Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Skull Kid

Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av Skull Kid »

Hej alla elektronik-intresserade.

Jag söker ett nytt "kretskort" (Power Supply) till min Luxor 7072 STX EW CRT-TV. Det gamla gick sönder, och jag vill inte gärna slänga en fullt funktionell TV förutom kretskortet. Så min fråga är; vet någon vänlig själ här vart jag kan få tag på samma kretskort?

Med vänliga hälsningar,

Skull Kid
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av MiaM »

Inte exakt det svar du letar efter, men:

Vad sägs om att laga kretskortet istället?
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Tyvärr slängde jag kretskortet efter att ha försökt laga det... i hastigheten tänkte jag inte på hur lätt eller svårt det kan vara att hitta reservdelar till tv apparater.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Vad står det för Chassi nummer på baksidan?
Var det bara ett kretskort eller två ?
Ett nätdel och ett högspänningskort?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Också: Ungefär var finns du?

Jag har en komplett 28" Luxor stående, sån från typ andra halvan av åttiotalet. Mono, med såndär väldigt smal panel till höger om bildröret, med touchknappar. Fjärrkontrollen saknas. Obs, den är VIT! Jag fick den för att den hade oftast ingen bild, konstaterade att felet var att text-tv-kortet halvofta felaktigt drev RGB-switchsignalen, och eftersom all TV ändå går via digitalboxar så "löste" jag det problemet genom att ta bort text-TV-modulen.

Fungerade sist jag provkörde den vilket nog är 10+ år sen, och de senaste sju åren har den stått i kallförråd så bör nog typ dammsugas ur osv före provkörning.

Finns i gnällbältet.
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

breflabb skrev: 20 maj 2024, 01:39:48 Vad står det för Chassi nummer på baksidan?
Var det bara ett kretskort eller två ?
Ett nätdel och ett högspänningskort?
Hej breflabb. Det är ett kort som satt längst ned inuti TVn. Så här såg allt ut.
MiaM skrev: 20 maj 2024, 05:27:41 Också: Ungefär var finns du?

Jag har en komplett 28" Luxor stående, sån från typ andra halvan av åttiotalet. Mono, med såndär väldigt smal panel till höger om bildröret, med touchknappar. Fjärrkontrollen saknas. Obs, den är VIT! Jag fick den för att den hade oftast ingen bild, konstaterade att felet var att text-tv-kortet halvofta felaktigt drev RGB-switchsignalen, och eftersom all TV ändå går via digitalboxar så "löste" jag det problemet genom att ta bort text-TV-modulen.

Fungerade sist jag provkörde den vilket nog är 10+ år sen, och de senaste sju åren har den stått i kallförråd så bör nog typ dammsugas ur osv före provkörning.

Finns i gnällbältet.
Hej igen Mia. Jag bor i Göteborg. Säljaren av denna TVn var väldigt generös med instruktionsbok och fjärrkontroll, så det var definitivt ett värdigt köp. Dock så har mitt hopp falnat i stort sett helt att hitta ett likadant kretskort till denna pärlan. Om jag inte hittar en annan likadan TV.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja det är ju den kompletta burken som är trasig, kortet gör nog i princip allt som finns i burken.
Personlige, varför vill man behålla en gammal tjocktv
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om man vill bringa liv i en gammal CRT och har mycket tålamod med Chingliska manualer för kalibrering etc så kan man hitta kompletta ersättningskort:
Exempelvis https://vi.aliexpress.com/item/10050061 ... ry_from%3A

Det finns mycket bra länkar och dokumentation längst upp i videobeskrivningen.
(givetvis innebär det farliga spänningar att arbeta i en CRT TV.)
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Jag använder numera en Proson 28" Bildrörs TV till mina äldre TV spel (föredrar CRT över LED, LCD, QLED och gud vet vad allt heter idag) Bildrörs TV apparater kan trots allt visa vilken upplösning som helst. Och deras uppdateringsfrekvens brukar oftast vara bättre än dagens platt TV apparater.

Mitt Nintendo 64 som jag fick 1999 tuffar på bra ännu och kommer troligen leva ut mig och den fungerar bäst på det som fanns då; Bildrörs TV. Jag lödade även fast en kondensator som hade lossnat på ena sidan med min lödstation. Den kondensatorn gick till handkontroll port 1. Numera fungerar mitt Nintendo 64 helt felfritt.

Varför jag postade denna tråd var för att jag ville se om det fanns en chans att få liv i min Luxor TV igen. Det verkar dock svårt. Dock så var det inte TVn som bara lade av. Det var mitt eget fel, och det tog jag sannerligen lärdom om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan vara värt att leta efter beg tjockskärmar nu om man vill ha

dom börjar bli sällsynta

men, har man slängt kortet kan det vara bättre att leta upp en annan tv som funkar, än finns dom om än få kvar
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, den där är klart nyare än den jag har.

TomasL: För gammel-TV-spel och hemdatorer (åtminstone för att spela spel på dem) så är tjock-TV bra. Framförallt har de ingen signalfördröjning alls (eller ja, nån mikrosekund kanske i färgdekodern...), men man behöver också CRT ifall man vill använda ljuspistol/ljuspenna. Det sistnämnda är väl inget jättevanligt tillbehör men en hel del system har stöd för sån.

mrfrenzy: Bra tips! Såg den videon när den kom ut, men hade glömt av den. Frågan är om det finns chassier som orkar driva ett 28"-rör? Har fått för mig att utanför Europa och Nordamerika så brukade 4:3-TV oftast inte vara större än 20-22".
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Denna modell såldes av Elgiganten och var behäftad med en hel del problem
i högspänningsdelen. Det har inget med "Luxor" att göra.
Elgiganten köpte namnet och klistrade på "Luxor" namnet på en tillverkare i Asien, Kina/Tajvan
Men det dröjde inte länge innan dom gav upp på grundav kvalitetsproblem
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det länkade kortet ska vara för 25-29 tum. Om det blir 4:3 eller 16:9 beror kanske på hur man ställer in bredd och höjd i menyerna?
Här är en installationsvideo på vad som ser ut att vara en ganska stor TV: https://www.bilibili.com/video/BV1Sz411e7hK/
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Anpassa samma kretskort till olika bildrör kan vara ganska omfattande modifieringar
i både vertikal ock horisantalavlänkningskretsarna.
Med enbart mjukvaran i service läge går det inte att fixa
BJ

Inlägg av BJ »

Sen så kan ofta TV-apparater med bildrör köras med en lite annan frekvens än TV-nätet.
Commodore 64 använder väl 50,12 Hz som bild-frekvens, och tar man en lcd-TV då,
som har en fast frekvens på 50 Hz, så kommer bilden från C64:n att hacka var 8:e sekund
om man t.ex. spelar så att bilden scrollar eller rör sig på något annat sätt.
Har jag läst i alla fall. Inte provat själv.
Skriv svar