Kodlås i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pureten

Kodlås i bilen

Inlägg av Pureten »

Bild
Fick en rolig idé för ett tag sen. Hade varit döfräckt att behöva slå in en kod för att kunna starta bilen. Men eftersom jag inte kan så mycket när det gäller elektronik så vet jag inte hur det ska gå att bygga in det. Jag såg ett kodlås som såg ut som på bilden och började tänka. Frågan är: Kan det fungera?
Senast redigerad av Pureten 16 december 2006, 02:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I princip, så javisst. Inga problem.
Välkommen till forumet förresten! :)

En liten detalj bara. Din bild är ganska bred. 853 pixlar närmare bestämt. Vi brukar säga att bilder inte ska vara bredare än 700 pixlar. En aning större gör väl inget, men det är inte så kul att behöva scrolla i sidled. Dessutom så blir det inte så överskådligt. Det står förresten när man skriver ett inlägg:
Bild

Men åter till din idé. Det finns ett enkelt sätt att bygga ett kodlås. Till varje knapp kopplar man en komponent som heter tyristor. Prova att söka (i google) efter tyristor kodlås så hittar du nog flera scheman. Jag har byggt ett sådant kodlås för länge sedan. Någonstanns har jag schemat, frågan är bara var i julstöket det finns... :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ett jätteenkelt sätt till 299:- på kjell enklare kan det knappast bli.
Pureten

Inlägg av Pureten »

bilden ordnad.. sorry.. kolla upp startmotorn i bilen, den ligger på 1100 watt, då måste jag väl ha ett relä som pallar typ 100 A eller mer?
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Du kan inte ha något relä på matningen till startmotorn, det klarar bara en solenoid. Det du ska bryta är kabeln mellan tändningslåset och startmotorns solenoid (som ett relä), och för det behöver reläet bara klara någon ampere.
Pureten

Inlägg av Pureten »

verkar vettigt, kanske skulle se ut nått sånt här istället?

Bild
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

vad du har gjort på det andra schemat vetefasen.. ser galet ut på nåt sätt..

kör på det första schemat fast ist för batteriet så tar du kabeln från startläget från nyckeln, sen vet jag inte vad det är för strömbrytare du ritat in men men.. det är ju bara att koppla ärsch..

Ta och leta reda på vilken kabel som går från nyckeln till solenoiden på starmotorn.. klipp den och sätt ett relä där.. sen styr du relät med kodlåset..

Får skylla på att klockan är mycket och att man har en liten bebis i famnen..

//Jim
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då kan man fortfarande rulla igång bilen utan kod. Men det kanske inte gör något.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan inte rulla igång en bil om man brytit tändningen.
Sätt reläet på konstantplusen till tändspolen då. Så var startspärren kopplad på en gammal opel jag hade.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Gör som en vän till mig, skit i startlåset, snabbmontera stömfördelaren istället. De flesta tjuvar lär inte böra med sig en extra strömfördelare när de tänker sno din bil...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Strömfördelare?

EDIT: aha du menar inte montera utan demontera. Och du menar fördelarlocket gissar jag.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Janu vad den där röda burken med sladdarna kallas. Folk här hemma brukar referera till den som strömfördelare, men du har nog rätt i att det bara är locket. Anyway, så funkar det ganska bra om man har snabbkopplingar på sladdarna...
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

eller så räcker det med att ta med sig tändkabeln som går mellan tändspolen och fördelarlocket aka "strömfördelare". själv så har man en SAAB 9-5 Vector 2.3t och på dom sitter ett system som heter DI "Direkt Ignition" och på ett sådant system finns varken tändkablar eller fördelare. det sitter en tändspole på varje tändstift ist.. :D

Men nyare bilar har ju ofta stöldskydd så det borde räcka (nån typ rfid i nyckeln som säger att det är rätt nyckel bl.a.)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du vill vara ännu mer döfräck så köper du ett billigt kit RFID-dörr-lås på Ebay. Så får du ha en RFID-tag på armbandsklockan...
Skriv svar