Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Så kom kortet till slut. Jag har inte hunnit testa det ännu.

IMG_2417.jpeg
IMG_2416.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Fungerar! Nu har jag en komplett ABC16/ABC806 med färgskärm. Den ska få en ABC832 diskettstation, men den har jag inte hemma just nu.
IMG_2430.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3904
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick ju köpa den här tjusiga uppspolaren för pappersremsor. Tyvärr fungerade den inte, motorn bara brummade och snurrade inte. Jag misstänkte en dålig motorkondensator...
IMG_2433.JPG
Men jag hade fel, ena lagerfästet var i bitar. Det måste vara dåligt gjutet från början, Aluminiumen var spucken och spröd.
IMG_2429.JPG
Den enda kondensatorn var en Rifa, den såg faktiskt helt fräsh ut, men den byttes ändå.
IMG_2458.JPG
Petade ihop ett eget fäste för lagret, det blev okej, men jag önskar mig en liten fräsmaskin.
IMG_2460.JPG
Sen kom jag på att det blev lite högt, så jag bytte plats på främre och bakre lagerfästet. Detta eftersom man vill ha tallriken för remsan utan glipa mot fronten.
IMG_2461.JPG
Så nu fungerar den!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MattisLind »

Snyggt gjord fix! Gjutgodset ser verkligen inte bra ut.

En sådan här mojäng är otroligt smidig om man ska läsa pappersremsor (och det ska man ju). Särskilt om man läser med din snabba 1000 cps läsare. Då blir det mycket remsa väldigt fort.
Gimbal
Inlägg: 7980
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Hm, såg för ett par veckor sedan en Facit 4070 (tror jag det var) remstans i en skrotcontainer, den saknade de genomskinliga plastdelarna och var skitig, men såg annars ok ut (för mig som inte vet hur en sådan SKA se ut).
Det kliade i fingrarna men jag kunde inte komma på vad jag skulle ha den till, möjligen som kuriosa i hyllan men även där är det fullt.

Borde jag ha räddat den? (sen kanske den var slängd för att den var bortom räddning....)
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 424
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av petertub »

EN 4070 stans kan t.ex. tillverka remsor med text, hittar man röd/blank mylar kan man skriva långa remsor med
texten "GOD JUL" eller annat trevligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5488
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev: 21 maj 2024, 11:24:39 Snyggt gjord fix! Gjutgodset ser verkligen inte bra ut.

En sådan här mojäng är otroligt smidig om man ska läsa pappersremsor (och det ska man ju). Särskilt om man läser med din snabba 1000 cps läsare. Då blir det mycket remsa väldigt fort.
Tack! Jo jag är ganska sugen på att fixa den där Facit PE-1000 läsaren nu.
Gimbal skrev: 21 maj 2024, 12:22:00 Hm, såg för ett par veckor sedan en Facit 4070 (tror jag det var) remstans i en skrotcontainer, den saknade de genomskinliga plastdelarna och var skitig, men såg annars ok ut (för mig som inte vet hur en sådan SKA se ut).
Det kliade i fingrarna men jag kunde inte komma på vad jag skulle ha den till, möjligen som kuriosa i hyllan men även där är det fullt.

Borde jag ha räddat den? (sen kanske den var slängd för att den var bortom räddning....)
Jag har en 4070 stans, men jag tror den saknar delar. Här hade det varit fint med en reservdelsmaskin...
petertub skrev: 21 maj 2024, 15:04:47 EN 4070 stans kan t.ex. tillverka remsor med text, hittar man röd/blank mylar kan man skriva långa remsor med
texten "GOD JUL" eller annat trevligt.
Ja! Jag har en fungerande 4045 stans också (det finns här i tråden). Den är modernare, den har dubbla serieinterface och det sitter en 6809 processor i. Jag hade med den till jobbet på en retrokväll, då blev det en del sådant.
Skriv svar