Nytt LiPo 0V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Nytt LiPo 0V?

Inlägg av thomasa88 »

Köpte ett Renata 3.7V LiPo hos Elfa för att reparera ett par bluetooth-hörlurar som fått slut på sitt LiPo efter några år. Glad i hågen så lödde jag på originalbatteriets kontakt på det nya batteriet (en sladd i taget, krympslang) och kopplade sen in batteriet i hörlurarna. Försökte starta, men det gick inte. Då tänkte jag att jag låter hörlurarna ladda en halvtimme och testar igen. Gick inte heller.

Har nu tagit loss batteriet och mätt på kablarna och får 0V över polerna. Visst kommer väl nya batterier med en viss laddning (annars går de väl sönder?)?

Skulle så klart ha mätt batteriet innan, men det är lätt att vara efterklok. Kan jag ha fått ett dåligt batteri?
Jag tycker inte hörlurarna borde lyckas tömma batteriet på en halvtimme, med laddaren i. :? Och dessutom, 0V!?

Kanske ska se om jag kan mäta på hörlurarnas batterikontakt när de försöker ladda batteriet.

ICP602823PA-01 - ICP Rechargeable Battery Pack, Li-Po, 3.7V, 350mAh, Renata

edit:
hörlurar-koppling.png
Mätresultat:
Ingen ström åt något håll.

Hörlurarna ger 4-4.2V utan last. 3.6V med last (batteriet).

Upptäckte nu att den röda sladden från kontakten verkar glapp! Ska undersökas mera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av mrfrenzy »

Batteriet har en inbyggd skyddskrets som stänger av vid 3.0V
Prova ladda manuellt med nätaggregat inställt på 4.2V 175mA
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av thomasa88 »

Tack! Kopplat upp med labagg och multimeter. Fine på labagget var lite skakigt, så batteriet får ca 120 mA.

Visste väl att keramikkursen skulle komma till nytta :)
20231202_120105.jpg

Någon aning om hur man får ut hylsorna i detta kontaktdon? Vill ta bort glappet.
20231202_114737.jpg
20231202_114807.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av thomasa88 2 december 2023, 12:31:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av Icecap »

Mellan metallen (underkanten i plasten) och sladden finns det en liten plastflärp med en haka.
Om man FÖRSIKTIGT viker upp denna haka kan man dra ut hylsan vid att dra i ledningen.

Vik upp hakan ABSOLUT minimalt som behövs för att få loss hylsan!

På kortet ser hakorna ut som ett par fingrar på kontaktdonet, var mellan synbart metall och sladd.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av thomasa88 »

Funkade hur bra som helst - tackar!

Självklart är hylsorna krimpade 😅. Funderar på om jag kan lirka upp dem lite med något litet verktyg, ta loss sladden och sedan löda dit den nya sladden istället.
20231202_152908.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av mrfrenzy »

Löda på crimphylsor blir inte bra. Bästa är att lödskarva med gamla sladden och sen lägga krympslang över.
thomasa88
Inlägg: 118
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Nytt LiPo 0V?

Inlägg av thomasa88 »

Ah, jag förstår.

Rolig fakta: Jag har två trasiga hörlurar av samma sort och har jobbat på batteriet från den äldsta. Den yngre har dött på samma sätt. Kapade sladden på den yngre och - surprise surprise - den andra ledaren är glapp (hur?) i den kontakten. Så genom att ta en ledare från varje kontakt har jag nu en kontakt utan glapp.

Bara tråkigt att jag kapade rätt nära batteriet från de nya hörlurarna och det batteriet verkar inte vara urladdat, så hade inte behövt köpa ett nytt batteri :(. Kanske kan rulla av tejpen och löda på nya sladdar 🤔.
Skriv svar