DanielM skrev: ↑25 februari 2024, 22:13:08
Jag vet. Men nu är det bara för lärdomens skull.
Jag tänkte om jag kan hantera detta med register, så får jag bättre förståelse över hur processorer brukar fungera.
Det är ju som AndLi säger.
STM har väl knappast något intresse av att göra utbildningar kring hur en processor funkar.
Jag fattar inte varför du återkommer till vad dom "borde göra" för att du har ett utbildningsbehov.
Sen undrar jag om du har koll på att det finns datablad och programmerings manualer när det kommer till STM. Dom innehåller olika saker.
Jag får känslan av att du bara kikar i databladet.
För övrigt anser jag det helt ointressant vilka register som gör vad i en modern processor.
Det ger ingenting i praktiken. Det är däremot avgörande att veta hur man konfigurerar periferienheter och funktioner, samt att förstå vilka beroenden som finns.
Att en inställningarna för en prescaler för en specifik timer på en viss processor typ ligger på adress 0x4592 är helt ointressant i synnerhet om du tror att du lär dig hur en processor fungerar med hjälp av den kunskapen.
På nästa modell (till och med i samma familj) är adressen en helt annan.
Följden blir att det du tror skall leda till en djupare kunskap, egentligen bara leder till att du börjar skapa kod som inte fungerar på andra processorer.
Den enda gången du
kan ha nytta av kunskapen är vid debugging, för att verifiera att register är rätt satta, men då kan man djupdyka i det speciella fallet som jag ser det.