Släpgenerator till segelbåt och VESC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matrisen
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2024, 19:04:49

Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av matrisen »

Hejsan, mitt första inlägg här på forumet.

Jag har blivit intresserad av att bygga en släpgenerator till en segelbåt för att ladda ett 12V bilbatteri. Har en del gamla AC-motorer liggandes från radioflygplan, och skulle helst använda någon av dessa som generator (inledningsvis iallafall).

Dock så är deras KV-tal ganska lågt; så vitt jag förstår betecknar det spänningen som genereras vid ett visst varvtal.
Känns ofrånkomligt med "direktdrift" dvs att propellern sitter rakt på generatorns axel - de kommer att rotera med samma hastighet. Känns intuitivt som att propellern kommer att rotera med några RPS som högst. Detta innebär att den genererade spänningen inte kommer att vara i närheten av 12V...

Mitt problem är alltså att jag behöver öka spänningen på något sätt. Har en VESC att tillgå, skulle denna kunna vara lämplig för det här problemet? Dvs reglera spänningen, kanske fungera som en laddningsregulator samtidigt?

Vore tacksam om någon elektronikkunnig som kan ge en fingervisning i rätt riktning, för hur jag ska tackla detta problemet!

Bakgrunden är att båten saknar i princip utrymme för solpaneler, vilket gör en släpgenerator praktisk! (samt att jag vill testa detta för skojs skull)

/matrisen
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26574
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av danei »

Jag skulle säga att du behöver hitta en lämpligare generator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16887
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av grym »

håller med, lämpligare generator

frågan är
vilken effekt strävar du efter?

vilket varvtal är rimligt att få?

kan vara rimligt med ex stegmotorer som generator, eller mindre cnc motorer om dom är moderna nog, läs 90 talet och nyare
matrisen
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2024, 19:04:49

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av matrisen »

Intressant, kollade på denna video:

Här får han +12V utan större problem, så att använda en stegmotor verkar bättre!
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av FormerMazda »

Det är såklart många faktorer som spelar in om detta blir användbart eller inte.
Att snurra på en permanentmagnet motor/generator och få ut 12V är inga större problem alls, som videon bevisar.
Men att hitta rätt motor med rätt propeller som ger nån användbar effekt är lite knivigare. Sen ska helst allt gå via nån laddregulator tänker jag. Nu kanske det är så lite tid i vatten och så liten generering så batteriet inte kan överladdas, men just nu vet vi inte mer.

Snabb googling gav att den minsta släpgeneratorn på den sidan (denna) gav 300W max. Alltså i bästa fart och förhållanden.
Det vid 12V är 25A. Så RENT teoretiskt för att ladda ett tomt 12V bilbatteri på 80Ah till fullt så behöver den generatorn gå på max i 3,2 timmar.
Men detta är bara teori, verkligheten stoppar in mycket mer faktorer som verkningsgrad och förluster och batterikemi och och och och.. :D
Detta är det köpta alternativet, kostade bara 45kkr. Som hittat. :shock:

En liten stegmotor, typ NEMA 17, verkar kunna ge 0,6A vid kortslutning i nån test på nån sida (denna) jag såg om att använda den som generator.
Så Vi säger att den kommer ge dig 0,5A vid 12V = 6W.
För att ladda ovan batteri behövs nu 160 timmar perfekta förhållanden utan förluster.

Jag försöker inte avråda dig, bara att designa utifrån förutsättningar.
Hur stor båt, hur mycket seglas den, hur stor batteribank.
Sen kanske propellern styr mer vilken generator som passar, eftersom jag förvisso bara gissar nu men tror propellern är svårare att fixa än generatorn?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26222
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av Icecap »

Hur man än löser problemet går det ju inte att få ut mer energi än man kan öka dragmotståndet.

Att bygga en växel in för att varva upp generatorn är fullt möjligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av Glenn »

Hur är tanken att det ska funka, som en släplogg men med en generator istället för en mätare ?
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 456
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av petertub »

Släpgeneratorer har begränsad användning, de funkar bara när båten gör fart, de bromsar och fylls med tång och sjögräs.

Om man inte har plats för fasta solceller kan man hänga på "utvikningsbara"
https://www.seasea.se/solpanel-50w-sw-hopvikbar på sittbrunnens mantåg.
MiaM
Inlägg: 10221
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Släpgenerator till segelbåt och VESC

Inlägg av MiaM »

Om du inte vill krångla med typ nån slags växellåda så bör du nog ha nån form av generator som inte bromsar nämnvärt förrän den ger ström, och sen använda nån elektronik som justerar effektuttag baserat på varvtal, så att du får optimal effekt vid varje given hastighet på vattnet som passerar propellern (eller egentligen hastigheten propellern rör sig med genom vattnet). I princip borde elektroniken till ett litet vindkraftverk kunna fungera bra, men jag vet inte om det finns några prisvärda varianter eller vettiga gör-det-själv-grejer. Principen är väl liknande MPPT för solpaneler, fast för saker med mekanisk rörelse måste reaktionerna såklart vara klart långsammare. Eller snarast man vill nog ha både en långsam och en snabb reaktion. En snabb för att hitta nån slags optimalt läge för nuvarande varvtal, och en långsam som justerar lasten så att man får det varvtal som ger max effekt med givet vattenflöde.

Värt att tänka på: en sånhär generator bör ge ström om man står still med hjälp av ankare eller vid brygga och vattnet strömmar. Vet inte vilka effekter man kan räkna med då, men ändå. Kan ju vara tillräckligt för att underhållsladda batteri så att det inte djupurladdas om en båt lämnas oövervakad länge (men det är nog bättre att ta ur batteriet och ladda det med underhållsladdare stående i garage/förråd eller liknande).

Angående risk att överladda så kan man nog bara köra att man laddar till en viss spänning, gärna med temperatursensor (sätts fast mot ena batteripolen) för att få rätt laddning beroende på temperatur ifall båten används vid andra årstider än då det är säg 15-25 grader.
Skriv svar