Rädda/sköta spetsar på Dibotech/Luxorparts lödstation? (varning för stark bild)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

Rädda/sköta spetsar på Dibotech/Luxorparts lödstation? (varning för stark bild)

Inlägg av thomasa88 »

Har en Dibotech - nu Luxorparts - lödstation från Kjell.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p40570

Bild

Passade på att skaffa två spetsiga/konformade spetsar för ett tag sen. Bortskämd med jobbets proffsstationer så tyckte jag lodet smällte dåligt, så jag drog upp till 415°C.

Funkade bra, men efter det ville inget lod fastna på spetsarna :( .
Efter lite googlande har jag nu suttit och torkat dem upprepade gånger på den fuktiga svampen, men har endast lyckats få en liten yta på den ena spetsen att bli blank igen.

Antar att mina konformade spetsar är rökta? Vad ska jag tänka på om jag köper nya?
Vad är vettig temperatur på stationen med de spetsarna?
Ska "skaftet" på spetsarna fortsätta vara metallgrå/blanka? Någon annan som kör med samma lödstation?

Just nu har jag kört 370°C, när jag gått igenom och försökt att snygga till alla spetsarna.

Blyfritt lödtenn från fixpoint.
20231203_095131.jpg
edit:
20231203_101617.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Rädda/sköta spetsar på Dibotech/Luxorparts lödstation? (varning för stark bild)

Inlägg av Akai »

Kvalitén på lodet är A&O, många säljer blyfritt som är totalt värdelöst! Bla biltema, det går knappt i nödfall.

Köp en Weller "tip cleaner" en burk med kraftigt fluss och lodkulor. Är riktigt bra att göra rent slitna och skitiga spetsar i.

Införskaffa också en "guldbuske" som grövre stålull man drar spetsen i, skrapar av oxider och avlagringar men behåller lodet och vätningen mot spetsen.
thomasa88

Re: Rädda/sköta spetsar på Dibotech/Luxorparts lödstation? (varning för stark bild)

Inlägg av thomasa88 »

Hade inte förstått att metallullen hade flera fördelar över svampen. :shock:

Metallull och tip activator införskaffas! :hacker:
Akai

Inlägg av Akai »

Jag tycker att den är mycket bättre.

Svampen drar bort lodet helt, och drar man tillräckligt mycket så ser spetsen tillslut ut som på din högra bild.
Jag tycker att man lika gärna kan kasta svampen :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kom ihåg att man först ska rensa spetsen och sedan omedelbums förtenna den igen!
Den ska ha ett lager nytt tenn när man stänger av den, det skyddar mot oxidering.

Man ska INTE torka av den o ställa i stället, man ska göra klar till att löda och omedelbart innan lödningen utförs ska spetsen strykas av, lödningen utföras o kolven sätts i stället igen.
Går det lite tid innan nästa lödning ska man se till att det finns tenn på spetsen, nog till att skydda mot oxidering.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Akai skrev: 3 december 2023, 14:16:10 Jag tycker att den är mycket bättre.

Svampen drar bort lodet helt, och drar man tillräckligt mycket så ser spetsen tillslut ut som på din högra bild.
Jag tycker att man lika gärna kan kasta svampen :lol:
Jag har alltid använt svamp, och lödkolven var på hela dagarna på jobbet. Provade spånruskorna men jag tyckte att de sprutade små tenndroppar runt omkring lite väl mycket. Hade aldrig några problem med spetsarna (mest Weller). De höll i regel mellan 5 - 10 år.
De enda problem man hade var om någon hade varit och kläckt något spetsarna inte var avsedda för, t.ex. plast. Då fick man prova att återuppliva dom med den lilla burken (var det salmiak). I regel gick det bra att få bort den oxidhinna som blev av plasten genom att köra spetsen ett antal gånger genom salmiakpastan.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Tip cleaner,svamp, spånremsor = Ren o fin spets
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Tog en sväng ner på stan. Tip activator och ull gjorde susen!

Och stort tack för tenn-/torkningsinstruktionerna, Icecap. Hade fångat upp att man ska förtenna, men hade tolkat det som att det bara var när man slutade sitt lödpass :doh: Så det har slutat med att jag duttat dit en klutt någonstans på spetsen när jag skulle förtenna, för att få ett fint lager tenn har ju inte gått, så som jag hållit på. :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tro mig, jag har sett mycket värre på förra jobbet.

O jag tog dom i öronen, skrev instruktioner o visade hur det skulle göras.

Det var en person i provanställning som inte klarade den delen, han gör annat nu...
Skaplig lödning behövs i produktionen o jag var den enda som faktisk visste hur man gör.

Men det accepterades att jag var chefen på det område o nivån höjdes kännbart.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har nog aldrig använt metall-ull, utan kört med svamp och grovt papper.
Kan ullen skrapa sönder pläteringen på spetsen, eller är det helt ofarligt?
Ullen ser ju mjuk ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag föredrar svamp, tycker också ullen skvätter och är sämre på att rensa.

Den bästa tipactivatorn tycker jag är såndär hård pasta, vet inte om det är salmiak som nämns innan ? men tip activator som är som smet tycker jag sällan funkar.

Jag har f.ö en "spetsrengörare" som har två motroterande skumgummirullar i vattenbad, typ biltvätt, den funkar fint men gör väl eg inte mycket skillnad mot att dra på en svamp många gånger.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Icecap skrev: 3 december 2023, 20:16:26 Tro mig, jag har sett mycket värre på förra jobbet.

O jag tog dom i öronen, skrev instruktioner o visade hur det skulle göras.

Det var en person i provanställning som inte klarade den delen, han gör annat nu...
Skaplig lödning behövs i produktionen o jag var den enda som faktisk visste hur man gör.

Men det accepterades att jag var chefen på det område o nivån höjdes kännbart.
Du gjorde som jag gör när jag lär nån "kladdnisse" svetsa med migen, "för mycket ström" går sällan att ha när det är grovt men många är rädda för att ta i, jag tar i ordentligt, det måste bli genombränna i stort sett för att saker ska hålla och bli snyggt och likadant är det med kunskap om lödning. Jag har aldrig problem med lödning just för att jag förstår varför det blir fel när det blir fel och jag har bara en bomullstrasa jag torkar av spetsen på, den är det även lite fluss i så den återaktiverar spetsen bra. Man ska inte krångla till saker är mitt måtto, funkar det så funkar det och ändra aldrig på ett vinnande koncept. :)

Däremot ska man inte ta en trasa av nåt syntetmaterial, det lär inte funka och lär ska lukta illa. :vissla:
Skriv svar