Beskriv eller rita exakt hur du har kopplat.
Äldre 3fas motor med broms
Re: Äldre 3fas motor med broms
Bäst vore om det gick att hitta någon dokumentation.
Om inte det går så får man försöka göra rimliga antaganden.
Den svarta modulen "AP 220 patented" är ju mer än en likriktare. Man får inte patent på likriktare.
Ut från den, svart och röd, går till en sockerbit. Mät spänningen där. Det är gissningsvis ca 90 volt DC.
90 volt ser ut att vara vad bromsen vill ha för att sluta bromsa.
Gör som säter skrev, Koppla in ström på den svarta modulen, men inte till motorn. Koppla ihop modulen med bromsen (om det är rätt spänning - det måste mätas först).
Om bromsen släpper och motorn kan roteras för hand så är det fritt fram att koppla in ström till motorn sedan.
/Pi
Om inte det går så får man försöka göra rimliga antaganden.
Den svarta modulen "AP 220 patented" är ju mer än en likriktare. Man får inte patent på likriktare.
Ut från den, svart och röd, går till en sockerbit. Mät spänningen där. Det är gissningsvis ca 90 volt DC.
90 volt ser ut att vara vad bromsen vill ha för att sluta bromsa.
Gör som säter skrev, Koppla in ström på den svarta modulen, men inte till motorn. Koppla ihop modulen med bromsen (om det är rätt spänning - det måste mätas först).
Om bromsen släpper och motorn kan roteras för hand så är det fritt fram att koppla in ström till motorn sedan.
/Pi
Re: Äldre 3fas motor med broms
Blå är rimligtvis nollan. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralledare)
En enkel ritning hur det är draget är definitvt önskvärd, hittils är den andra bilden i första inlägget det bästa vi har att gå på, men vad som händer med den blå ledaren i sockerbiten är out of focus. Likaså vad som går in till den svarta modulen blir litet dolt bakom framförliggande ledare, är det två bruna förutom svar&röd från bromssockerbiten? En brun verkar gå till mellersta fasen, går den andra till blå???
Är det nåt kopplat till Y-punkten? (förutom lindningarna) En antydning om nåt sånt längst till vänster, men om så är fallet är det på bilden total dolt vart det i så fall går.
Senast redigerad av rvl 27 september 2023, 11:36:06, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Så kan man testa med 230AC lå likriktare in.. Detta är en med högsta sannolikhet en likströmsbroms, 90-100VDC. Men du kan mäta resistans.
Mycket troligt att tillhörande likriktare är en halvvågslikriktare, kopplad mellan Y-punkt och fas. De brukar använda dioder med dålig verkninsgrad, på det sättet får man ner spänningen till ca 100VDC vid 220VAC in. Vanligtvis ger dessa havvågslikriktare, som används till bromsar ger 0,45 x inspänningen.
Detta är speciella likriktare, typ avanlange, för att strömspikarna vid urkopping av motorn blir höga. Man har även urladdningsmotstån i serie med omvänd diod för att ta hand om detta.
Förekommer även att den intern elektroniskt går över från fullvåg till havvåg tidsfördröjt. Låt oss kolla!
Kolla gärna upp hur många sladdar likriktaren har, det förekommer ofta att man sätter en egen kontaktor på den som kopplar matning, men även förbikopplar urladdningsmotståndet för att snabba på bromsfällning.
Har den 2 in och 2 ut, vanlig halvvåg. Har den 6 tampar, har den även inbyggd urladdningskrets.
Senast redigerad av Prins Valiant 27 september 2023, 11:33:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Det var väl inte bekräftat att TS hade kopplat in nollan?rvl skrev: ↑27 september 2023, 11:06:36 Blå är rimligtvis nollan. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralledare)
-
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Den är väldigt lik Temporiti SH090. Se länk http://www.temporiti.it/prodotto/sh090/
Tillverkas enbart i DC version, och 100VDC låter mycket rimligt.
Likriktare kan idag vara en sådan här: http://www.temporiti.it/prodotto/ap5b/
Som synes av data, halvvåg, 100VAC in ger 44VDC ut
Så då är frågan för TS, kan han se ifall den har matats via egen ledning utifrån med 230VAC eller att den varit kopplad mellan Y-punkt och fas, vilket är vanligt.
Är nästan säker på att det är en sådan här AP2R likriktare https://www.sr-electricmotors.com/pdf/R ... atalog.pdf
Typiskt att färgmärka modell med att just den har 2 bruna anslutningar och röd plus svart utgång.
Tillverkas enbart i DC version, och 100VDC låter mycket rimligt.
Likriktare kan idag vara en sådan här: http://www.temporiti.it/prodotto/ap5b/
Som synes av data, halvvåg, 100VAC in ger 44VDC ut
Så då är frågan för TS, kan han se ifall den har matats via egen ledning utifrån med 230VAC eller att den varit kopplad mellan Y-punkt och fas, vilket är vanligt.
Är nästan säker på att det är en sådan här AP2R likriktare https://www.sr-electricmotors.com/pdf/R ... atalog.pdf
Typiskt att färgmärka modell med att just den har 2 bruna anslutningar och röd plus svart utgång.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Hej alles
Bra tänk
Säter, nej, jag har aldrig haft den inkopplad, men de före har testat, men vet inte vad och hur
Den har ju alltså den 2 svarta och en brun externt till faserna
Sen går det brun från brun fas in i svart Temporiti
Blå extern verkar gå direkt in i temporiti
Ut från den kommer svart/röd och vidare in i broms
Ska kolla noggrannare efter lunch
Rita upp känns som en bra ide
Bra tänk
Säter, nej, jag har aldrig haft den inkopplad, men de före har testat, men vet inte vad och hur
Den har ju alltså den 2 svarta och en brun externt till faserna
Sen går det brun från brun fas in i svart Temporiti
Blå extern verkar gå direkt in i temporiti
Ut från den kommer svart/röd och vidare in i broms
Ska kolla noggrannare efter lunch
Rita upp känns som en bra ide
Re: Äldre 3fas motor med broms
Här är etiketten på det som troligen är "elektroniken" till bromsen.
/Pi
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Jag har inte testat
De som har testat, trodde det var vanlig 3fas och sa att den brummar
Skulle kanske varit tydligare med det, sorry
Jag ville kolla här innan jag testar
De som har testat, trodde det var vanlig 3fas och sa att den brummar
Skulle kanske varit tydligare med det, sorry
Jag ville kolla här innan jag testar
-
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Tycker allt lutar åt en brun fas till blå nolla- koppling för inkommande på likriktare och röd/svart till broms med 0,44 x matningsspänning = 101V, broms märkt 90-100V.
Denna typ av broms har ett mycket distinkt klingande ljud vid vid lätting och fällning. Du kan med enkelhet höra ifall den jobbar.
Ifall den inte jobbar är de lite kinkiga med luftgapet. Max tillåtet luftgap är troligtvis ca 0,5mm.
Denna typ av broms har ett mycket distinkt klingande ljud vid vid lätting och fällning. Du kan med enkelhet höra ifall den jobbar.
Ifall den inte jobbar är de lite kinkiga med luftgapet. Max tillåtet luftgap är troligtvis ca 0,5mm.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Då finns det ju hopp om att allt fungerar som det ska.
Bara att motorn blir rätt inkopplad.
Bara att motorn blir rätt inkopplad.
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Fas och nolla fick bromsen att släppa
Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra
Men ändå, lärt mig mycket nytt nu
Ska läsa på ikväll
Tackar för all hjälp
Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra
Men ändå, lärt mig mycket nytt nu

Ska läsa på ikväll
Tackar för all hjälp
Re: Äldre 3fas motor med broms
Hur länge kan tidigare aktörer tänkas ha brummat med bromsen på? Möjlighet att resistansmäta lindningarna att de är OK?