Bränna in CPU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
loppis

Bränna in CPU

Inlägg av loppis »

Är det nån här som vet om det finns nåt belägg för att en CPU d.v.s en sån som sitter i en dator ska gå bättre att överklocka efter en inbränning?
Jag har suttit och läst en del överklocknings sidor och en del påstår att det gör stor skillnad om man "bränner" in processor och minnen innan man börjar överklocka på allvar, medan andra säger att det gör mindre.

Kan dock inte hela teorin bakom men det är nåt med att ledningsbanorna ska bli bättre/breddare och därför kunna prestera en högre klockfrekvens.
Nån här borde ju kunna tänkas veta om det finns några tekniska belägg för detta då forumet verkar inne hålla all möjlig och omöjlig elektronik kunskap. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låter helt idiotisk! Jag kan dock tänka mig att kretsar som är skadade kan visa skadorna vid normal drift och då bli sållad bort innan överklockning sker men då driften inte ändrar en krets' fysiska utformning på chip-nivå är resten rent bullshit.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Låter lite hype hype det där...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det jag skulle kunna tänka mig är att det har med kylnigen att göra, har för mig att vissa kylpastor börjar fungera som bäst efter dom har blivit "inbrända". Så när man har använt den vanligt ett tag så är det gjort och den har då bättre kylning än den skulle haft om man överklockat direkt.
Ingen aning om det stämmer men det är det ända jag kommer på.
loppis

Inlägg av loppis »

det där med kyl pastan är väl nåt som låter mer troligt men så här skriver dom om in bränning på ett annat forum
När man bränner in en processor så sänker man volten till processorn och kör tex prime tills den inte rapporterar fel längre sen kan man fortsätta med att sänka lite till för att på så sett få en processor som inte drar så mycket ström och på så sätt kan överklockas högre
och här är en även så här
Tidigare gjorde man inbränning genom att sänka CPUn till så låga mhz det gick, 800 mhz i mitt fall. Sen ge den så mycket volt det bara gick för att elektronbanorna (namn?) skulle vidgas, och man skulle kunna klocka högre. Gäller inte det här sättet längre???
ser ungerför likadant ut i de flesta trådar man hittar i de flesta forum, så det verkar ju inte vara kylningen det handlar om då det gäller in bränning. Och det finns ju även en massa trådar om att minnena blir "bättre" efter in bränning.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag har hört att datorn går att överklocka bättre om man målar kanten på windows xp cd-skivan med en speciell grön penna innan man installerar.

Dessutom går din bil mycket fortare om du byter till kromade torkararmar och skruvar på ett sådant där kromat ändrör med lysdioder i.

Nog skämtat så tror jag inte det gör någon mätbar skillnad om man gör en inbränning av sin processor eller sitt minne.

//B1N4RY
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

eller sätter fast ett turbo märke i grillen :roll:

Det finns så mycket saker som är rent bullshit.. fast det mesta konstiga brukar man hitta runt HiFi och hemabio tycker jag.. tex små gummiuphängningar till kablarna till högtalarna för att ljudet inte ska studsa i kabeln när dom ligger mot golvet/fastspikade mot väggen..

det enda som jag kan tänka mig med att "bränna in" en cpu är för att se om det finns några defekter i den..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..ledningsbanorna ska bli bättre/breddare..

Om du ur en både logisk och rent praktisk synpunkt tänker om det skulle ens vara möjligt så kommer du nog ganska så snabbt fram till att så inte är fallet. Allt man läser stämmer inte alltid. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nej nej nej, det gör ingen skillnad varken för kylningen eller CPU'n, iallafall ingen positiv effekt, snarare det motsatta, att CPU'n inte orkar arbeta så fort och då blir stabilare. Bieffekten är att det blir varmare. Tvärt om vad som sägs i era citat.

Man ska ha så lite kylpasta som möjligt till en CPU. Mer än ca 1mm tjockt lager leder till att CPU'n (främst AMD och Celeron) blir ostabila och får värmeproblem eftersom värmen inte leds bort utan snarare isoleras i CPU'ns översta skikt.

Att "ledare" i CPU och minne skulle bli bredare och ge ett snabbare resultat borde vem som helst förstå att det inte kan stämma. Möjligen att de kan bli bredare iochmed att de smälter, men då hoppas jag ingen tror att datorn blir snabbare. Snarare blir man nog själv snabbare ..med att dra ut nätsladden.

Jag har från *säkra* källor (och egna blygsamma tester) uppgifter som säger att en CPU kan tappa i "performance" vid temperaturer över 80ºC på CPU'n. En av källorna är Intel. :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

nu är det väl ändå inte så att "bränna in" en cpu är att man värmer upp grejerna..

min uppfattning är att man kör en benchmark.. en massa beräkningar så prollen får jobba ordentligt under en viss tid för att se att allt funkar som det ska..

edit:

med den citeringen som citerats tidigare så uppfattar jag det så att man kollar hur låg V man kan köra på utan att det blir fel.. och därmed kunna klocka prollen lite mer utan att värmen ökar för mycket.. men men..

själv har jag inga problem med min Prescott 2,4 @3,02 med den boxade fläns och fläkten. Volten höjt något om jag inte minns fel..

den har ju bara gått klockrent dom senaste 2 åren så jag kan väl inte säga att den är 100% primestabil.. :roll:
Senast redigerad av Jim_the_one 30 december 2006, 00:13:18, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så går man alltid när man bygger en dator "seriöst". Det var förresten mitt senaste arbete (där jag inte själv var "boss" alltså.)
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Är det någon mer än jag som tänker på Svalander Audio när dom läser sånt här...?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

*Räcker upp en hand* :)
Japp!
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Fenrisulf skrev:Är det någon mer än jag som tänker på Svalander Audio när dom läser sånt här...?
Är Svalander Audio typ svenska mästare i audiophili/HiFi-bögeri!?? :?:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och rena rama lurendrejeriet med vissa grejer.. dock tyvärr lagligt sådant verkar det som.

Fast sedan kan man ju också säga så att är det någon som slösar pengar på tex en kantsvarv till sina cd-skivor så får den personen verkligen skylla sig själv..
Skriv svar