Äldre 3fas motor med broms

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35212
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

PP3DP_SE skrev: 26 september 2023, 17:23:17 Den har bara dessa in, så blå verkar vara styrning?
Beskriv eller rita exakt hur du har kopplat.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7978
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av pi314 »

Bäst vore om det gick att hitta någon dokumentation.

Om inte det går så får man försöka göra rimliga antaganden.

Den svarta modulen "AP 220 patented" är ju mer än en likriktare. Man får inte patent på likriktare.

Ut från den, svart och röd, går till en sockerbit. Mät spänningen där. Det är gissningsvis ca 90 volt DC.

90 volt ser ut att vara vad bromsen vill ha för att sluta bromsa.

Gör som säter skrev, Koppla in ström på den svarta modulen, men inte till motorn. Koppla ihop modulen med bromsen (om det är rätt spänning - det måste mätas först).

Om bromsen släpper och motorn kan roteras för hand så är det fritt fram att koppla in ström till motorn sedan.

/Pi
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6928
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av rvl »

säter skrev: 27 september 2023, 10:51:59
PP3DP_SE skrev: 26 september 2023, 17:23:17 Den har bara dessa in, så blå verkar vara styrning?
Beskriv eller rita exakt hur du har kopplat.
Blå är rimligtvis nollan. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralledare)

En enkel ritning hur det är draget är definitvt önskvärd, hittils är den andra bilden i första inlägget det bästa vi har att gå på, men vad som händer med den blå ledaren i sockerbiten är out of focus. Likaså vad som går in till den svarta modulen blir litet dolt bakom framförliggande ledare, är det två bruna förutom svar&röd från bromssockerbiten? En brun verkar gå till mellersta fasen, går den andra till blå???

Är det nåt kopplat till Y-punkten? (förutom lindningarna) En antydning om nåt sånt längst till vänster, men om så är fallet är det på bilden total dolt vart det i så fall går.
Senast redigerad av rvl 27 september 2023, 11:36:06, redigerad totalt 3 gånger.
Prins Valiant
Inlägg: 1455
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Prins Valiant »

säter skrev: 27 september 2023, 10:40:23 Om du vill testa bara bromsen, kan du sätta en vanlig stickpropp på ingående kablar till den svarta modulen.
Så kan man testa med 230AC lå likriktare in.. Detta är en med högsta sannolikhet en likströmsbroms, 90-100VDC. Men du kan mäta resistans.
Mycket troligt att tillhörande likriktare är en halvvågslikriktare, kopplad mellan Y-punkt och fas. De brukar använda dioder med dålig verkninsgrad, på det sättet får man ner spänningen till ca 100VDC vid 220VAC in. Vanligtvis ger dessa havvågslikriktare, som används till bromsar ger 0,45 x inspänningen.
Detta är speciella likriktare, typ avanlange, för att strömspikarna vid urkopping av motorn blir höga. Man har även urladdningsmotstån i serie med omvänd diod för att ta hand om detta.
Förekommer även att den intern elektroniskt går över från fullvåg till havvåg tidsfördröjt. Låt oss kolla!
Kolla gärna upp hur många sladdar likriktaren har, det förekommer ofta att man sätter en egen kontaktor på den som kopplar matning, men även förbikopplar urladdningsmotståndet för att snabba på bromsfällning.
Har den 2 in och 2 ut, vanlig halvvåg. Har den 6 tampar, har den även inbyggd urladdningskrets.
Senast redigerad av Prins Valiant 27 september 2023, 11:33:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35212
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

rvl skrev: 27 september 2023, 11:06:36 Blå är rimligtvis nollan. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralledare)
Det var väl inte bekräftat att TS hade kopplat in nollan?
Prins Valiant
Inlägg: 1455
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Prins Valiant »

Den är väldigt lik Temporiti SH090. Se länk http://www.temporiti.it/prodotto/sh090/
Tillverkas enbart i DC version, och 100VDC låter mycket rimligt.
Likriktare kan idag vara en sådan här: http://www.temporiti.it/prodotto/ap5b/
Som synes av data, halvvåg, 100VAC in ger 44VDC ut
Så då är frågan för TS, kan han se ifall den har matats via egen ledning utifrån med 230VAC eller att den varit kopplad mellan Y-punkt och fas, vilket är vanligt.

Är nästan säker på att det är en sådan här AP2R likriktare https://www.sr-electricmotors.com/pdf/R ... atalog.pdf
Typiskt att färgmärka modell med att just den har 2 bruna anslutningar och röd plus svart utgång.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Hej alles

Bra tänk

Säter, nej, jag har aldrig haft den inkopplad, men de före har testat, men vet inte vad och hur

Den har ju alltså den 2 svarta och en brun externt till faserna

Sen går det brun från brun fas in i svart Temporiti

Blå extern verkar gå direkt in i temporiti

Ut från den kommer svart/röd och vidare in i broms


Ska kolla noggrannare efter lunch

Rita upp känns som en bra ide
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7978
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av pi314 »

Här är etiketten på det som troligen är "elektroniken" till bromsen.

230927_elektronik_broms.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35212
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

PP3DP_SE skrev: 27 september 2023, 12:08:16 Säter, nej, jag har aldrig haft den inkopplad
Nu vart det förvirrat.
Du har inte provat motorn alltså?
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Jag har inte testat

De som har testat, trodde det var vanlig 3fas och sa att den brummar

Skulle kanske varit tydligare med det, sorry

Jag ville kolla här innan jag testar
Prins Valiant
Inlägg: 1455
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Prins Valiant »

Tycker allt lutar åt en brun fas till blå nolla- koppling för inkommande på likriktare och röd/svart till broms med 0,44 x matningsspänning = 101V, broms märkt 90-100V.
Denna typ av broms har ett mycket distinkt klingande ljud vid vid lätting och fällning. Du kan med enkelhet höra ifall den jobbar.
Ifall den inte jobbar är de lite kinkiga med luftgapet. Max tillåtet luftgap är troligtvis ca 0,5mm.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35212
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

Då finns det ju hopp om att allt fungerar som det ska.
Bara att motorn blir rätt inkopplad.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Fas och nolla fick bromsen att släppa

Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra

Men ändå, lärt mig mycket nytt nu :bravo:

Ska läsa på ikväll

Tackar för all hjälp
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35212
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

När bromsen är frilagd, går motorn lätt att snurra då?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6928
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av rvl »

Hur länge kan tidigare aktörer tänkas ha brummat med bromsen på? Möjlighet att resistansmäta lindningarna att de är OK?
Skriv svar