Jag har letat runt en del på Ubuntus officiella sida utan resultat. Vänder mig därför hit där jag sett att det finns en hel del Linux-kunskaper.
Vet någon om Ubuntu (eller närmare Xubuntu) har stöd för system med dubbla processorer? Och om ja, funkar det direkt från installationen eller är det något som måste fipplas med?
Mvh
Nisse
2 x CPU i Ubuntu
Ssssswoooooooosssscch......!
Ljudet av ett svar som passerade i hög hastighet åtskilliga meter ovanför mitt huvud
"SMB Kärna"?
"apt-get"?
En av anledningarna att jag gillar de olika varianterna av Ubuntu är att man lägger i skivan i läsaren och sedan så fixar sig resten av sig själv. Men för att få stöd för dubbla processorer, vilket min senaste maskin har, är det alltså inte så enkelt?
Maskinen är en Dell PowerEdge 400 med två stycken Pentium III
Mvh
Nisse
Ljudet av ett svar som passerade i hög hastighet åtskilliga meter ovanför mitt huvud

"SMB Kärna"?
"apt-get"?
En av anledningarna att jag gillar de olika varianterna av Ubuntu är att man lägger i skivan i läsaren och sedan så fixar sig resten av sig själv. Men för att få stöd för dubbla processorer, vilket min senaste maskin har, är det alltså inte så enkelt?
Maskinen är en Dell PowerEdge 400 med två stycken Pentium III
Mvh
Nisse
Ubuntu verkar ha SMP aktiverat. Kör 'uname -a' och kolla så att det står SMP där.
Testa att köra 'top' också. Jag har nästan för mig att den visar CPU-användningen för båda processorerna.
Ett tredje alternativ kan vara att köra System->Administration->Systemövervakaren och kolla där under "Resurser".
Testa att köra 'top' också. Jag har nästan för mig att den visar CPU-användningen för båda processorerna.
Ett tredje alternativ kan vara att köra System->Administration->Systemövervakaren och kolla där under "Resurser".
-
- Kontakt:
Andra sätt att kolla:
visar två likadana inlägg om du har dubbelprocessorstöd aktivt.
I "top" kan du trycka "1" för att visa belastning per kärna.
I nyare debian-kernels (testing) är stödet inbyggt i dom vanliga kärnorna, men jag vet inte hur det står till i ubuntu, dom har förmodligen inte samma kärnor.
/Andreas
Kod: Markera allt
less /proc/cpuinfo
I "top" kan du trycka "1" för att visa belastning per kärna.
I nyare debian-kernels (testing) är stödet inbyggt i dom vanliga kärnorna, men jag vet inte hur det står till i ubuntu, dom har förmodligen inte samma kärnor.
/Andreas