Jag och en kollega satt och dillade om bilar, framförallt självkörande bilar.
Som alla vet så är männsikan av sin natur lat

Vi har vagnar men den måste ju skjuvas, skitjobbigt.

Så vi kom på att en självkörande plattform om totalvikt á 15Kg och en maxfart om 5Km/tim alltså ca gång, och väldigt kort bromssträcka/väjnings zon.
Jag och resten av klassen byggde ju som ett projekt självkörande bilar, men dessa körde på en "inhängnad" bana där sensorer kunde läsa av väggarna och anpassa fart och gira utefter detta.
Vilket är enkelt att få till med ganska enkla medel. utomhus kan man använda navigationssytemen GPS, GLONASS, GALILEO tex, men inomhus och utan färdiga mål är en helt annan grej.
Själva plattformet skulle ha "tank kontroll" alltså styra med hastigheten på hjulen och tex kundvagnshjul fram.
Ha sensorer för att känna av vart den är och som skydd för att inte kollidera med saker, så om någon kommer gåendes framför så grirar den åt sidan och sedan söker upp husse igen.
Min tanke var att få en sådan plattform att "följa husse" på något vis, men hur?
Den skulle kunna följa en "skylt" med en QR kod, kryss eller vad som, den skulle kunna följa en radiosändare men det är komplicerat och omständigt,
vi har profil kläder men att följa vår HANZA logga skulle väll sätta den i fullständigt spinn och sluta med att den for runt som en tjackskadad chiaoua på speed då alla på golvet har just samma logga...
Någon som gjort något liknande?
PS: Detta är enbart i spåningsstadiet vet ej ens om det kommer bli något, men det är roligt diskutera idéer.