Spänningsstyrd Oscillator..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Spänningsstyrd Oscillator..

Inlägg av Fritzell »

Eftersom den förra tråden verkade försvinna med forumflytten gör jag en ny tråd.

Det eventuella projektet handlade om att skapa en audiooscillator som man kan variera frekvensen på "manuellt" från en tråd så det blir ungefär som att spela på ett instrument. Tanken var egentligen att använda samma oscillator som till J-As theremin fast man styr den på ett annat sätt helt enkelt.

Jag har labbat en hel del. Provat två st optokopplare (kaskadkopplade?) och styra ner en spänning på dom för att ändra frekvensen, också provat LDR-motstånd med en lysdiod som faktiskt funkade bäst men det var en hel del problem också. Har labbat en hel del faktiskt när jag tänker efter :) men det går inte berätta allt. Största problemet var att skalan blev väldigt olinjär. Men själva oscillatorn funka fint iaf. Möjligtvis kan det funka om man har motståndstrådar med olika resistans/m man förbinder för att få skalan linjär.

Så min slutsats är egentligen att theremin är ett fruktansvärt svårspelat instrument och alla som behärskar det ska ha en eloge :).
Tyvärr hade jag ju massa framtida idéer till detta instrument som tills vidare läggs på hal is men jag var tvungen att spela en grej iallfall :D. Försökte istället mha en digital synth efterlikna thereminens speciella ljud fast styra den på ett betydligt enklare sätt 8) och spelade in en liten demo på en 70-tals melodi. Tyvärr är det ju det här ständiga problemet med servrar..

aja. Tänkte bara berätta det.
nu är klockan 23:55 hmm..
//Fritzell