4x MiniMOOG VCF

Berätta om dina pågående projekt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

4x MiniMOOG VCF

Inlägg av cosmox »

Tänkte att det börjar bli dags att lägga upp lite bilder från det senaste alstret. Det är fyra stycken kloner av MOOGs MiniMOOG filter (VCF). Jag har just lödigt färdigt korten och nu återstår bara testning och kabeldragning. Förhoppningsvis ska det fungera. Designen kommer från en kille som heter Yves Usson från USA. Hans projekt finns HÄR

Tanken är att detta ska bli en del av det framtida modulär bygget. Jag började med filtret då jag har behov av det nu.

Jag valde att använda racklådor i stället för moduler. Det blir enklare så för min del och jag tror att det blir snyggare när det hela är färdigt.

Här är en bild på förarbetet av panelen. Jag borrade den för hand och sedan skrev jag med vit penna på den. Det vart ganska hyfsat men en fräst panel hade ju såklart varit snyggare. Fast det blir ju lite mer getto såhär :)
Bild

Här är den färdiga panelen med monterade potar. Kvar att göra på den är att borra ett hål för en liten lampa så man ser att den lever samt montera rattar.
Bild

Lite bilder på korten.
Bild

Bild

Bild

Nästa steg blir att bygga fyra LFOer för att kunna kontrollera filtren. Där efter kommer VCOer och ADSR samt allt annat som kan tänkas behövas. Jag räknar med att det kommer ta ett tag tills dess dock..

Just det, jag kommer använda en extern PSU så jag slipper göra separata till varje modul.

/Hampus

EDIT: Yves Usson kommer inte alls från staterna utan Frankrike, bara så ni vet ;)
Senast redigerad av cosmox 22 juni 2008, 18:03:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! :whoho:

Bra idé med rack. Det blir nog lite mer mångsidigt då, eftersom den blir lättare att placera var man vill och inte nödvändigtvis ihop med övriga delar i det modulära byggen.

Trevligt litet schema. Något som var svårt att få tag i?

Snygg frontpanel! Påminner lite om FatMan-burkarna. :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Tackar :)

Jag hade lite trassel med CA3046 då den var slut överallt. Men jag hittade den hos Magnus på Tema Elektronik här i Göteborg. Ett riktigt bra ställe måste jag tillägga. Jag passade även på att fixa lite andra komponenter som ska användas i framtida byggen som kunde tänkas vara svåra att få tag på.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Fixade till rattarna. Tipps till er som också tänker använda penna till era lådor. Försök inte sudda med aceton....

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ajdå. Tack för tipset. :)

Det blev väldigt snyggt med rattarna. :tumupp:

Glöm inte ett ljudklipp när den är klar. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 23 juni 2008, 18:23:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Foona »

...nu vet jag vat min SID synth saknar i alla fall :(

Så jäkla läckert projekt!
När får man höra monstret?

<edit>
Vad kostade CA3046'orna?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Tackar!
Klart ni ska få ett klipp :)

Foona: Jag minns inte exakt vad jag gav för dom. Jag köpte en massa annat också, men jag köpte alla han hade (ca 20 st) så om du behöver någon så får du hojta till. Mer än en tia kan jag inte tänka mig att de kostade.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Grymt snygg stil du skrivit med på burken! Toppklass!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Tack! :)
alexanderson
Inlägg: 896
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: 4x MiniMOOG VCF

Inlägg av alexanderson »

I komponent listan för Moog Minimoog står 2N3392 selected. Skall de selekteras med avseende på hfe ?
Transistorerna TIS 92, TIS 93 och TIS 97 kan de ersättas med andra typer ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 4x MiniMOOG VCF

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du ser att tråden är vääääääääääääääääldigt gammal :wink: .
Fowumweglewna skrev:Det är tillåtet att skriva nya inlägg i gamla trådar, OM det
nya inlägget tillför något synnerligen vettigt som har med ämnet i fråga att göra.
Har ämnet redan utretts och alla relevanta frågor är besvarade får inte tråden besvaras mer.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: 4x MiniMOOG VCF

Inlägg av cosmox »

Oj, ja detta var ju ett tag sedan :)

Om jag minns rätt så matchade jag transistorernas hfe så gott jag kunde med den utrustning jag hade tillgänglig då.
Jag tror att även kondingarna i filternätet skulle matchas med varandra så nära som möjligt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: 4x MiniMOOG VCF

Inlägg av cosmox »

alexanderson skrev: 19 maj 2024, 12:54:16 I komponent listan för Moog Minimoog står 2N3392 selected. Skall de selekteras med avseende på hfe ?
Transistorerna TIS 92, TIS 93 och TIS 97 kan de ersättas med andra typer ?
Jag använde komponentlistan på yusynth.
Dvs BC557 och BC547.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 4x MiniMOOG VCF

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som en sidonot finns det en variant av VCF som använder transistorarrayer (CA3046 och CA3096) vilket eliminerar behov av matchning.
Skriv svar