Fler frågor i VB6 (dec. --> Tecken)
Fler frågor i VB6 (dec. --> Tecken)
Jopp en liten fråga här som lyder som rubriken, hur gör man för att omvandla ett decimalt tal till dess respektive tecken i VB6?
Exempel:
Dim DEC as Integer
Dim Char as String
Om jag har en variabel som heter DEC som har värdet 65 så vill jag placera motsvarande tecknet A i strängen Char.
Typ:
Dec = 65
Char = ?Dec
(Char = "A")
Nån som vet?
Exempel:
Dim DEC as Integer
Dim Char as String
Om jag har en variabel som heter DEC som har värdet 65 så vill jag placera motsvarande tecknet A i strängen Char.
Typ:
Dec = 65
Char = ?Dec
(Char = "A")
Nån som vet?
Senast redigerad av Cenorpa 28 december 2006, 10:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Fler Frågor!! :)
Nu kommer det lite fler frågor som någon duktig VB programmerare kan svara på.
Programmet som jag sitter och pillar på börjar bli lite rörigt så jag har bestämmt mig för att använda MDI stil på det hela med ett huvudfönster och flera småfönster inom detta men nu kom det ju upp lite fler problem om hur jag ska få det att fungera ihop med flera fönster.
Exempelvis om jag klickar på en knapp (command1) i första fönstret (Form1) så vill jag anropa rutinen Change i fönster 2 (Form2).
Hur skall detta göras?
/Lite offtopic kanske men jag hoppas att www adressen fixas till snart, lite krångligt nu när man glider in på gamla forumet då och då..
Programmet som jag sitter och pillar på börjar bli lite rörigt så jag har bestämmt mig för att använda MDI stil på det hela med ett huvudfönster och flera småfönster inom detta men nu kom det ju upp lite fler problem om hur jag ska få det att fungera ihop med flera fönster.
Exempelvis om jag klickar på en knapp (command1) i första fönstret (Form1) så vill jag anropa rutinen Change i fönster 2 (Form2).
Hur skall detta göras?
/Lite offtopic kanske men jag hoppas att www adressen fixas till snart, lite krångligt nu när man glider in på gamla forumet då och då..
Du måste göra rutinen public i form2 för att kunna ropa på den från form1.
Sedan skriver du:
Sedan skriver du:
Kod: Markera allt
form2.change
Tack! det var där jag fastnade hur jag skulle anropa rutinen men man skriver altså fönstret_punkt_rutinen, så nu funkar det.
Men när jag ändå håller på och frågar här hur gör jag för att starta MID fönstret i helskärm och kan man låsa dimensionerna så att man inte kan dra iväg child fönstren utanför skärmen?
Men när jag ändå håller på och frågar här hur gör jag för att starta MID fönstret i helskärm och kan man låsa dimensionerna så att man inte kan dra iväg child fönstren utanför skärmen?
Var flera år sedan jag programmerade VB (skönt...) men du har väl någon move- eller resize-event i child-fönstren där man kan kolla om fönstret hamnat utanför området som utgörs av storleken på huvudfönstret kanske. Och om så är fallet flyttar man tillbaka fönstret, inte världens snyggaste lösning kanske, men jag tror inte det går att göra på annat vis.
-
Om du sätter propertyn moveable till false på ditt "mdi-child" så uppnår du önskad effekt.Cenorpa skrev:Jag var nog lite otydlig men det jag undrade var hur man låser MDI fönstret så att man inte kan dra iväg child fönsten inuti så att dom kommer utanför den synliga ytan så att rullningslister uppstår.
Detta testat i vb6 med sp6.