Tips på portabel JFB till motorvärmare
Tips på portabel JFB till motorvärmare
Hej!
Jag skulle behöva förlängningssladd och jfb till motorvärmare, och skulle vilja göra allt lagligt, säkert och korrekt.
Jag har hittat förlängningssladd IP44 20m som ska användas till motorvärmare:
https://www.k-rauta.se/produkt/grenutta ... 8056237059
Skulle också vilja ha en portabel jordfelsbrytare för detta ändamål. Vet dock inte vad det ska vara för Ampere, etc.
Skulle det funka med denna?
https://www.k-rauta.se/produkt/jordfels ... 3821240632
Eller har ni något annat tips på portabel JFB? Bör det vara en som löser ut vid 30 mA?
Jag skulle behöva förlängningssladd och jfb till motorvärmare, och skulle vilja göra allt lagligt, säkert och korrekt.
Jag har hittat förlängningssladd IP44 20m som ska användas till motorvärmare:
https://www.k-rauta.se/produkt/grenutta ... 8056237059
Skulle också vilja ha en portabel jordfelsbrytare för detta ändamål. Vet dock inte vad det ska vara för Ampere, etc.
Skulle det funka med denna?
https://www.k-rauta.se/produkt/jordfels ... 3821240632
Eller har ni något annat tips på portabel JFB? Bör det vara en som löser ut vid 30 mA?
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
30mA är kravet för att räknas som personskydd. De som har högre ström är enbart tänkta som brandskydd.
Specarna ser helt okej ut på den länkade jordfelsbrytaren. 50% luftfuktighet betyder väl att den i princip bör tas in och förvaras inomhus på sommaren.
2,5mm-kabel är bra eftersom det minskar spänningsfallet = minskar energiförlust (som hamnar på elräkningen) men om det är en enda bil så lär det inte vara mer än 10A med kupévärmare och då är 1,5mm2 tillräckligt.
Hur har du tänkt med timer osv?
Ett tips är att undvika att slask först hamnar på bilen och sen rinner mot kontaktdonet där ström till motorvärmaren kommer in.
Specarna ser helt okej ut på den länkade jordfelsbrytaren. 50% luftfuktighet betyder väl att den i princip bör tas in och förvaras inomhus på sommaren.
2,5mm-kabel är bra eftersom det minskar spänningsfallet = minskar energiförlust (som hamnar på elräkningen) men om det är en enda bil så lär det inte vara mer än 10A med kupévärmare och då är 1,5mm2 tillräckligt.
Hur har du tänkt med timer osv?
Ett tips är att undvika att slask först hamnar på bilen och sen rinner mot kontaktdonet där ström till motorvärmaren kommer in.
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
Tack för ditt svar!
Är det inte bättre då med personskydd? Blir nog den här då https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsb ... /p/32-3492
Hade inte tänkt på timer än. Kanske blir det och kupévärmare också.
Bra tips där om slask!
Är det inte bättre då med personskydd? Blir nog den här då https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsb ... /p/32-3492
Hade inte tänkt på timer än. Kanske blir det och kupévärmare också.
Bra tips där om slask!
-
- Inlägg: 7012
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
En motorvärmare drar väl mellan 500 och 1500W beroende på typ. Att ha dom inkopplade flera timmar är inte så värst bra i dyr eltider.
Själv använder jag ett fjärrstyrt eluttag istället för timer.
Slår då på med fjärrkontroll, en halvtimme eller två timmar innan jag ska ut med bilen.
Själv använder jag ett fjärrstyrt eluttag istället för timer.
Slår då på med fjärrkontroll, en halvtimme eller två timmar innan jag ska ut med bilen.
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
Det finns jfb för sladdmontage , så slipper man hålla reda på 2 saker
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
Jag tror att även den första JFB också är 30mA. Ser ingen spec om vilken ström den ska lösa ut vid dock, men ändå.
Angående tid, effekt osv, så: Vilka motorvärmare drar 1500W? (Antar att vi pratar om personbilar nu. För t.ex. en buss eller en lastbil eller för den delen ett diesellok så kan det vara trefasmatning)
Angående tid, effekt osv, så: Vilka motorvärmare drar 1500W? (Antar att vi pratar om personbilar nu. För t.ex. en buss eller en lastbil eller för den delen ett diesellok så kan det vara trefasmatning)
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
jag brukade ha en sån jfb på motorvärmarkabeln förr (eftersom skarvsladden gärna ligger fastfrusen och i pölar på vintern) , men har gett upp efter att fyra(om jag minns rätt) har pajat och jag kommit ut till kall bil.
Senast redigerad av Glenn 6 oktober 2023, 02:40:02, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 7012
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
Det normala är 400 - 600W. Bor man på ett ställe där det är avsäkrat för 2A kan det vara nog problematiskt.MiaM skrev: ↑5 oktober 2023, 20:29:30 Jag tror att även den första JFB också är 30mA. Ser ingen spec om vilken ström den ska lösa ut vid dock, men ändå.
Angående tid, effekt osv, så: Vilka motorvärmare drar 1500W? (Antar att vi pratar om personbilar nu. För t.ex. en buss eller en lastbil eller för den delen ett diesellok så kan det vara trefasmatning)
Defa 300 finns från 500 upp till 1550W. Vad jag vet finns de ej i trefasutförande.
https://www.defa.com/content/uploads/Do ... rt-300.pdf
Vi vet inte vad TS har för något. Mest troligt något i 500W klassen. Vi har ej heller någon aning om var TS bor någonstans. Bor man någonstans där temperaturen kan krypa ner till - 40 är det bra att ha bra med effekt. Dagens bilar går knappast köra vid sådana temperaturer. Men det är knappast varje dag det är så låga temperaturer.
Re: Tips på portabel JFB till motorvärmare
Sen brukar man iofs ha både motorvärmare och kupevärmaren då är man lätt uppe i långt över det.
6A säkring är inte ovanligt på motorvärmarstolpar, alltså 1380W, och då får man ofat ställa ner till läge ett på kupevärmaren.
6A säkring är inte ovanligt på motorvärmarstolpar, alltså 1380W, och då får man ofat ställa ner till läge ett på kupevärmaren.