USB power supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor

USB power supply

Inlägg av ie »

Jag håller på att bygga ett USB power supply, för att kunna mata några RPI's (fyra utgångar har jag tänkt). Har köpt 5V 10A nätdelar här på forumet. Dessa nätdelar har fas/nolla/jord som ingångar och 5V/0V utgångar. Det verkar ej finnas någon kontakt mellan jord och 0V.

I de scheman jag sett på nätet har man kopplat ihop USB-kontakternas 0V-lina och kontaktens hölje med jord. Vore det inte bättre att ha 5V/0V-stiften separerade (flytande) istället för för att koppla ihop 0V med (inkommande) jord?

Eller ska man koppla ihop kontakternas hölje och 0V men inte med inkommade jord?

Jag ser tre alternativ enl nedan. Tycker Alt 2 (eller 3) skulle vara mest logiskt.
Alt 1.png
Alt 2.png
Alt 3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: USB power supply

Inlägg av Icecap »

Jag skulle ALDRIG koppla skyddsjord till elektronik som drivs med en isolerat spänningskälla.

Till ett metallhölje ville jag koppla skyddsjorden och sedan ha isolerat elektroniken så att den inte har direktkontakt med höljet.

Men ett 100k+ motstånd och en X2 konding i parallell mellan hölje o GND i elektroniken ville jaf definitivt planera för.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kapacitansmäter jag mellan GND och 0V på nätdelen får jag 65nF, så det kanske redan finns en X2-konding där.

Tolkar ditt svar som Alt 3, fast med konding/motstånd mellan jord och 0V.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Motstånder ser till att evt. statisk laddning tas ut medan det säkrar att det inte kan gå besvärliga jordslingor.

Motståndet ska tåla 230Vac o därför vara minst 5mm i motståndsdelen, normalt betyder det 1W eller mer.

470k eller 1M är helt fint också, kondingen kan vara typ 47nF X2
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hur görs det med elektroniken i en bil?
Ansluter man en motorvärmare så drar man fast motorvärmarens skyddsjord i plåten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I bilar får man ha rätt bra koll på risken för jordslingor. Generellt sett så tror jag att givare osv ofta har jordretur och matning i samma kabelstam som signalen. Undantaget är dels on/off-givare typ oljetrycksvarning och dels givare för temp/tank på gamla bilar som har bimetallvisarinstrument som alltså är så tröga att de inte reagerar på kortvariga variationer.

Slutsteg för bilstereo har generellt sett signaljord isolerad från matningsjord, med switchnätdel (DC-DC-omvandlare) som är galvaniskt skild. Det går också att ha typ nästan-balanserade ingångar som betraktar inkommande signaljord som "minus i balanserad signal" men det kan vara krångligare.

Förr förekom det slutsteg som inte "fungerade", d.v.s. som det tekniskt sett var omöjligt att få störningsfria om man inte tog till speciella åtgärder. Det fanns nån burk från Audison som löste detta. Det kunde också gå att montera stereon galvaniskt isolerat från karossen och sätta t.ex. en gammal högtalartrafo med 1:1 i serie med 12V-matningen (vänd så att plus går genom ena lindningen och minus genom den andra, så att stereon flyter ur AC-synvinklen) och sätta isolering på antennen, t.ex. från antenningången från en skrotad TV med strömförande chassi.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Icecap skrev: 6 oktober 2023, 16:39:03 Jag skulle ALDRIG koppla skyddsjord till elektronik som drivs med en isolerat spänningskälla.

Till ett metallhölje ville jag koppla skyddsjorden och sedan ha isolerat elektroniken så att den inte har direktkontakt med höljet.

Men ett 100k+ motstånd och en X2 konding i parallell mellan hölje o GND i elektroniken ville jaf definitivt planera för.
Då borde det bli så här om jag tolkar dig rätt?
Alt 4.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja.

Det gör dock ont i mina ögon att du lägger den där (fastän det är korrekt), den koppling passar bättre vid spänningsmatningens GND.
Som sådan blir det samma sak - men rent fysisk är det den bättre lösning.

Detta då ledningar till USB brukar vara tunna medan matningen, speciellt GND, brukar vara bredare.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Det ÄR spänningsmatningen.

L-N-GND är inkommande från nätet till nätdelen. 5V-0V är ut från nätdelen. USB-donet är en av fyra utgångar från kortet. Det är till för att mata några RPI och slippa separata nätdelar till dem.
Skriv svar