Vill bara delge lite mer sökbar information samt bilder om sagda kondensatorer för vår Electrolux N10 Assistent samt länkar till dem som jag har införskaffat då kondingen på motorn just precis nu gav upp, dock ser jag nu att den stor kondingen är annan hålbild gentemot den nya(nya är 15mm och gamla 21mm), däremot har kretskortet uttag för både 15mm och 21mm så detta borde inte vara ett problem.
Fick mina grejer från electrokit idag och bytt dem nu funkar maskin igen! Dock verkar lägsta farten (detta testat utan last i skålen) vara betydligt högre än innan? Oklart om den skall vara så hög? Är det någon som har en fungerande N10 som skulle kunna köra den utan last med skål ditsatt och filma å se hur långsamt den snurrar för er?
Var det någon som hade koll på de tredje motståndet som sitter på baksidan av styrkortet?
Har en N8, men antar de ä samma på N10
De sitter parallellt över Vridpotetiometer (hastighetsknappen)
Hej!
Jag undrar var dom olika motstånden ska sitta på kortet?
Vet inte hur man ska läsa färgkod på dom.
Har köpt komponenter. Saknar dock kondensatorn som sak sitta på motorn, den var slut på elektro kit. Har en N10.
Mvh P-O
linkus skrev: ↑15 juni 2023, 18:07:56
Fick mina grejer från electrokit idag och bytt dem nu funkar maskin igen! Dock verkar lägsta farten (detta testat utan last i skålen) vara betydligt högre än innan? Oklart om den skall vara så hög? Är det någon som har en fungerande N10 som skulle kunna köra den utan last med skål ditsatt och filma å se hur långsamt den snurrar för er?
Jag har nu själv meckat med min n8 med inspiration från denna tråd. Hastighetsreglaget fungerar nämligen inte och den kör endast på maxfart, inget som min surdeg tycker är särskilt kul.
Bytt ut båda kondensatorer (47pF X2 & 220pF X2) och 470ohms-motståndet (som small när jag startade för några veckor sedan, det var strax efter det som hastigheten förblev hög), samt bekräftat att det inte är något fel med potentiometern. Inget av det löste problemet dock. Någon som har en idé vad det kan bestå i?
Det ser ut att sitta två halvledare på kortet. Ena är den svarta och den andra på kylflänsen.
Det kan mycket väl ha blivit kortslutning i en eller båda. Då går det full spänning rakt genom hela tiden.
Tackar för snabbt svar. Multimetern på diodtest ger 140 i utfall på den större på kylflänsen, medans den svarta stannar på 0. Är det den som är problemet?
Tror den faktiskt ska se ut så, kanske framgår bättre i dem tidigare bilderna. Den är ganska glatt på ovansidan. Men vill du tipsa om vad det kan vara för spec på en ny sådan? Electrokits diodavdelning är någorlunda förvirrande för en lekman.
Inte säkert att det är en diod. Kan vara en diac, som öppnar triacen som sitter på kylflänsen.
Du får kolla extra noga vad det står runt om på nederdelen där.
Bytte ut den tidigare nämnda svarta komponenten mot en ny DB3 DO-35 DIAC 32V. Den kör fortfarande bara på högsta hastighet. Vid det här laget har jag bytt allt på kretskortet förutom triacen som är fast på kylflänsen, samt potentiometern, som dock verkar funka (visar 50ohm-1Mohm när den är bortkopplad).
Det var helt rätt, bytte ut den gamla triacen mot en BT136-600D, vilket löste problemet. Måste dock konstatera att hastighetsreglaget är inom ett snävare fönster, dvs snurrar inte alls fram till "C", och sen "D" är maxfart. Kanske kopplat in det galet, men nu kan jag inte klaga nåt mer, det funkar.