Installation laddbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Installation laddbox

Inlägg av xrayspex »

Jag tänkte installera en laddbox i garaget, där finns en undercentral som är kopplad till huvudcentralen med 5x2.5 kvmm, kabeln är avsäkrad i huvudcentralen med 3x16A. Nu vägrar elektrikern installera boxen då han hävdar att det är krav på 6kvmm kabel till UC. Stämmer verkligen detta? Jag är medveten om att det brukar vara minst 6 kvmm till UC men jag kan inte se problemet med denna koppling (mer än att jag är begränsad till totalt max 16A). Att dra ny kabel är ett omfattande arbete som jag helst vill slippa.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av danei »

Byt elektriker.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Installation laddbox

Inlägg av Klas-Kenny »

Be honom att peka ut var i Elinstallationsreglerna som det står.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av Glenn »

Eftersom elektrikern tar ansvaret för installationen är det väl hans bedömning oavsett vad som står i reglerna ?

Men isåfall går det ju att byta elektriker, om det nu är så att det är tillåtet enl reglerna.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Installation laddbox

Inlägg av xrayspex »

Ja, jag har försökt få honom att klargöra det men får inga vettiga svar av honom. Förstår verkligen inte hur han kan motivera det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av danei »

Avsaknaden av svar beror sannolikt på att han inte kan det.
Bo.Siltberg
Inlägg: 367
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Installation laddbox

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det finns inga sådana krav på att ledningen till en laddstation måste ha arean 6 mm² eller högre.
En "elektriker" kan ha högst varierande grad av teoretiska kunskaper vilket man bör vara medveten om.
Det är bara "elinstallatörer" som har en lagstadgad utbildning.
Felet är att elfirman skickar ut elektriker på jobb som de inte har kunskap för. De tar chansen att tjäna pengar.
Det är inte elektrikerns fel för de känner nog tryck från chefen att fakturera ett jobb (fast de borde kanske inse sina begränsningar).
Så klaga på chefen i elfirman eller i grova fall anmäl till elsäkerhetsverket!! Det är bara vi konsumenter som kan få till en ändring.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Installation laddbox

Inlägg av xrayspex »

Jag skrev faktiskt till Elsäkerhetsverket och frågade men har inte fått svar än.
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Installation laddbox

Inlägg av morten.dynamite »

Ska bli intressant att höra va dom säger på Elsäkerhetsverket.

På förra jobbet (Elektriker) var det en diskussion om en central var tvungen att matas med minst 6mm2 våran arbetsledare sa han kollade upp det och det fanns inget som säger att man måste ha 6mm2, så länge kabeln är tillräckligt avsäkrad så ska det inte vara något problem (detta skulle gälla ny installation) befintlig installation går ju under när den blev gjord så om det har blivit ändrat så gäller ju dom gamla reglerna (installationen blir ju inte ogiltig för att nya regler kommit).

Och ja vi installerade laddboxar på befintlig central som var matad med 2.5mm2 (vanligt att garagen var matad med 2,5mm2 förr), det enda problemet är ju att det bara finns 16A tillgängligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av Glenn »

Bo.Siltberg skrev: 28 september 2023, 11:05:25 Det är inte elektrikerns fel för de känner nog tryck från chefen att fakturera ett jobb (fast de borde kanske inse sina begränsningar).
Så klaga på chefen i elfirman eller i grova fall anmäl till elsäkerhetsverket!! Det är bara vi konsumenter som kan få till en ändring.
På mitt jobb har vi ju installatörer som får koppla el, men om dom är osäkra på något så har dom ju en elansvarig för hela firman som har som jobb att svara på sådana frågor,
är det inte så det är tänkt med nuvarande system ? ..och även det gamla med ledande montör ?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Installation laddbox

Inlägg av Elman »

Kan vara bra och kolla om organisationsnummret på elfirman om den finns reggad på elsäkerhetsverket för den typ av elinstallationsarbete som man säger att man utför.
Lejer man ex. en snickare för för bygga ett om ett badrum har han troligen en underentreprenör då ber man om firma namnet enkelt.
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/
före
Företagets org.nummer hittar man enklast via
allabolag.se
Bo.Siltberg
Inlägg: 367
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Installation laddbox

Inlägg av Bo.Siltberg »

Glenn skrev: 28 september 2023, 15:19:18
Bo.Siltberg skrev: 28 september 2023, 11:05:25 Det är inte elektrikerns fel för de känner nog tryck från chefen att fakturera ett jobb (fast de borde kanske inse sina begränsningar).
Så klaga på chefen i elfirman eller i grova fall anmäl till elsäkerhetsverket!! Det är bara vi konsumenter som kan få till en ändring.
På mitt jobb har vi ju installatörer som får koppla el, men om dom är osäkra på något så har dom ju en elansvarig för hela firman som har som jobb att svara på sådana frågor,
är det inte så det är tänkt med nuvarande system ? ..och även det gamla med ledande montör ?
Tanken med dagens system är att elfirman ska ha dokumenterade rutiner för allt som kan tänkas uppkomma.
Rutinerna ska ta hänsyn till kompetensen hos det folk som elfirman ansvarar för.
Naturligtvis slirar detta en del. Står man ute hos kund och behöver ta ett beslut är det inte alltid lätt att säga "jag måste ringa chefen" trots att det kanske står i egenkontrollprogrammet att man ska göra så.
Det är elfirman som förlorar på sådana här fadäser.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Installation laddbox

Inlägg av xrayspex »

Tyvärr var inte Elsäkerhetsverket till någon hjälp:

"Svar: Elsäkerhetsverket besvarar inte konstruktionsfrågor eller dimensioneringsfrågor. Dessa frågor avgör elinstallationsföretaget som utför installationen, ibland gör de olika tolkningar. Du kan fråga hur de gör bedömningen, varför de svarar som dom gör."
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av Glenn »

Jag frågade en av våra lysmas^h^helektriker på jobbet om detta specifika fall (av nyfikenhet), och han sa att det ALLTID är den som installerar som avgör eftersom han tar ansvaret, reglerna i fråga är att betrakta som minimikrav och det finns massor med saker att ta i beaktande, exempelvis HUR kabeln är förlagd, längd, övrigt som är kopplat osv osv, gör han bedömningen att det behövs kraftigare kabel så har han troligen en bra anledning till det efter att ha tittat på anläggningen.

Sen sa han nåt liknande det som skrevs innan här.. "Annars står det ju honom fritt att ringa en annan elektriker och se om han ser på det annorlunda".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Installation laddbox

Inlägg av danei »

Men argumentet att det inte får vara 2,5mm^2 till en undercentral är ju fel. Kan inte elektrikern motivera det bättre så handlar det nog snarare om okunskap. Något som jag tyvärr uppfattar är vanligt i branschen.
Skriv svar