Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.
Re: Hjälp att identifier en trafo på ett kretskort.
no nifo,
Hur har du fastsställt "Allt i utedelen verkar vara ok."? Genom mätning, eller endast en okulär besiktning?
Hur har du fastsställt "Allt i utedelen verkar vara ok."? Genom mätning, eller endast en okulär besiktning?
Det är mina föräldrars gamla pump som jag fick hjälp att installera, dom har köpt en ny då denna hade börjat "vibrera" pga av obalans i fläktmotorn. Det är mest ett störande ljud detta genererar, där jag har pumpen spelar det absolut ingen roll så länge den klarar värma lite.
Hade hjälp av en kyltekniker jag känner för jag vill inte koppla kylrören själv men elen och själva montaget gör jag då jag har egen behörighet/auktorisation.
Nu försöker jag bara få liv i den

Okulärt samt att jag har kopplat väck denna tillfälligt. Har även mätt kompressorn så gott jag har kunnat, inga överslag mot jord osv.
Kretskortet inne startar inte då heller så något är skumt med kortet i innerdelen. Återkommer senare när jag kollat punkarna jag fått tips om.
Noninfo,
har du schema över luftluftvärmepumpen Mitsubishi Daiya Model SRK35ZD-S ?
Här litet info, dock italiensk.
https://www.schede-tecniche.it/schede-t ... K-ZDS1.pdf
har du schema över luftluftvärmepumpen Mitsubishi Daiya Model SRK35ZD-S ?
Här litet info, dock italiensk.
https://www.schede-tecniche.it/schede-t ... K-ZDS1.pdf
noninfo,
Alltså, du mätte isolationsmotståndet på utedelen med jordfelsprovare vid 500 Volt?
Alltså, du mätte isolationsmotståndet på utedelen med jordfelsprovare vid 500 Volt?
Nej, jag har inte velat mäta isolation mot den med risk att skada någon elektronik.
Jag mätte bara resistans mot jord. Sen kopplade jag bort denna för att prova "utan" utedelen om kretskortet hoppade igång vilket det inte gjorde.
Jag mätte bara resistans mot jord. Sen kopplade jag bort denna för att prova "utan" utedelen om kretskortet hoppade igång vilket det inte gjorde.
Kollade C14, den är 50V, 4,7uF
Kan jag ersätta den med en sån här och testa tror ni?
Annars får jag beställa hem rätt.
Kan jag ersätta den med en sån här och testa tror ni?
Annars får jag beställa hem rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Seriekopplar man 2 st kondensatorer, varje på 10 mikroFarad, så blir det 5 mikrofarad. Seriekopplar du 2 st du har där får du ju 5,0 mikroFarad, och det är ju praktiskt sett 4,7 mikroFarad. Det ser dock inte så snyggt ut på kretskortet, men det är väl bara för att testa? Att dina elektrolytkondensatorer är spänningståligar, nämligen på 80 V, än den du vill byta ut på 50 V, gör inget, är bara bättre.
Verkar inte den stora elektrolytkondensatorn bullig på hjässan? Kanske defekt?
Helt rätt, tänkte inte på det. Var längesen jag läste och pysslade med elektronik för att komma ihåg allt.
Jag provar med det så får vi se. Lika bra att nyttja det som ligger i lådorna hemma. Utseendet har absolut ingen betydelse i detta fallet.
Jag provar med det så får vi se. Lika bra att nyttja det som ligger i lådorna hemma. Utseendet har absolut ingen betydelse i detta fallet.
Den hade jag loss igår och mätte upp till 97uF, men det säger inget allt. Den laddar upp något när jag ohmmäter, "Megaohm" ökar på den, så bara utgått från att den var ok.Haralt skrev: ↑11 december 2023, 11:40:48 Seriekopplar man 2 st kondensatorer, varje på 10 mikroFarad, så blir det 5 mikrofarad. Seriekopplar du 2 st du har där får du ju 5,0 mikroFarad, och det är ju praktiskt sett 4,7 mikroFarad. Det ser dock inte så snyggt ut på kretskortet, men det är väl bara för att testa? Att dina elektrolytkondensatorer är spänningståligar, nämligen på 80 V, än den du vill byta ut på 50 V, gör inget, är bara bättre.
Den är på 450V och 100uF
Om du fortfarande misstänker trafon är det ju lätt att mäta upp lindningarna i den med en vanlig ohmmeter. Har du inte avbrott i respektive lindning är trafon med all sannolikhet hel.
-
I en transformator är varvkortslutning ett minst lika vanligt fel som avbrott.
Varvkortslutning går inte att konstatera med hjälp av en ohm-meter, men däremot med hjälp av en induktansmätare.
Varvkortslutning går inte att konstatera med hjälp av en ohm-meter, men däremot med hjälp av en induktansmätare.
-
Det räcker inte att mäta lindningarna med ohmmeter som Alexandersson redan sagt. Dessutom är det viktigt att veta att du inte har överledning mellan lindningarna. Dvs. isolationsmät mellan lindningarna.
Jag ser inte hur en trasig transformator skulle kunna lösa ut jordfelsbrytaren.
Det känns mindre sannolikt att det finns två fel som uppkommit samtidigt, man kan ju iaf börja med att hitta och åtgärda jordfelet så kanske maskinen fungerar.
Det känns mindre sannolikt att det finns två fel som uppkommit samtidigt, man kan ju iaf börja med att hitta och åtgärda jordfelet så kanske maskinen fungerar.