manövreras manuellt. Dvs du kan själv vrida på potten och den tar det läget ända tills motorn styr iväg den till ett annat läge.
Har man inte någon sådan funktionalitet borde det vara onödigt att ha knappar på pottarna. Förutom för översiktens skull då. Men det kan en bildskärm ordna. Att ha digitala eller dolda rattar skulle göra stor skillnad i pris, tycker jag.

Att ha pottar som manövreras både manuellt och med motor får en knepigare mekanisk konstruktion och borde dra mer ström.
Vad är vanligt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Superkondensatorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Potar i hifigrunkor har ofta slirkoppling. Mina potar (mätte just upp en) drar strax under 50mA.

AliX och på eBay säljs enheter med fjärr och färdig modul med motorpot och kontrollogik och kostar från ett par hundra och uppåt. Man behöver inte nödvändigtvis uppfinna saker från scratch.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Superkondensatorer

Inlägg av MiaM »

800mA är kanske om ev slirkoppling slirar, eller om motorn inte startar pga någon håller emot (eller den nått ändläge)?
Skriv svar