Eldriven cykel

Berätta om dina pågående projekt.
xl15
Kontakt:

Eldriven cykel

Inlägg av xl15 »

Hejsan, här kommer mitt första inlägg på detta forum!
Jag har byggt en eldrivning till min cykel. Snabbt beskrivit är det en 24 V motor på 750 W köpt på Ebay för under 1000 inkl. frakt och tull. Den driver direkt på bakhjulet med en lagom stor rulle som är försedd med grepptejp (som på trappsteg) för att det inte ska slira. Motorn drivs med 12 V vilket räcker till 25 km/h utan att trampa. Allt funkar förvånasvärt bra och den är hur kul och tyst som helst. Låter inte mer än en vanlig cykel, skoj att glida om folk på cykelbanorna i motvind utan att trampa...
Mer info finns på ett annat forum, lite bilder och filmer. LÄNK

Nu till anledningen att jag stör på det här forumet! Idag så finns ingen reglering av hastigheten, det är på eller av som gäller. Två parallellkopplade 40 A relä står för det. Vid marschhastighet på 25 km/h så drar den ca 25 A (300 W). Jag skulle vilja köra 24 V och steglös hastighetsreglering i stället. Om jag tänker rätt så bör motorn dra 12,5 A vid 25 km/h med 24 V om man kör med nån PWM-styrning, eller? Samma hastighet bör ju kräva samma effekt och således halva strömmen om man dubblar spänningen (bortser från effektförlusten i hastighetsregleringen).
Så isåfall tänker jag köra med en PIC som fixar PWM-signalen och sedan mosfetar för det tunga jobbet. Jag har aldrig använt mosfetar men de används väl som vanliga transistorer plus att man enkelt kan parallellkoppla dem (lär behövas).
Tacksam för tips
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

För att cykeln ska likna något lagligt så får den inte ge något tillskott över 25km/h och inte över 250W. Så 12V är nog inte fel. Men PWM är en bra ide ändå. För att få snabba omslag bör du ha någon typ av drivkrets till transitorerna. Dessutom behöver du en fruhjuld diod. Annars stämmer din beskrivning riktigt bra.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Det här med lagligheten tänker jag tumma på... Även om man följer reglerna för eldrivna cyklar, 250 W motor, endast hjälp när man trampar och inget effekttillskott över 25 km/h, så blir det nog inte lagligt eftersom det är hemmabygge.
Vet inte om du läst tråden på andra forumet jag länkade till men man kan med före detta bakhandbromsens handtag lyfta motorn från däcket, frikoppla helt enkelt. Vid 35 knyck (mycket trampning) så går faktiskt amperemätaren ner på minus om man kopplar in motorn :).
Har samplat 5 transistorer LÄNK men får väl titta på det här med drivkrets. Trodde man bara kunde ge mosfetarna "basström" för att de skulle leda?[/url]
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nja. MOSFET:ar ger man en spänning och inte ström som på bipolära transistorer. Dom drar nästan ingen ström alls statiskt till styrningen, men skall man switcha dom för t.ex PWM så blir kapacitanserna rätt stora och för att driva dom effektivt så behövs en drivkrets.

Edit: stavfel
Senast redigerad av vfr 14 december 2006, 23:22:49, redigerad totalt 2 gånger.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag har byggt en elcykel, tråd om det finns. Driver tre kraftiga FETar som levererar upp till 50A @ 24v. driver dem med en vanlig OPamp.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Det verkar ju precis som vad jag är ute efter. Har sökt men jag hittar inte tråden om din elcykel, lite vägbeskrivning?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Helfränt bygge!

En allmän fråga, med anknytning till detta projekt... Ifall man använde en H-brygga, skulle man då kunna använda motorn som broms och fånga upp energin i batterierna? Det skulle säkert öka aktionsradien med några meter iallafall.

/Magnus
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tveksamt om det går att regenerera med en borstmotor och en H-brygga, man måste ju trolla fram en spänning som är högre än batterispänningen för att få strömmen på andra hållet.
På större system, med synkronmotorer, har man lite mer processorkraft i drivstegen, så man använder i princip motorerna som step-up-regulatorer när man ska bromsa.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

xl15 skrev:Det verkar ju precis som vad jag är ute efter. Har sökt men jag hittar inte tråden om din elcykel, lite vägbeskrivning?
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 4e4718c8fb
Millox

Inlägg av Millox »

$tiff: Du tänker lite fel. Driver man motorn mot drivriktningen kommer den att generera ström som kommer gå motriktat drivströmmen och den kommer därför att ladda en eventuell kondensator på likspänningsledet och den kommer trycka upp spänningen tillräckligt för att batterierna ska laddas. Sen kan jag inte svära på att det kommer göra nån skillnad när det gäller räckvidd eller bromskraft, men fungerar gör det.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, så det gäller bara att bromsa med H-bryggan genom att slänga i "backen" alltså, det är så lätt!? :humm:
Millox

Inlägg av Millox »

Japp. Förutsatt att man gjort rätt så den tål de spänningar som riskerar dyka upp.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Sorry grabbar men det blir ingen motorbroms. Inte värt besväret med den minimala laddningen man fått. Men visst är det en lockande tanke!
Har samplat en drivkrets för mosfetarna, Datablad.
Applications: DC motor PWM drivers (verkar passande...). I databladet är det tom ett exempel på parallellkoppling av fetarna, najs!

Filmklipp på accelerationen från styrfart till maxfart. Filmat på plan mark och tämligen vindstilla. Lite svårt att se på filmen kanske men amperemätaren är på 30A. Den bottnar kraftigt i början på klippen (när jag börjar gasa) och lugnar ner sig till ca 25 A när jag kommer upp i toppfarten. Detta är naturligtvis utan assistans av pedalerna... FILMKLIPP

Lite bilder:
Motorn (30 cm linjal)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
e02jr

Inlägg av e02jr »

Som vanligt har du alldeles för mycket tid över... =op

Ser finfint ut detta ju. Gissar att batterie(t/rna) har gjömt sig i väskan.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du har en mycket stor ström så glöm inte att ta rejäl diameter på kablarna.
Skriv svar