Byta 6-pin knapp mot dubbel fotpedal med 4 kablar
Byta 6-pin knapp mot dubbel fotpedal med 4 kablar
Hej!
Ska försöka förklara mitt problem så tydligt som möjligt.
Jag har ett kretskort med varvtalsreglering för att styra en liten elmotor. Jag kopplar in batteriet och motorn enligt anvisning inga problem, kopplar in knappen med 6 pin och 3 lägen och det fungerar perfekt (fram, off, bak).
Nu till problemet, på kortet finns 2 out och 2 in dit man kopplar knappen (som sedan är korskopplad till dom sista 2 pinsen) när jag nu ska byta och sätta dit en fotpedal istället. Fotpedalen har 2 microswitchar? en för varje pedal. Det finns 2 kablar till varje som i sin tur är kopplade på "com" och "no"
Hur jag än kopplar så vill det sig inte.
Bifogar lite bilder och hoppas att nån kan guida mig rätt.
Ska försöka förklara mitt problem så tydligt som möjligt.
Jag har ett kretskort med varvtalsreglering för att styra en liten elmotor. Jag kopplar in batteriet och motorn enligt anvisning inga problem, kopplar in knappen med 6 pin och 3 lägen och det fungerar perfekt (fram, off, bak).
Nu till problemet, på kortet finns 2 out och 2 in dit man kopplar knappen (som sedan är korskopplad till dom sista 2 pinsen) när jag nu ska byta och sätta dit en fotpedal istället. Fotpedalen har 2 microswitchar? en för varje pedal. Det finns 2 kablar till varje som i sin tur är kopplade på "com" och "no"
Hur jag än kopplar så vill det sig inte.
Bifogar lite bilder och hoppas att nån kan guida mig rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Byta 6-pin knapp mot dubbel fotpedal med 4 kablar
Har bråttom till käftis men du skulle behöva minst två poler på vardera fotswitchen. Du ska ju dels polvända och DESSUTOM se till att trycker du på knapp 1 och råkar trycka på knapp 2 kan du ju kortsluta spänningskällan. Trycker du på endera knappen måste du också "disabla" den andra knappen.
Det låter ju rimligt. Vad skulle jag behöva specifikt? Eller ska man försöka hitta ett nytt kort?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Någon annan har kanske en enklare lösning (Arduino??) men på jobbet använde jag två tryckströmbrytare med flera växlande kontakter där ena brytaren kopplade bort den andra för att undvika kortslutning.
Detta är en väldigt enkel skiss på hur man enkelt kan göra, men kolla noga så inget kortsluts. Notera sladdarna från UPP-switchen till NER-switchen; det är en förregling så när man trycker på UPP är NER-knappen bortkopplad, dvs UPP har alltid prioritet.
Jag har INTE tagit med kortet utan bara enklaste enkla med motor och brytare.
Detta är en väldigt enkel skiss på hur man enkelt kan göra, men kolla noga så inget kortsluts. Notera sladdarna från UPP-switchen till NER-switchen; det är en förregling så när man trycker på UPP är NER-knappen bortkopplad, dvs UPP har alltid prioritet.
Jag har INTE tagit med kortet utan bara enklaste enkla med motor och brytare.
Tror att jag förstår vad du menar där, men på kortet sitter varvtalsregleringen och den vill jag gärna ha med. Det som övergår mitt förstånd är hur jag ska kunna koppla in kortet. Känns som att jag skulle behöva koppla enligt din ritning eller liknande och SEN till kortet.?.? Kopplar jag bara från en pedal (com+no) till in och out på kortet så händer absolut noll.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vad är alla anslutningar till? En 4-polik kontakt benämns IN och UT, det finns två 2-poliga och en liten kontakt där det går in en röd/svart sladd.
Den vänstra är inkommande ström. Den högra är till motorn. Den lilla är till vredet till varvtalsregleringen.
Den 4-poliga är det man kopplar in knappen till.
Den 4-poliga är det man kopplar in knappen till.
Om du hittar ett par likadana microswitchar kan du montera dessa parallellt med de usprungliga och på så sätt göra så att du får en växlande funktion. Sedan kan du med mekanisk justering se till att matningarna inte kan kortslutas om båda switcharna aktiveras samtidigt.
Har varit i kontakt med butiken men dom har ingen info att gå på då dom bara säljer vidare. Det är motorerna dom tillverkar och skickar med kortet från nån annan säljare. Alltid lite luddigt att beställa grejer därifrån
Hmm, det där lät intressant. Ett par såna borde man kunna få fatt på rätt smidigt.LeCanard skrev: ↑17 oktober 2023, 16:50:41 Om du hittar ett par likadana microswitchar kan du montera dessa parallellt med de usprungliga och på så sätt göra så att du får en växlande funktion. Sedan kan du med mekanisk justering se till att matningarna inte kan kortslutas om båda switcharna aktiveras samtidigt.
Du behöver ha tre kablar till vardea pedal. De fasta kontakterna i vardera pedal kopplar Du till inkommande ström på samma sätt i båda pedalena. Motorn ansluts mellan de två pedalernas rörliga kontakter. Brytarna _måste_ vara av typen som bryter den ena kontakten, innan den andra slut. Annars blir det kortslutning vid växlingen.
Den ena pedalen komer då att köra motorn åt ena hållet och den andra åt mosatt håll. Trycks båda pedalerna ner samtidigt stannar mororn.
Ett problem kan vara att motorn tvärbromsas när pedalen släpps. En diod vid vardera pedal i serie med den kontakt som är sluten vid vila löser detta.
Det är enklaste möjliga lösning med de saker Du har.
Den ena pedalen komer då att köra motorn åt ena hållet och den andra åt mosatt håll. Trycks båda pedalerna ner samtidigt stannar mororn.
Ett problem kan vara att motorn tvärbromsas när pedalen släpps. En diod vid vardera pedal i serie med den kontakt som är sluten vid vila löser detta.
Det är enklaste möjliga lösning med de saker Du har.
Senast redigerad av Marta 17 oktober 2023, 17:21:12, redigerad totalt 1 gång.
Du behöver inte fler switchar. De Du har räcker förutsatt att de inte kortsluter när de växlar.