Emulera fjärrkontroll till billig luft-luft-värmepump (Jula, ÖoB osv)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Emulera fjärrkontroll till billig luft-luft-värmepump (Jula, ÖoB osv)

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Har försökt söka lite på nätet, men enbart hittat lite info för kända märken (Panasonic, Mitsubishi osv).

Finns det nån som har reverse-engineerat protokollet för IR-fjärrkontrollen till noname-värmepumpar?

Eller kanske rent av nån som gett sig på anslutningen för wifi-styrmodul som vissa billiga VP har?

Tänker specifikt för att korsbefrukta med spotpriser från Nordpool.
Soap
Kontakt:

Re: Emulera fjärrkontroll till billig luft-luft-värmepump (Jula, ÖoB osv)

Inlägg av Soap »

Jag vet inte hur fjärren på just din VP fungerar. Men jag har 2st AC aggregat från Mitsubishi och det är ett minst sagt udda (men ganska snart) sätt att hantera ir signalerna. Där skickas alla inställningar vid varje knapptryck. Temperatur, mode, vane settings osv osv. Allt för att man inte ska komma i osynk med vad fjärrkontrollens lcd visar. Det inebär att man blir ganska begränsad att använda universal kontroller etc och likaså inkoppling för smarta hem. Gjorde ett försök med Arduino för ett par år sedan men gav upp..
Det finns färdiga lösningar som man kan använda. Jag köpte ett par burkar som heter "Pebble air" som gör att jag kan styra med app i smartphone. Dock kan jag inte integrera med mitt smarta hem (Homey)
Sensibo är en nyare typ som man kan integrera med smarta hem. Där borde du hitta möjligheter
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Det enklaste är väl att bryta strömmen via ett relä som styrs av valfri burk som kan styras från Nordpool, min gamla värmepump i verkstan drar jag bara ur kontakten på när jag ska stänga av den eftersom den saknar fjärrkontroll, alla inställningar finns ju redan lagrade så ska man inte pilla med menyer funkar detta bra. Den styrdes via app från min gamla fåne som hade IR, den är numera död och borta så inställningarna går aldrig att ändra och nya eller gamla fjärrkontroller till den gamla burken finns inte nånstans.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

I den här tråden har persika "reverse-engineerat" en fjärr till en luft-luft-VP.

viewtopic.php?t=108526&hilit=fjärrkontroll+ir

Kan kanske vara en startpunkt?

/Pi
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har en sensibo sky som fungerar riktigt bra tillsammans med min LVP, en Fujitsu, och kan styra den via HomeAssistant.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

En billig styrning som kan lära sig alla sorters IR kommandon är Broadlink RM4 Mini som man kan få för 300 spänn på Amazon. Skaffa den med tempsensor så kan man styra utifrån omgivningstemp också. Stabil och bra app där man kan programmera olika scenarion. Går säkert att koppla ihop med spotpris och sådant. Jag har en sådan till alla mina 5 värmepumpar i olika byggnader. En RM4 kan styra flera värmepumpar om de kan "se" varandra.
Skriv svar