Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Skulle behöva ett nätaggregat att koppla till bilens batteri när jag gör omprogrammeringar av boxar och gör andra saker som kräver tändning på under väldigt långa stunder. Hur skulle det fungera om man använde ett billigt kina 13V 50A nätt agg till detta? Såg att de var justerbara upp till 13 volt och hade någon sorts strömbegränsare. Borde inte själva batteriet fungera som en stor filterkondensator och se till att matningen till bilen blir snygg? Nätagget ska ju vara filtrerad DC också såklart men det kanske inte är lika kritiskt hur snygg den spänningen är om man ska koppla den på ett batteri. Finns det några nackdelar med att göra så här? Säg att nätagget kommer behöva lämna 10A av sina 50A större delen av tiden för att hålla bilen vid liv.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Varför inte bara köpa en normal batteriladdare för bilbatterier och ha den inkopplad. Tycker det låter konstigt att du skulle behöva 10 amp för omprogrammering.
Det viktigaste med batteriladdare som är konstant inkopplade är att de bryter vid en viss spänning, d.v.s. att de ej laddar mer än strax över 14V. Om man inte skall koppla ifrån batteriet vid laddning, vilket du inte kommer att göra, skall det inte ladda med en massa ampere. Jag har någonstans i mitt bakhuvud ca 6 amp.
Men satsa på en bra laddare som kan användas för underhållsladdning av bilar.
Det viktigaste med batteriladdare som är konstant inkopplade är att de bryter vid en viss spänning, d.v.s. att de ej laddar mer än strax över 14V. Om man inte skall koppla ifrån batteriet vid laddning, vilket du inte kommer att göra, skall det inte ladda med en massa ampere. Jag har någonstans i mitt bakhuvud ca 6 amp.
Men satsa på en bra laddare som kan användas för underhållsladdning av bilar.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Men om aggregatet ger 13 volt så lär det aldrig överladda. Och strömmen kommer ju vara hyfsat låg obelastat. Jag har en CTEK som ger 5A men det duger inte när bilen är vaken och drar en massa ström.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Sant att det aldrig kommer överladda. Jag funderar ändå på detta att jag har någonstans i bakhuvudet att en laddning, utan att lossa batteriet, skall ligga under ca 6Amp, så gör även Citek tydligen.
Reviderat: Jag har nu googlat och hittar inget om strömgräns vid laddning.
Reviderat: Jag har nu googlat och hittar inget om strömgräns vid laddning.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Batteriet tar väl den laddning som den klarar av vid en viss spänning. I bilen laddar den ju både 20 och 30A om det behövs. Och det finns 75A snabbladdare på Amazon. Den biten oroar mig inte. Frågan är hur dessa switchade nätagg tycker om att bli bakmatade med batteriet? Sedan har vi frågan om galvanisk avskiljning. Det kan vara trist att få fasen ut i jorden på bilen så man får sig en liten pärla. Gäller att kolla sånt.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Du har aldrig gått i tankarna att åka till bilskroten och köpa ett par begagnade bilbatterier och koppla in dessa med startkablar. Man kan ju kolla med en voltmeter vilka batterier man skall välja, att de ligger på över 12 volt vid köptillfället. Kanske fråga om de har någon nyinkommen bli som kanske krockat.
Returbilen tar 400-500 kr för större begagnade batterier.
Returbilen tar 400-500 kr för större begagnade batterier.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Visst har jag funderat på batterier också, men det är 20 kg mot 0,6 kg så en något klumpigare lösning. Dessutom klarar inte ett extra batteri av så många extra timmar. Att exempelvis knäcka CEM-koden på en Volvo kan ta uppåt 24 timmar genom att testa alla kombinationer. Som sagt, vissa saker tar väldigt lång tid.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Det fungerar utmärkt med ett stort DC-aggregat som underhållsladdning när man måste hålla bilen vaken en längre tid.
Det är så de gör på verkstäderna.
Ställ agget på 13,5V så blir det bra och ingen risk för överladdning.
Det är så de gör på verkstäderna.
Ställ agget på 13,5V så blir det bra och ingen risk för överladdning.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Precis vad jag ville höra, tack! Just detta för 450 kr kunde bara justeras mellan 11-13V men 13 räcker. Då drar man inte ur batteriet iallafall. Dessutom känns det lite säkrare.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
20 minuter att knäcka tydligen om man bygger en sån här https://github.com/vtl/volvo-cem-cracke ... me-ov-file , vad är det för program du kör nu?
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Ett annat problem man kan få är att vissa nätagg ogillar att bakmatas med spänning.
Been there done that.
Been there done that.
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Borde gå att lösa med en kraftigare diod?
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Oj det var fina grejer. Ska kolla på detta. Tackcittra49 skrev: ↑19 februari 2024, 10:38:12 20 minuter att knäcka tydligen om man bygger en sån här https://github.com/vtl/volvo-cem-cracke ... me-ov-file , vad är det för program du kör nu?
Re: Använda billigt switchat nätagg som batteriunderhållare?
Vad tror du om att använda ett solid state relä istället för en diod för att slippa spänningsfallet? Kopplat så att relät bryter plusmatningen när det inte finns någon 12V ut från DC aggregatet? Eller bryter jorden kanske är bättre? Eller har jag missat något?