2 x CPU i Ubuntu

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Nisse

2 x CPU i Ubuntu

Inlägg av Nisse »

Jag har letat runt en del på Ubuntus officiella sida utan resultat. Vänder mig därför hit där jag sett att det finns en hel del Linux-kunskaper.

Vet någon om Ubuntu (eller närmare Xubuntu) har stöd för system med dubbla processorer? Och om ja, funkar det direkt från installationen eller är det något som måste fipplas med?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ubuntum bygger väll på debian, i debian är det bara att byta till en SMB kärna som passar din processor! De olika kärnorna finns som paket i apt-get...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ssssswoooooooosssscch......!
Ljudet av ett svar som passerade i hög hastighet åtskilliga meter ovanför mitt huvud :shock:

"SMB Kärna"?
"apt-get"?

En av anledningarna att jag gillar de olika varianterna av Ubuntu är att man lägger i skivan i läsaren och sedan så fixar sig resten av sig själv. Men för att få stöd för dubbla processorer, vilket min senaste maskin har, är det alltså inte så enkelt?

Maskinen är en Dell PowerEdge 400 med två stycken Pentium III

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja det förstår jag att det gjorde.. det heter ju SMP.. smb är något helt annat..

Man borde skulla skriva "sudo apt-get install kernel-image-2.6-686-smp"

Du skulle kunna köra en "uname -a" först för att bara kolla vad du har för kärna idag.. Det kan ju vara så att du redan har rätt!!!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ubuntu verkar ha SMP aktiverat. Kör 'uname -a' och kolla så att det står SMP där.

Testa att köra 'top' också. Jag har nästan för mig att den visar CPU-användningen för båda processorerna.

Ett tredje alternativ kan vara att köra System->Administration->Systemövervakaren och kolla där under "Resurser".
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Andra sätt att kolla:

Kod: Markera allt

less /proc/cpuinfo
visar två likadana inlägg om du har dubbelprocessorstöd aktivt.
I "top" kan du trycka "1" för att visa belastning per kärna.

I nyare debian-kernels (testing) är stödet inbyggt i dom vanliga kärnorna, men jag vet inte hur det står till i ubuntu, dom har förmodligen inte samma kärnor.

/Andreas
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jagh har nyligen tryckt in Edgy (Ubuntu 6.10) på min laptop (Core2Duo). Den använder båda kärnorna direkt utan problem, däremot fugerar inte ACPI som den ska från början, vilket är en bra idé att styra upp i C2Dans fall.
Skriv svar