Jag har en dammsugare som slutat och fungera där jag misstänker att felet kan ligga i strömbrytaren. Dammsugaren vill inte starta när man trycker på strömbrytaren, men motorn snurrar några varv och susar till lite.
Jag följde nedanstående gudie för att komma åt strömbrytaren men jag förstår inte vad dem gör i videon med multimetern för att testa den? Jag har testat att kortsluta de två kablarna till strömbrytaren i hopp om att det skulle starta dammsugaren, men det kanske inte är så dessa typer av strömbrytare fungerar?
Jag har hittat att man kan köpa en ny strömbrytare men jag helst slippa göra det i onödan så om någon kan hjälpa mig med min felsökning är jag väldigt tacksam
Ovanligt billigt och mycket snabbare går det att fixa
Om det är fel på den så kan du i alla fall inte göra någonting med den
ån att byta det lilla kortet.
Gör såhär; Sätt multimeter på ohm
Sätt mätkablarna på dom två stiften
Tryck på " strömbrytaren " och håll intryckt
Titta på siffrorna
Vad står det ?
Ta gärna en bild på resultatet
Om damsugaren surrar till och sedan stannar är det osannolikt att det är den där fjuttiga, momentana switchen som knasar.
Den är för klen och dessutom av fel typ för att mata motorn. Nä, den styr säkert någon annan, mer lämplig motorstyrning (som i sig inte behöver vara så värst avancerad).
Nu har jag testat att skruva isär dammsugaren igen för att titta på kretskortet. Då såg jag att det fanns några fläckar på det (se bild). Tror ni att det kan vara orsaken till att dammsugaren inte fungerar och är det i så fall något som går att laga?
Namnlös.jpg
20231119_135343.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Att jag skickade länken beror enbart på att väldigt många
på nätet pekar ut just den.
Men jag är också tveksam, det lilla kortet är nog bara en signal till huvudkortet
som sköter alla funktioner.
Men har du gjort mätningen som jag skrev här ovan.
Det gröna beläggningen som du pekar på ser ut som att du har fått fukt i apparaten också ??
Så här ser det ut när jag gör mätningen på strömbrytaren.
video.mp4
Ja just det, dammsugaren har stått i kallförvarring (i låda på en loge) drygt ett år, antar att fukt kan ta sig in då. Den har dock stått varmt några månader så det borde åtminstone inte finnas någon fukt kvar.
Jag lutar mot att köpa ett nytt kretskort och testa och se ifall det löser problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.