lys nr 2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

lys nr 2

Inlägg av grym »

en enkel men kul sak gjord av två 5w lysdioder som blev över från ett projekt i höstas

behövde en extra belysning för labbänken, plockade upp en lamparm från skroten och satte ihop en lampa

ville ha bländfritt ljus och som är utan störningar, japp, lysrör ger störningar .
lagom belysning när man har datorn och skopet igång

ska nog bygga något liknande som läslampa till sängen med, men med dubbla effekten

driv nu med batteri som alltid står vid labbordet, men ska troligen kopplas in på det 65Ah upsbatteriet som står någon meter bort

börjar tro på en framtid där ljusdioder är en ljus framtid

Bild
Bild
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

ser bra ut det där.. själv har jag 4st halogen spottar i taket över labbbänken dom används även som värmekälla nu när det börjar bli kallt ute :D

vad är det för candela på dom där och spridningsvinkel?

jag funderar på att köpa hem några 1w 80CD 30graders för att sätta på taxin som extraljus..

har tänkt mig 6st på takräcket.

en kollega satte på 4st typ "Hella 3000" på takräcket.. det ser för jävligt ut, som en siamesiskmussepigg typ.. då taxiskylten sitter i mitten..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

80CD är väl inte så mycket för ett extraljus. Min ficklampa här med en H1-lampa i ger 500 000 CD, står det. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kommer inte ihåg, det var ett samköp här ifrån forumet i våras/somras
dom har mycket bra spridningsvinkel, ger jämt och bra ljus med för arbetsbänken

funderar på ungefär samma sak, men jag satte två arbetslampor framåt istället, inte lagligt det heller då ljus frammåt ska vara emärkta
men för min del så tar jag det lite med ro då dom sitter på valpen och inte annvänds förren man är i skogen eller man behöver arbetsbelysning frammåt när man står still, men snart, snart kan vi kanske ha lysdioder som riktigt körljus frammåt :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

500 000CD låter uber mycket.. men men..

har sett nån sida där det beskriver väldigt bra det där med lumen (lm) och candela (cd) men nu hittar jag den inte :(

problem (eller hur man nu ser det) är att jag inte vill ha för stor spridning på ljuset.. jag har ingen nytta av att se 5m framför bilen.. jag vill se vad som händer 50-70m framför..

dom 1w jag hadde tänkt mig är specade till
40 lm
80 cd
30°

sen finns dessa med annan vinkel

70°
40 lm
21 cd

samt

120°
40 lm
9.1 cd

då dessa endast kostar 3,15usd styck så kan det ju vara värt att ta hem några för att prova det går ju alltid att bygga ficklampor av dom..

147.7lm to 192lm
fast det är ju 140° spridning på dom..

får väl bli ett par sådana med reflektorer..

hmmm någon som har prövat?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror inte på LED som extraljus...

Jag tycker du ska satsa på ett scysst HID-system i stället, visst det är dyrare men fan så mycket mera ljus :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har kollat upp det där med lumen lite, och en vanlig 230V 100W E27-glödlampa lyser med 1300 lumen.

Sen: lumen=(1-cos(vinkel/2))*2*pi*candela

Så använder du en reflektor för att få en koncentrerad ljuskäggla, får du mer candela, men det är samma antal lumen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

LED är inte där att de duger till extraljus, men det kommer nog om man väntar ett par år. I dagsläget är HID-systemen helt överlägsna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Såvida man inte tar en faslig massa leds såklart...

tar du 100st Cree XR-E bin P4 (går helt utmärkt att köpa i dag)
drivna på 0.7A styck (~2.5w) med crees 8-graders optik så får du en
250w-strålkastare som du nog kan räkna med att den håller runt
10.000 lumen konstant om du har monterat kylning nog...

Kostnaden för detta skulle dock bli galet hög... vi snackar 2.5$ per optik
och runt $7 per led i större volymer, bara det skulle gå på runt $1000
och sedan måste du tillverka en enorm kopparkylare och skydd för optik
bygga in allt på ett snyggt sätt... garanterat inte under 15kkr totalt...

Du skulle säkert klara det på "bara" 50st Cree XR-E, men det skulle
fortfarande springa iväg rejält i priset...

Men lysdiodsljus skulle det bli :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Enhetspolisen ingriper.
Nu missbrukar ni ju enheterna ungefär som en generell överklockningsdiskussion på sweclockers; "Man får flera ampere om man höjer volten" :roll:

Lumen (lm) är enheten för ljusflöde.
Candela (cd) är enheten för ljusintensitet.

Källa: Elfa fakta

Med andra ord:
Lumen är måttet på hur mycket ljus en källa avger, har ingenting med ljusets rikning att göra.

Candela är måttet på hur ont det gör i ögat när man tittar rakt mot ljuskällan från den rikning den lyser starkast mot. Alltså i allra högsta grad riktningsberoende.

Om formeln som MadModder angav stämmer så kan den fungera som en tumregel. Det riktiga svaret måste bero på integralen av ljusintensiteten över hela sfären runt ljuskällan.

Lysdioder är fotfarande ganska ljussvaga, även om ljusutbytet är bra. Ännu är de inte mogna att sitta som strålkastare i bilar mer än för experimentellt bruk. Som belysning hemma duger de i mindre utförande, som här ovan i 5-10 W.
Denna industri håller dock på att explodera, så det dröjer nog inte många årtionde innan man har bytt sin sista glödlampa...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet att jag skrev helt galet, men kom bara inte på vad 17 det hette...

Såklart skulle det ha varit
ljusflöde(i lumen)=(1-cos(vinkel/2))*2*pi*ljusintensitet(i candela)
samt
"...får du högre ljusintensitet, men det är samma ljusflöde."
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag avstod ifrån att kommentera enhets förvirringen. Själv räknar jag alltid med w/srad så har man en klar bild som går lätt att bolla med belysningsvinklar, total effekt och intensitet per rymdvinkel.

Grundproblemet kvar står dock, LED´s är för dyra/dåliga idag för att duga till upplysande fordonsbelysning - till cyklar och kanske till backlampor duger det, men fjärrljus är LED tekniken inte där än.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sak som jag tycker är lite konstigt är att hos tex en 5W ledlampa så är chipet i sig bara några få antal mm² stort (har inte några direkta siffror framför mig) så varför gör dom inte direkt ett chip på säg tex 5 x 5cm? Ett chip i den storleken ger nog en hel jäkla massa ljus ifrån sig som jag skulle jag tro som kanske tom kan komma upp i styrkan från en vanlig lampa i framlyktan hos en bil.

Eller så är det så som med CPU utsläppen där dom kommer ut med nya som är bara några % snabbare än föregående när dom kan släppa den snabbaste direkt som kommer ut om säg 3 månader då den i princip redan tillverkas men vill först suga ut så mycket pengar som det går..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De försöker nog göra LED´s så bra det går. Det är mördande konkurrens idag på LED´s då man ser hemmabelysning som den heliga graal - det är en marknad på över 100 miljader dollar...

Det stora problemet är fortfarande kylning. En glödlampa kan lätt bli 150grader utan att det är någon fara, men en LED måste gå kallare för att få lång livslängd. Spåret som LED tillverkare jobbar på idag är att öka verkningsgraden så att kylbehovet minskar...
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

bengt-re har helt rätt, kylningen är dagsproblemet. Ett för stort chip kan helt enkelt inte kylas fort nog under normala omständigheter. Dioden förstörs exponentiellt fort mot temperaturen, och dessutom är verkningsgraden lägre vid högre temp. Färgen på ljuset förändras också med temperatur och tid.

Heh. Såg att vissa tillverkare anger sina lumen vid en temperatur av 25 grader på chippet, och vid en ganska hög ström... Det betyder en omgivningstemp på typ -40 C eller något liknande :)
Sen skiter vissa tillverkare i spridningen/jämnheten, "det syns ju ändå inte i databladen" :roll:
Skriv svar