Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av 4kTRB »

Forrest M. Minns böcker är väldigt poppis. Böckerna har olika tema.
alexanderson
Inlägg: 896
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 20 maj 2024, 08:41:51 Jag ska försöka vid tillfälle slänga upp en del Elektor-böcker, Electronic Experimentors Handbook och en del andra bra böcker på ebaman.
Tänk på lagen om upphovsrätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

som jag skrev "men det kan ju vara lite si och så att dela ut bara sådär.".
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av opampen »

Här en intressant bok av Paul Horowitz: https://www.bokus.com/bok/9780521809269 ... ectronics/ En del fördjupningar om OP-kretasr och transistorer-bipolar/MOS J-FET och ett kapitel om strömförsörjning både linjärt och switchat samt digitalt från TTL-logik till Microkontroller mm.
En bra bok men kräver att du har viss erfarenhet av elektronik sen tidigare!

Trevligt att Cmos Cook Book har tagits upp i ny tryck https://www.bokus.com/cgi-bin/product_s ... s+cookbook Köpte den för flera år sedan och kan varmt rekomendera den!

Här en bok av Beng Molin om analog elektronik. Molin skriver bra! https://www.bokus.com/bok/9789144141909 ... lektronik/

Bo Ståhl skriver om Mikrodatorn: https://www.bokus.com/bok/9789151109510 ... -faktabok/

Hoppas du hittar något som passar! Lycka till med studierna!
Senast redigerad av opampen 20 maj 2024, 19:38:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev: 19 maj 2024, 18:24:41 ASEA: Det verkar som Allt om elektronik lades ner 2010, för 2011 gick min prenumerationen automatiskt över till elektor.
Svenska elektor eller den "internationella" ?

För först bytte ju allt om elektronik namn till elektor, men på svenska, sen lades den ner.. kan tänka mej att prenumerationer då övergick till den internationella ?
Det ska finnas en bok som heter 313, och en som heter 305.
Och sen ska det finnas en som bara har ytmonterade projekt.
Jag skrev en fråga till redaktionen på AoE år 2007 om det fortfarande gick att köpa den då den fanns på hemsidan, men fick aldrig något svar.
De hade väl redan lagt ner stora delar av redaktionen då.
Den med ytmonterat har jag, den var inte speciellt bra, eller ja, bra och bra, den var på ganska låg nivå, enkla konstruktioner och stora kapslingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till TS kan jag bara säga: bestäm dig lite för vad du skulle vilja göra lite mer specifikt. Förstärkare, datorgrejer, blinkenlights, ljudkretsar, väderstation, robot, klockor. Fundera på nivån lite IC, diskreta komponenter, programmering, hål/ytmonterat.
Det kanske inte ger så mycket att leta igenom en bok med 300 scheman när man inte riktigt vet vad man vill.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av MadModder »

Glenn:
Ja precis, det var lite märkligt där i slutet.
Först var det AoE fram till 2006-2007 nån gång, sen kom det svenska elektor ett tag, och sen blev det AoE igen, för att 2011 gå över till engelska elektor.
Det var vad som kom i brevlådan per automatik. Efter några år avslutade jag prenumerationen för när man har de senaste numren fortfarande ligger inplastade är det dags att lägga ner. :D
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av ASEA »

HUGGBÄVERN skrev: 20 maj 2024, 15:21:21 Till TS kan jag bara säga: bestäm dig lite för vad du skulle vilja göra lite mer specifikt. Förstärkare, datorgrejer, blinkenlights, ljudkretsar, väderstation, robot, klockor. Fundera på nivån lite IC, diskreta komponenter, programmering, hål/ytmonterat.
Det kanske inte ger så mycket att leta igenom en bok med 300 scheman när man inte riktigt vet vad man vill.
Det är väl därför elektroniktidningar är bra, man kan leta och hitta inspiration till vad man vill göra! :)
Det är inte alla som kryper ur moderlivet och vet direkt och exakt vad man vill med livet! :wink:
BJ
Inlägg: 8496
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av BJ »

MadModder:
Jag känner igen det där sista, men med andra tidningar. :)

Bävern: Jag skulle vilja säga att det kan vara tvärsom ibland.
Ibland kanske man inte har en aning om vad man vill göra, och när man
bläddrar igenom en tjock bok så kanske man upptäcker att den där klockan
eller det där kodlåset verkar intressant att bygga.
tallrot
Inlägg: 80
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av tallrot »

Jag kan bara tacka och bocka för det stora gensvaret jag fick :) Nu vet jag var jag kan gräva vidare,
HUGGBÄVERN skrev: 20 maj 2024, 15:21:21 Till TS kan jag bara säga: bestäm dig lite för vad du skulle vilja göra lite mer specifikt. Förstärkare, datorgrejer, blinkenlights, ljudkretsar, väderstation, robot, klockor. Fundera på nivån lite IC, diskreta komponenter, programmering, hål/ytmonterat.
Det kanske inte ger så mycket att leta igenom en bok med 300 scheman när man inte riktigt vet vad man vill.
Jo jag vet att jag kanske skulle ha varit lite mer specifik, inser att frågan var kanske lite för bred :)

Synd att böckerna "501 elektroniska byggprojekt" och "302 elektroniska byggprojekt" inte verkar finnas online men ska kolla om mitt lokala bibliotek kan ta de på fjärrlån. Bor en ganska så bra bit ifrån kungliga biblioteket. Ska också leta upp gamla nummer av elektronik för alla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av TomasL »

301 circuits finns på min hemsida tillsammans med alla AoE.
Det finns ett antal ytterligare volymer med projektidéer, bara att leta runt
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av MiaM »

Om du mest bara vill läsa men antagligen inte bygga så rekommenderar jag Josty Kit - Allmän Elektronik 80. Specifikt del 2 innehåller schema och beskrivningar för de flesta av deras byggsatser (och några få byggen som de iaf inte sålde i Sverige, typ ful-sändare för FM-rundradio och sändare för 27MHz komradioband). Dock är schemorna inte jättebra ritade och det finns inga kretskortslayouter med i boken (kanske med några undantag) så det är risk att misslyckas om man ger sig på några av de mer avancerade projekten. Del ett är däremot en lärobok. Vad jag minns så är delarna om transistorer lite mer avancerade än t.ex. Elektronik för alla, men samtidigt så är det också mindre text så det kan vara svårare att hänga med.

Håller med tipsen om Elektor / Allt om elektronik. Det finns andra engelskspråkiga tidningar typ t.ex. Circuit Cellar, Popular Electronics och liknande som väl var de populäraste i andra kontinenter än Europa. Dessa kan ibland gå att hitta som pdf på mer tveksamma ställen på nätet. Har ingen riktig åsikt om hur bra/dåliga de är att läsa.

En rätt viktig fråga är vilken nivå på projekten du letar efter? Om man vill ge sig på nåt riktigt svårt så finns t.ex Satellit-TV-handboken från mitten av 80-talet där om jag minns rätt del 1 allmänt bara förklarar vad paraboler osv är, medan del 2 har byggbeskrivningar på att bygga eget mikrovågshuvud samt bygga om en TV2-tillsats (UHF-VHF-konverter) ihop med ytterligare kretsar till att bli satellitmottagare. Tror dock inte det finns några analoga sändningar kvar, och en gissning är väl att mikrovågshuvudet de har byggbeskrivning på kanske har för mycket fasbrus för att funka med digitala saker, och så lär väl prestandan vara katastrofalt dålig jämfört med huvudena från säg början av 90-talet och nyare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av AndersG »

Allt av John Schröder :) Kolla på antikvariat. Hittade flera av barndomens böcker av honom på bokloppisen på Föglö för någon sommar sedan.

Annars som andra rekommenderar xxx Circuits från elektor.

Min bror har en jättestor och tung bok med sådant från McGraw Hill, men minns ej titeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_Electronics

https://shop.elsevier.com/books/analog- ... 2-397888-2

Och allt av Jim Williams. Alla deras gamla Linear Appnotes

https://forum.allaboutcircuits.com/thre ... ms.150552/

https://theamphour.com/the-amp-hour-48- ... -porridge/

Bob Pease om en gång använde ett topplock från en bubbla som kylfläns :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6055
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av pi314 »

Mest repetition, men vill ändå lägga ett ord för:

– ebaman.com som TomasL så lovvärt tillhandahåller till intresserade.
– Elektor

Velleman har en del som kanske kan fungera som inspirationskälla. Beroende på vad som söks.
https://www.velleman.eu/products/

Kjell har några få Velleman-prylar.
https://www.kjell.com/se/varumarken/velleman

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5946
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vill ha tips på böcker med elektronikprojekt

Inlägg av rvl »

AndersG skrev: 21 maj 2024, 09:56:47 Min bror har en jättestor och tung bok med sådant från McGraw Hill, men minns ej titeln.
Denna kanske?
millman.jpg
Rätt tjock men inte såå jättetstor och föregånde upplagan, som vi hade som elektronikgrundlärobok i Tekniska högskolan på 80-talet, var litet mindre (och blå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar