Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

Trefassvets som klagar på nätfel (saknar korrekt spänning) Har spårat felet till powermodulen som har skjutit en kraftresistor. Enligt förra ägaren skulle han bara byta gaslins och sedan starta igen när felet uppstod.

Är en 47 ohm 5w 5%, vad är en lämplig ersättare? Tänker att livet i en svets inte är helt lätt för elektroniken. Inga banor är skadade och det verkar inte vara kortis i transformatorn, de båda dioderna visar ett spänningsfall på ca 0,478v när jag mäter de i kretsen, låter lite lågt? Vad är detta för typ av dioder?
pcb layers.png
PXL_20231103_155719229.MP.jpg
PXL_20231103_155758766.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av svanted »

bara för att vara pessimist :)
motstånd brinner ju inte av sig själv, det är för hög belastning efter motståndet, du har tur om det funkar att bara byta det.
sätt dit ett med samma värde, men det behöver vara ett säkringsmotstånd, annars kommer det att ryka rejält då det brinner igen.
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

Har kollat lite mer nu. Ser ut att vara en del av en likriktare. Dessa skulle kunna vara resistorer som begränsar uttaget från likriktaren vid uppstart. Fick först för mig att de satt på primärsidan då byglarna för de olika voltinställningarna satt på denna sida.

Eftersom att det finns gott om filter och kondensatorer i denna typ av maskiner så skulle det kunna vara en naturlig förklaring.
Får ta loss nästa kort som är stackat under och se om jag kan se vad utgången går till. Annars skulle det väl inte vara helt omöjligt att de fått nog efter 13 år.

Just att det är ett pinnhål i resistorn har jag för mig visar på en speciell orsak, har för mig att EEVblog med David L. Jones gjorde en video på detta för ett par år sedan, får leta lite på tuben.

Ett säkringsmotstånd antar jag är ett motstånd som blir öppet när det förstörs? Är ju antagligen trådlindade motstånd som sitter där idag och de blir ju öppna när de går sönder?

Fortsätt gärna att komma med erfarenheter och tankar, kortet har ni bild på och banorna som går på undersidan är de gråa i bilden. Försättning följer nog under morgondagen då jag får riva lite djupare i maskinen.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 344
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av ffredrik »

Hur lyckas du få in en bild av undersidan (de gråa ledarbanorna) ?
Mycket intressant :tumupp:
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

Fota båda sidor, nu gjorde jag detta med mobilen, sedan valde jag att justera färgen på ena bilden till grå sedan spegelvända den och göra den lagom genomskinlig i detta fallet GIMP för att sedan matcha komponenterna på under och ovansidan enkelt förklarat :) Ger ju en helt annan möjlighet att kunna sitta vid datorn och förstå hur det hänger ihop än att sitta o flippa ett fysiskt kort fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 344
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av ffredrik »

Tack! Måste testas.. :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3544
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av breflabb »

Har du kollat några av kraftdioderna?
Det kan vara kortis på någon av dom
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

Har nu plockat bort kortet med mosfettar och kraftelektronik nu.
Spårade tillbaka utgången från förra kortet till två rejäla kondensatorer som sett bättre dagar.

Ingen av mosfettarna i de två bankerna verkar det vara kortis i men behöver försök först hur de styrs då source inte är gemensam för bankerna.
PXL_20231105_154345285.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

PXL_20231105_203530301.MP.jpg
Så nu har jag kollat lite till, mosfettbank 1 är kopplat i serie med mosfettbank två via en shunt. Monterad mellan markeringarna D och S.

Hittade även att kylfläkten till modulen hade gett upp vilket är obra. Sitter temperaturövervakning e på de båda mosfetblocken en och bussbar men ingen annan stans. Så min teori är just nu att kondensatorerna blev överhettade och tog med sig kraftmotståndet då kondensatorerna började dra mer ström än spec.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Migatronic navigator 240 ac/dc ersätta kraftmotstånd

Inlägg av Nimrod_pro »

rectifier.PNG
Nu har jag studerat kortet lite till och även mätt lite på kortet.
3 faser kommer in på kortet via kontaktor.
Går igenom en trefas likriktare
Glättas av de två stora kondensatorerna
Matar vidare transformator genom kraftmotstånd och tyristorer och lavindioder.
Allt på primärsidan verkar ok vid mätning, inte mycket som sitter mellan det trasiga effektmotståndet och sekundärsidan som inte heller visar uppenbarliga kortslutningar eller låga ohm.

Trevligt att de gjort by the book och satt urladdningsresistorer till kondensatorerna. Sen ska man ju aldrig lita på att de är urladdade för den saken skull.

Funderar att byta de kassa komponenterna samt fläkten så får vi se vad som händer. Kommer en uni-t uti721m med posten om någon dag så får vi se om något blir uppenbart varmt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar