Fler frågor i VB6 (dec. --> Tecken)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Fler frågor i VB6 (dec. --> Tecken)

Inlägg av Cenorpa »

Jopp en liten fråga här som lyder som rubriken, hur gör man för att omvandla ett decimalt tal till dess respektive tecken i VB6?

Exempel:

Dim DEC as Integer
Dim Char as String

Om jag har en variabel som heter DEC som har värdet 65 så vill jag placera motsvarande tecknet A i strängen Char.

Typ:
Dec = 65
Char = ?Dec

(Char = "A")

Nån som vet?
Senast redigerad av Cenorpa 28 december 2006, 10:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

BASIC (*ryyyys*) använder väl char = ASCII(x) har jag för mig.... det är ju bara 21 år sedan jag höll på med sånt....
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Nagonting pa tre bokstaver har jag for mig att det var. Prova:

chr()
asc()
ord()
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Man tackar!

chr(x) var det rätta.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Fler Frågor!! :)

Inlägg av Cenorpa »

Nu kommer det lite fler frågor som någon duktig VB programmerare kan svara på.

Programmet som jag sitter och pillar på börjar bli lite rörigt så jag har bestämmt mig för att använda MDI stil på det hela med ett huvudfönster och flera småfönster inom detta men nu kom det ju upp lite fler problem om hur jag ska få det att fungera ihop med flera fönster.

Exempelvis om jag klickar på en knapp (command1) i första fönstret (Form1) så vill jag anropa rutinen Change i fönster 2 (Form2).
Hur skall detta göras?

/Lite offtopic kanske men jag hoppas att www adressen fixas till snart, lite krångligt nu när man glider in på gamla forumet då och då..
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Du måste göra rutinen public i form2 för att kunna ropa på den från form1.

Sedan skriver du:

Kod: Markera allt

form2.change
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Tack! det var där jag fastnade hur jag skulle anropa rutinen men man skriver altså fönstret_punkt_rutinen, så nu funkar det.

Men när jag ändå håller på och frågar här hur gör jag för att starta MID fönstret i helskärm och kan man låsa dimensionerna så att man inte kan dra iväg child fönstren utanför skärmen?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Sätt MDIForm:ens property "WindowState" till "2 - Maximized" och Form:ens "MDIChild" property till true...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag var nog lite otydlig men det jag undrade var hur man låser MDI fönstret så att man inte kan dra iväg child fönsten inuti så att dom kommer utanför den synliga ytan så att rullningslister uppstår.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

... går det ...?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag vet inte :)
Gör det det?
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Var flera år sedan jag programmerade VB (skönt...) men du har väl någon move- eller resize-event i child-fönstren där man kan kolla om fönstret hamnat utanför området som utgörs av storleken på huvudfönstret kanske. Och om så är fallet flyttar man tillbaka fönstret, inte världens snyggaste lösning kanske, men jag tror inte det går att göra på annat vis.
Pitbull_dog

Inlägg av Pitbull_dog »

Cenorpa skrev:Jag var nog lite otydlig men det jag undrade var hur man låser MDI fönstret så att man inte kan dra iväg child fönsten inuti så att dom kommer utanför den synliga ytan så att rullningslister uppstår.
Om du sätter propertyn moveable till false på ditt "mdi-child" så uppnår du önskad effekt.
Detta testat i vb6 med sp6.
Skriv svar