Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
cittra49
Inlägg: 281
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av cittra49 »

kul tråd, uppskattas :D , s¨ni pratade om B20-m47 finns färdiga kåpor som satt original så man inte behöver adapterplatta, satt på volvo 240 med b20 motor (L modellen) , har haft ett gång sådana och såld, antar att de är svindyra idag, men det finns iaf.
MiaM
Inlägg: 10184
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Väcker en del minnen, mina päron hade en duett på deras jobb en gång i tiden. Kanske det risigaste fordon som bilprovningen nånsin godkänt. Vi hade packtejp över rosthålet på vänster framskärm för att det inte skulle stänka på vindrutan när man körde i vattenpölar. Den var så bullrig att i 100km/tim var man tvungen att vrida volymen på stereon på max för att höra musiken. Alltså verkligen max, inte bara klippningsgränsen utan så att det mesta förvandlades till fyrkantsvåg. När den till slut blev underkänd pga tre meter långa rosthål på insidan av båda rambalkarna så körde farsan högtryckstvätt med varmvatten varpå den blev ännu bullrigare :D

Kanske dum fråga men är det metriska gängor eller tumgängor på denna?
Frågar pga minns att jag sett Mackans Garage på Youtube skruva med en PV som de sa hade tumstorlekar.

Ser att ABS har diskuterats. Håller med om att tidiga ABS-system nog kan ha barnsjukdomar och elände (äldre 850 hade t.ex. ABS-styrbox som var lika stor som motorns styrbox). Håller också med om att modernare ABS-system kan vara såpass integrerade med resten av elektroniken att de är svåra att använda fristående. Men ifall du skulle ändra dig och vilja ha ABS så verkar senare 850 samt C70/S70/V70 gen 1 vara lämpliga. Enda integrationen med resten av bilens elektronik är att det (kanske?) går att prata CAN via OBD2-diagnosuttaget, samt att ABS-styrburken ger hastighetssignalen till instrumentpanel, farthållare och liknande. Som bonus så ifall du tänker göra lite lägre resor på "lättkörd" väg så verkar farthållaren från nyss nämnda 90-talsvolvo, till och med 98, vara vettigt för att komplettera äldre fordon med. En elektrisk vakuumpump och ett par ventiler som styrs av en stryrbox stor som ett vanligt relä, och som mekaniskt monteras invid gaspedalen (förutom att vakuumpumpen givetvis kan monteras på valfri plats tack vare slang). Enda kluriga grejen är väl hur man smidigast monterar reglage - det ser ju inte direkt tidstypiskt korrekt ut ifall man byter ut en av Duett-spakarna mot en 850-spak...

En idé kan kanske vara att se till att det går att montera ABS-krans för 850/C70/S70/V70 gen 1 även ifall man inte vill montera ABS nu. Lätt att komplettera i framtiden. (Personligen så hade jag nog hellre haft ABS med ruttna trumbromsar än bra skivbromsar utan ABS ifall jag behövt välja mellan dessa två. Extremt sällan man behöver tvärbromsa men ofta man behöver bromsar när det är så halt att ABS är en riktigt bra räddning).
säter skrev: 5 januari 2024, 17:30:57Se till att snäckan går åt rätt håll bara.
I och för sig är det bara en vanesak åt vilket håll man ska vrida på ratten. :)
Påminner mig om min andra lådbil. Skyller på farsan som höll i det projektet. Rattstång som wire var lindad runt, lite trissor och wire fäst i framaxeln (som på klassiskt lådbilvis styrde med en enda led på mitten), och nån glömde tänka på åt vilket håll allt ska monteras, så ratten fick omvänd funktion. Det gick väl säkert bra i fem meter innan det blev krock med ett räcke. Det hjälpte definitivt inte att det inte fanns nån broms... :mrgreen:
AndLi skrev: 7 januari 2024, 12:47:16Men egentligen borde väl dina ändringar gå in under amatörbyggt fordon och besiktigas? Sen att risken är minimal för upptäckt är något annat eftersom den aldrig besiktigas och flygande kontroll är väl osannolikt att fastna i och de behöver ju också se ändringarna och tyckte att de är en anledning för att skicka dig till besiktning?
Med andrahandsberättelser som källa så är väl risken att åka på flygande besiktning mest en grej i samband med vissa bilträffar. Det lär vara en evig kamp mellan arrangörer, kommun och polis om jag fattat rätt för t.ex. Summer Meet i Västerås (f.d. Power Meet). Kommunen vill ha träffen pga rejäla intäkter för näringslivet, tror att invånarna åtminstone står ut, medan polisen lär vara sugna på att anmärka på det ena och det andra. Vet dock inget om de specifika fallen, kanske är fordon som var motiverade att bli underkända i flygande besiktning.
MadModder skrev: 7 januari 2024, 13:57:29Men hur långt går egentligen polisen vid en flygande besiktning?
Tror att generellt sett så väger de väl sitt eget arbete. Mitt intryck är t.ex. att vid stickprov (där de kollar körkort och ev nykterhet, och i vissa fall t.ex. provkör A-traktorer de inte stött på tidigare) så stoppar de sällan fordon som drar släp. Kanske delvis för att de ser detta som nyttotrafik på något vis, men kanske också delvis för att de ser byråkrati framför sig att hålla reda på regler för släp, bedöma ifall lasten verkar hålla sig inom viktgränser osv...
Glenn skrev: 7 januari 2024, 17:32:23Fast just DET beror på en annan sak, att volvo en gång i tiden skrivit papper på att man får bygga om den specifika bilen till turbo, OM man gör vissa specifika ändringar, även saab skrev dessa intyg för att exempelvis konvertera 900 till 900 turbo.
Sidospår angående detta sidospår: Kan å ena sidan förstå varför biltillverkare inte är sugna att ge sig på att skriva dessa intyg, men å andra sidan kan man tycka att det är direkt löjligt att det inte går att få denna typ av intyg för att bygga om en Ford Granada 2.0 99hk till en 2.8i på ca 150hk. (Skillnaderna är enbart motorn och växellådan på kombi om jag minns rätt, på sedan är det nån skillnad på bromsarna). Förr så var en sån ombyggnad såklart inte direkt motiverad, men idag när antalet fordon med frisk kaross inte är så stort så känns det mer motiverat.

======================

Förresten, ifall man ändå är inne på att byta växellåda osv, hur mycket "original" är det kvar? I det läget så vore det väl vettigt att överväga att ta både motor och växellåda från t.ex. senaste årgångarna av 940? Eller det blir kanske lite för stark motor för att klara sig ifrån att ifrågasättas ifall flygande besiktning eller olycka skulle vara en grej? Å andra sidan är det väl tveksamt att motorbyte kan anses försvåra utgången vid en olycka - även originalmotorn i en Duett kan ju garanterat få upp fordonet i högre hastighet än högsta tillåtna på svenska vägar (120km/tim)...


Ser fram mot utvecklingen av denna tråd! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17323
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av AndLi »

MiaM jag har fastnat i en flygande besiktning i varpsund, inga bilträffar där vad jag vet.

Och tullen i Malmö kan också få idén att skicka en till polisen kontroll om de ser något misstänkt. Så som dubbdäck...
ASEA
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Det är väl i princip lättryckturbon(135hk?) som är standard i de senare årsmodellerna av 940?

Jag skulle hellre ta en vanlig äldre B230F 116hk motor+låda isåfall, enklare och billigare och ingen turbo som kan krångla.
Med tanke på att en duett är väl säkert 350-400kg lättare än 740/940 så kommer en sån motor duga alldeles utmärkt som bruksmotor.
Bra vrid på låga varv och lågt varvtal i fart(bakaxelutvx inverkar förståss också).

En 240 bakaxel är nog lite för bred för en original duett, dessa axlar börjar bli lite bristvara också eftersom "elda lakris"-klubben tycker om dessa.
Kan man tänka sej att korta så kan man lika gärna modda en 740/940 axel, det finns drivaxlar att köpa med extra långa splines frästa(ifall man inte ordnar detta själv) så man kan kapa i den längd man vill ha.

Ber TS om ursäkt ifall detta är utanför intresseparametrarna! (Har inte läst hela tråden)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7117
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Bilen ska varken få ny motor eller transmission utan behålla sin B18 och sin Dana-bakaxel och sin M41-låda med overdrive precis som den lämnade bandet på Volvo.

Nu är axelhuset blästrat och lackat och ligger på tork, ikväll ska diffen rivas och få en shimsbricka för det är väl mycket glapp i diffen och när bakaxeln ändå är plundrad så,,,,,, däremot blir det inga nya axeltätningar för dom är helfriska och fina men axelkåpan får en ny packning, denna gången av korkgummi med lite Permatex på så lär den aldrig mera läcka, det var där den läckte, vilket ju syntes på tidigare bild.
20240112_185032.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Snyggt! :tumupp:
Vad använder du för färg?

Hur är det på duett, är det bladfjädring bak?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7117
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Aqua,,,,,nåt från Tranemo, ingen aning mer än att den är vattenburen, inte kan köpas av privatpersoner, innehåller rostskydd och används bla. till redskap till lastmaskiner. Den kan köras lite tjockare än vanlig lack och körs i två varv, det jag lackade med den för 15 år sen och inte blivit mekaniskt skadat ser fortfarande nylackat ut och det står utomhus.

Ja det är bladfjädring bak, nya fjäderpaket ligger i verkstan och får också ett varv lack så det blir enhetligt.
Senast redigerad av Teknikern 12 januari 2024, 19:32:48, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Det behövs ingen grundfärg?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7117
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nej det är en systemfärg som innehåller allt "godis" redan, kravet är bara fettfritt och helst blästrat.
ASEA
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Perfekt som chassifärg med andra ord!
Ja detta kommer nog bli en riktig bra och praktisk "arbetsbil"!
Jag vill rekommendera en riktigt trevlig bok om PV och Duett som jag lånade på bibblan en gång.
"Volvo PV 444 - Den svenska Folkbilen" av Peter Haventon
Handlar om utvecklingen av 444, 544 och även duett, mkt fina bilder.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7117
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Allt utom ramen kommer att få denna färg undertill, ramen kommer att få Isotrols system då det är "krypande" och kryper in överallt och sen isolerar mot yttervärldens påverkan. Många använder hammarlack, hammarlack är inte bra för den är dels för hård, kan få dålig vidhäftning på släta ytor och inbjuda till dold krypande rost fast ytan ser fin ut. Bättre då att köra med Isodur lastbilslack som dels kan beställas hos färghandeln och dels är lagom hårdseg och tål miljön om man inte får tag på ett sånt här system.
ASEA
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av ASEA »

Förstår, det kommer bli bra det där.
Hammarlack innehåller också silikon som rent allmänt är ett otyg för billack och billackerare.
Det räcker att man i princip har varit i samma rum och målat för att riskera få "fiskögon" i billacken.
Hammarlack hör nog bäst hemma på maskindelar inomhus.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34043
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

Dessutom är hammarlack silikonbaserad så den går väldigt dåligt ihop med andra sorters färg.

(Även om jag gillar hammarlack till vissa saker.)

Edit: tvåa på bollen..

Jag är dock barnsligt förtjust i hammarlack på saker som typ skruvstäd.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7117
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Hammarlack har helt klart sitt användningsområde, verkstadsporten in till maskinverkstan som är av Crawfoord-delar från en rasad port och såg förjävlig ut den blev som ny med silverfärgad hammarlack, jag hittade några burkar på återvinningen som jag räddade så stora verkstadsporten ska få samma behandling på insidan. Det där att silikonet sprider sig är en myt, det är inte luftburet om man inte hjälper det på traven och köper det i sprayburk, mycket som hanteras inom industri och hem finns silikon i fast vi inte tänker på det så det ska mycket till att få fiskögon om man jobbar med rena verktyg när det gäller måleri.
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Mindmapper »

Väldigt bra tips om färgen, det ska jag prova. Tack för det!
Silikon som sprider sig är väl mest ett problem med lim. Då är det inte silikonet som är problem utan delar av härdaren i silikonlim innehåller ättika. Ättikan dunstar när limmet härdar. När limmet har härdat är ättikan borta. I vissa sammanhang är det olämpligt med ättika och då kan man använda andra härdare. Neutralhärdande silikon säger man då.

Förmodligen är väl ättika det billigaste sättet att få till en härdning med silikon. Hur man löser härdningen i färg har jag ingen aning om. Men det verkar vansinne att använda ättika i en färg som man använder för att skydda metall. Eftersom det går att härda silikonlim utan ättika, borde det gå att göra i färg också. Eller strunta i silikonbaserat helt.
Ursäkta off topic.
Skriv svar