Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Hej!
Jag har en reglerdosa till min fjärrvärmexäxlare som slutat leverera el. Enligt råd på andra forum kan det vara kalllödningar eller kondensatorer som behöver bytas på kretskortet. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig mot rimlig ersättning? Finns i Uppsala.
Senast redigerad av Karinb 21 maj 2024, 21:39:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byta kondensatorer i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av tecno »

Är det din regler utrustning eller fjärrvärmeleverantörens?
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Byta kondensatorer i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Min. Vattenfall tar inget ansvar för denna.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Byta kondensatorer i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Hej,

Om du kan ta med dig kretskortet (med eller utan inkapsling) kan jag kolla på det.
Jag finns i Uppsala mer eller mindre vardagligen.

Men det vore toppen om du kan ta så detaljerade och fokuserade bilder som möjligt på båda sidor av kretskortet först.
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Byta kondensatorer i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Se bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Byta kondensatorer i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Hoppas bilderna syns. Här även kopplingsschemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Om du tar loss kretskortet kan jag kolla på det, om du vill.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Hej,

För allas info så har jag kortet nu.

Karin,
Jag förstår inte riktigt inkopplingen, jag tolkar det som:
Inkommande 230V kopplas till de två understa pinnarna på den fyrpoliga kontakten nere till vänster på bilderna.
De två övre pinnarna på samma kontakt går ut till en pump.

Dels stämmer inte detta med kopplingsschemat, dels ser det ut som understa och näst översta pinnen i kontakten är byglade (med blå kanel) och näst understa och översta pinnen är byglade (med vit kabel).
Om detta är korrekt skulle det göra att pumpen ska gå hela tiden.
Det är något jag missat.

Den understa och näst översta pinnen är ihopkopplat på PCBt (mönsterkortet) medan den näst understa pinnen och den översta kopplas ihop via en triac (elektrisk strömbrytare).
Därför känns det som de båda byglarna inte är fabriksmonterade, stämmer det?

Edit:
Jag ser inga lödproblem.
Inga komponenter är synligt brända.
Det är ju ett enkelt kort i sig, så länge microcontrollern (AVR) lever så lär den gå att få igång.
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Hej!
Den koppling som ses på bilden är en fulkoppling gjord av elektrikern i vintras när pumpen plötsligt stannade. Han gjorde en förbikoppling förbi dosan så att pumpen får ström hela tiden (det är väl de små korta sladdarna på bilden som bypassar dosan) eftersom dosan uppenbarligen inte levererade ström. Kopplingen enligt schemat är den korrekta/ursprungliga, dvs ström kommer in från 220-uttag, in i dosan och sedan tillbaka ut i pumpen. Var det tillräckligt förtydligande? Jag har ju alla strömkablar och manöverpanel hemma. Behövs de kan jag svänga ut med dem.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Ahh, ja det förklarar varför jag inte fick ihop det.

Tack, då kan jag fortsätta felsökningen. Jag återkommer.
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Tack! Bara inte bypassen kortslutit hela systemet - men regleringen var ju defekt även innan och i -20 var det prio att få igång pumpen så kan inte klandra elektrikern i så fall 😊
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Nu har jag mätt och lastat utgångarna något.
Jag bytte även den enda elektrolytkondensatorn, osäker om fet gjorde något men inte värt att byta tillbaka.

Den ser ut att köra något slags självtest vid start:
Testar de två utgångarna, en i taget, på det översta donet.
Om jag kopplar in en potentiometer (varierarbart motstånd) på lämpligt värde på näst översta donet släcks lysdioder ombord på kortet, är det för lågt motstånd eller om jag tar bort potentiometern börjar lysdioden blinka i en sekvens jag tolkar som "fel". Här sitter sannolikt en temperatursensor (motstånd som varierar med temperaturen).
I det undre donets översta två pinnar kommer ca 25V ut om allt verkar funka. Jag har fått den att inte leverera men inte klurat ur vad som styr.
I det undre donets två undre pinnar finns en likadan ingång (elektroniskt lika) som den för temperatursensorn, men ser inte att något händer när jag ansluter något där, kanske fel motståndsvärden jag testat).
De som går ut till pumpen startas efter ca 30s efter kortet fått 230V in i ca 10s. Denna utgång har jag visserligen inte lastat.

Jag känner att det är värt att koppla in på riktigt för test.

Ett första steg kan vara att koppla in som du haft det ned byglarna, se att du inte får "varningsblinket" och kolla om panelen går igång.
Sedan stänga av inkommande spänning till kortet och ta bort byglarna och bekräfta att motorn går I gå g en kort stund efter ca 30s efter att spänningen kopplats in igen.

Jag ska in till stan ganska tidigt i morgon, runt 6.45.
Om det är okay kan jag lägga den på trappen, så som jag hämtade den?
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

Strålande! Mer än gärna! Ska bli väldigt spännande. Så tacksam för all hjälp.
Karinb
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2024, 16:45:30

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Karinb »

En tanke: Någon tekniker på firman hade sagt att det inte behövde vara dosan utan kunde vara utegivaren som spökade. Skulle det kunna stämma, utifrån dina tester? Att det blir fel insignal på något sätt. Jag tyckte inte att det lät så troligt.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme

Inlägg av Xyzzy »

Ja så kan det absolut vara.

Har du tillgång till multimeter kan du enkelt avgöra om den är hel.

Verkar finnas två resistiva givaringångar på kortet. Inne och utegivare kanske?
Skriv svar