Fartyg

Berätta om dina pågående projekt.
Pureten

Fartyg

Inlägg av Pureten »

Håller på med ett fartyg som byggs i glasfiber, ca 2 meter långt. och vill givetvis ha radiostyrning i bygget. Dock behöver jag ganska kraftfull motor, men jag vill kunna köra den med vanliga grejer (7.2 volt). Tankarna går även kring att sätta i ett marinbatteri för att få riktigt lång körtid. Någon som har tips på hur jag löser detta!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

vad är du ute efter? en snabb och svag eller en långsam men stark båt?

Har du motor till den?

Annars köper du ju en radiostyrning med fartreglage på en av alla ställen...

Dock så vet jag inte hur pass det funkar att använda 12 volt in till mottagare osv, det finns fartreglare för 12 volt, bara att kolla så du får för rätt antal celler, en nihm cell är på 1,2 volt så tänk på det.

Annars har jag en fet motor liggandes, den är även utväxlad så man får lite mer kraft men lägre varvtal. Dock håller den ändå de nödvändiga 20000 rpm eller lite drygt egetligen som krävs till de propellrarna. Har även en propeller om du vill ha, men den är ganska dyr...
Pureten

Inlägg av Pureten »

Meningen är att den ska vara stark och långsam. Propeller kan en kompis fixa åt mig så det är löst. Men skulle det gå att köra en motor och fartreglage på 12 volt och sen köra mottagare och servo på en 7.2 volts acc.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja men det är bra... tänk på att du behöver en ganska stor propeller... i stil med 50 - 60 mm, med ganska stor pitch(vinkel).

Ja jag ser inga problem med att det inte ska gå. Fartreglaget drivs av mottagaren, men sen kopplar du in ditt 12 v batteri på fartreglaget. Finns instruktioner för hur du ska koppla det sen när du köper ett, annars är det bara att söka på internet.

Men det ska inte vara några som helst problem.
Sen bör du tänka på att du behöver ett kraftigt styrservo. det minsta du behöver ska klara min 10 kg... upp mot 25 kan behöver beroende på hur snabb och stor båten blir...
Kyosho har rätt schyssta starka servon till helt ok pris. Köpte mitt 11,5 kg för 390 kr eller så...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

du kan ju köra motagaren på samma 12v marinbatteri, med en spänningsregulator eller någotsånt, eller har jag fel?

citizendildo: 50-60 mm tycker jag låter väldigt litet för en sån stor båt.... jag bygde en båt som var ca 1m lång den görde jag med en 150mm propprler, iverförsig var motorn väldigt lågvärvig (ca 1200 Rpm). den gick hur bra ssom hälst!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja jo absolut, det kan man med göra, beror på hur kunnir man är och hur viktigt det är med vikt.. självklart.

"Normal" storlek är väl ltie olika.

Men okay, om man jämför, jag har min 1,25 m bensinbåt. Motorn är på ca 2-3 hk, har inte mätt upp den redigt. Men den ligger nånstans där emellan iaf.
På en icke nerväxlad axel har jag en 75 mm kopparpropeller. Och ändå orkar inte motorn gå upp på maxvarv. Så det beror helt på, min har iofs ett varvtal på en 15000-16000 rpm med men iaf.

Men hur snabbt går den båten då??
Jag kan tänka mig att på låga varv går det bra att använda en sån propp, men hade du haft en mycket mindre prop samt haft en snabbare motor hade det gått betydligt mycket fortare, det lovar ja...
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Pureten skrev:Meningen är att den ska vara stark och långsam. Propeller kan en kompis fixa åt mig så det är löst. Men skulle det gå att köra en motor och fartreglage på 12 volt och sen köra mottagare och servo på en 7.2 volts acc.

Flesta fartreglage har separat strömförsörjning till motagaren via driv acken så behövs ingen separat acc för det.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

I ett robotikprojekt på en 1:8-bil med 24V MAXON-motor använde jag detta reglage:
MD03
Den finns att köpa hos Lawicel. I läge-3 fungerar den som ett vanligt RC-servo/fartreglage. Den klarar upp till 50V, 20A(strömbegränsad). Då kan du alltså Köra med ditt 7,2V acc. till motagare/elektronik, och 12-marinbatteri till motorn. Du behöver eventuellt reglera ner logikspänningen till 5V för motorstyrnningen.
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jag har ett 3D-modell-flygplan med borstlös motor i 1,6m klassen.
Det går på en 5 cellers lipo-ack (18,5v) och fartreglaget är specat för 70A. Det kostade 1395kr på Fullkontroll. Nu är ju detta ett reglage för borstlösa motorer, men att bygga ett för borstade borde ju vara mycket enklare (=billigare).

Så ska båten gå fortare än en roddbåt tror jag nog att du behöver högre spänning än 12v (24v?) och ett reglage som funkar med betydligt högre ström.

/Erik
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

högre spänning?? Pga?

Högre ström möjligen, de motorer som man brukar ha till båtar bilar är specade till 9,6 volt. Sen att de drar runt 30- 40 Amp är en annan sak.

Anledningen till att ditt fartreglage är specat till 70 amp är för att man ska ha lite marginaler så det inte brinner upp i luften när du kör.

Jag har en drivning till min motor, den är specad till 300 Amp...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Pureten>> Var har du bilderna då???? Vi måste få se bilder...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja till vanliga bortade motorer så går det fint med några paralella kraftiga MOSFETAR med låg Rdson. Glöm inte extern frihjulsdiod - helst en stöddig scotky diod. PWM-frekvensen bör du ha över 10kHz om dina komponenter tål det. Äldre fartreglage använde ungefär 50 Hz, men verkningsgraden blir bättre med högre frekvens - varför vet jag inte riktigt, men bland folk som hållit på mycket med RC-modeller påstår det så det stämmer nog även om jag inte listat ut varför det skulle bli bättre.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

citizendildo: motorn va bara på 170W men den gick nog i ett antal knop, o den var riktigt stark....

"PWM-frekvensen bör du ha över 10kHz om dina komponenter tål det" och vad är det? varför ska man ha en freqvens till motorerna?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

öhh. skulle du inte reglera farten då? Bara full fart eller stop så klarar du dig med ett relä...
Pureten

Inlägg av Pureten »

Tacksam för alla svar. Hade tänkt lägga upp bilder sen när jag plastat klart, ska bara få tag i kamera. Bygget kommer förmodligen att gå ganska långsamt eftersom jag bara har tid att arbeta på helgerna framöver.
Skriv svar