Effektpedaler som julklappar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Effektpedaler som julklappar

Inlägg av bearing »

Glad December!

Har funderat på julklappar till mina två brorsor och kommit på att en/två hemmagjorda gitarreffektpedal/-er var vore kul gåvor. Jag skulle vilja ha tips på effekter.

Dom spelar båda gitarr i ett hardcoreband. Musiken låter ungefär som Refused/Khoma (min bedömning, inte så insatt), sångaren "vrålskriker".

Det är ofta feta "distmattor", inte sällan med härliga harmoniska melodier på gitarr 2. De har också "kaospartier", alltså disharmoniska melodier i ovanliga taktarter. Ibland är det svävande/lugna partier på gitarrerna, samtidigt som sångaren sjunger.

Jag frågade vad de använder för effekter, och det är bara dist. Förstärkaren har två kanaler, tung dist på ena kanalen och svag dist på andra. Brorsan sa att de skulle kunna använda andra effekt, men visste inte riktigt vilka som skulle passa.

Vad tror ni kan vara coolt i sån här musik?
Tips på effekter och länkar till scheman uppskattas. :)
Dist kan ju låta olika, vore kul med någon dist som låter ovanligt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Beror ju på vad han menar med dist, många använder dist för allt men egentligen heter det overdrive - distortion - fuzz. Där OD är den mest rena, låter som en överdriven rörförstärkare, medans fuzz är den knastrigaste, låter precis som ordet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Inte alls min musiksmak men delay funkar nog ändå i de flesta genrer. Men det kan nog vara rätt svårt att urskilja i en enda soppa av oljud :razz:. På solon kan det dock komma till pass.
Chorus och Wah-wah och också trevliga effekter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kombinationen dist + chorus brukar låta bra. Resultatet kan beskrivas som att det distade ljudet blir större, fast utan att öka själva dist-ljudet.

Bäst resultat blir om man kopplar gitarr -> dist -> chorus -> förstärkare.
Så, en chorus-effekt blir mitt tips i första hand.

Hur bygger man då en chorus-effekt? Det finns förstås scheman, men jag tänkte skriva lite om hur det egentligen fungerar. Det finns två olika grundprinciper, men resultatet blir det samma.
Princip 1) Ett delay som är så kort att frekvenserna moduleras.
Princip 2) Massa bandpass-filter där man ändrar alla frekvenser samtidigt så att fasen ändras.

Sök i google på t.ex diy guitar chorus schema eller liknande så hittar du högvis med scheman.
patricliljedahl

Inlägg av patricliljedahl »

http://www.generalguitargadgets.com

Jag har själv börjat fila lite på Ibenez TubeSreamer 808 Replican, den är ju en klassiker, men kanske inte så hardcore.. :P

Men det finns fler pedaler på den sidan som du ser om du klickar dig fram.
Hoppas det är till lite hjälp i alla fall :)
bearing

Inlägg av bearing »

Tack för tipsen, alla!

Jag har surfat runt och hittat en del scheman. Kollat på dist/fuzz/overdrive, delay, chorus och wah wah.

Har testat att bygga en overdrive på en labplatta, men gillar inte riktigt ljudet. Det är nog fuzz-ljud jag vill ha fram.

Edit: En del effekter använder germaniumtransistorer. Kan man få tag i sådana på elfa?

Hur ändras ljudet av germaniumtransistorer?
spufuz

Inlägg av spufuz »

patricliljedahl skrev:http://www.generalguitargadgets.com

Jag har själv börjat fila lite på Ibenez TubeSreamer 808 Replican, den är ju en klassiker, men kanske inte så hardcore.. :P

Men det finns fler pedaler på den sidan som du ser om du klickar dig fram.
Hoppas det är till lite hjälp i alla fall :)
Har byggt TS808 klonen på GGG.
Den låter mycket bra.
(kör med rc4558p ic)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Germaniumtransistorer tillverkas vad jag vet inte längre, iallafall definitift inte i massproduktion så det enda sättet att få tag i är nog om man kan plocka från gamla radioapparatter från 60-talet eller liknande. Vet att pappa har nån gammal låda med massa germaniumtrissor. Dom ser väldigt nostalgiska ut jämtemot vanliga To-92:er :). Vet inte hur dom låter men jag har hört att det ska var skillnad iallafall. Beteckningen på Germaniumtransistorer är AC[siffror] ifall du vill söka efter dem..
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Finns det inte germaniumdioder också eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, de finns och går att få tag i fortfarande. Jag beställde sådana från Conrad (eller om det var Farnell?) för några månader sedan.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jasså där ser man... trodde det var i princip omöjligt att få tag i :oops:
Skriv svar