"Trimma" laddare för Li-Ion batteripack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jai134

"Trimma" laddare för Li-Ion batteripack

Inlägg av jai134 »

Jag har en laddare som är gjord för ett 14S batteripack, max 58,8V. Jag har celler över och tänkte bygga ut batteripacket till 20S dvs max 84V. Kan man bygga om laddaren så den laddar det större packet på nåt sätt? Vet ni nån som kan göra det åt mig antingen i Stockholm eller Örebro isf? Det kanske inte är så svårt så jag kan göra det själv, eller så dumt så det är bättre att bita i det sura äpplet och köpa en ny för 3-4000?
EDIT!
Skulle en sån här kunna göra jobbet: https://www.amazon.se/Converter-Transfo ... 8654974231
Användarvisningsbild
pi314

Re: "Trimma" laddare för Li-Ion batteripack

Inlägg av pi314 »

Hur ofta behöver du ladda?
Hur mycket effekt är det och vilken laddström ska du ladda med?
Vilken laddare är det som du har nu?
Laddar den laddaren balanserat, dvs. ser den till att laddningen är rätt i alla celler?
Kanske klarnar det lite om du berättar vad det är du ska driva med batteriet.

En variant är att bygga batteriet så att det finns yttre kontakter för
– 20S som används när du använder batteriet.
– 14S där du kopplar in din gamla laddare och laddar med den.
– 6S (dom "sista" cellerna, som inte går till 14S-uttaget, där du kan koppla in en 6S-laddare.

Laddningen sker då med två laddare, den gamla och en "ny" 6S laddare. Som troligen kostar betydligt mindre än en ny 20S-laddare. Det blir lite krångligare, men troligen rätt mycket billigare.

Boost-konverteraren som du länkar till är inte lämplig för laddning av batterier.

/Pi
jai134

Inlägg av jai134 »

Tack!
Jo, det är en offroad motorcykel jag gjort om till eldrift. Om jag ska ladda 6S separat behöver jag väl en BMS till det också?
Jag laddar idag med 15A, min BMS sköter balanseringen. Jag tar ut max 20kW under korta toppar ur batteriet så med ett pack på 84V blir det 238A, fn 350A med 58V.
Packet är på 45Ah bara så jag laddar minst en gång per dag när jag är igång och kör mycket. 15-20A laddström behövs för att det inte ska ta för lång tid. Nu har jag en sk smart charger från Kina som har överladdningsskydd, tempövervakning och slår av vid 58,8V.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag har ingen egen erfarenhet av BMS, men har uppfattat det som att vad dom gör kan variera en hel del.

Om du har en BMS som idag sköter balanseringen under laddning för 14S så borde det väl gå att hitta en som gör motsvarande jobb för ett 20S-batteri?

Exakt hur mycket laddström ett batteri tål varierar, men dom flesta tål väl 1C, dvs i ditt fall 45 ampere och en laddtid på en knapp timme? Det är, som jag uppfattar det, bra för livslängden att inte köra ur mer än ca 80-85% av kapaciteten. Det motsvarar ca 3 till 3,5 volt per cell, beroende på om man mäter med eller utan belastning.

En bra laddare kan balansera. Jag förstår det som om att ett bra BMS också balanserar.

Laddningen ska avbrytas när det är 4,2 volt per cell, dvs. vid 58,8 volt vid 14S och vid 84 volt vid 20S. Om en cell laddas med mer än 4,2 volt så förkortar det livslängden ganska dramatiskt. Så, att antingen BMS eller laddaren balanserar är viktigt.

Balanseringen kan göra att laddtiden blir längre. Smarta laddare balanserar under laddning. Extra tiden som balanseringen tar beror dels på hur smart balanseringen görs, men också på hur mycket balansström laddaren eller BMSet kan hantera.

/Pi
jai134

Inlägg av jai134 »

Jag har BMS för 20S som balanserar, samma BMS som för 14S ovanligt nog, men ingen laddare. Laddningen ska vara på 0.5C om jag förstår databladet rätt. 1,5A per cell då. Det finns ju billiga laddare, ca 1100 från Aliexpress men det är besvärligt om det inte är bra eftersom det kan vara lite bökigt att returnera och surt om man tänder en lithiumbomb. Nu ska ju BMS:en ha koll på det så det händer väl inget, kan en hoppas.
Om jag förstår saken rätt så skulle det gå att bygga en laddare men om man inte har ett tillräckligt kraftigt nätaggregat blir ju laddströmmen så låg så det väl bara blir en åktur per säsong.
Det verkar som om det är bäst att ha för hög spänning och ström för då får man en flexibel laddare som klarar allt mellan 0 och max. En eller två converters som det går att ställa constant current och constant voltage på och sedan ett bra nätaggregat. Är det så?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag letade lite på ebay efter en laddare som klarar 20S/84 volt och minst 15 ampere. Det fanns inte många, men här är en. Från Kina.

https://www.ebay.com/itm/404478476950

Jag vet int vad som finns på närmare håll.

/Pi
jai134

Inlägg av jai134 »

Tack för hjälpen! Det är tråkigt att det finns så lite sådana här produkter från närområdet. Jag tror att nästan allt jag har använt på hojen är från Kina eftersom det är så fruktansvärt dyrt det som finns här.
Skriv svar