Reservkraft akvarium

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JensJ

Reservkraft akvarium

Inlägg av JensJ »

Jag behöver skaffa reservkraft som håller igång luftpumpar till akvarium vid strömavbrott. Enliogt märkning handlar det om 16-19 W totalt. Jag vill att de ska klara sig i flera dagar och har bland annat blivit rekommenderad en Tecnoware UPS ERA PLUS 900. Är denna lämplig för den här typen av drift eller finns det någon annan lösning som är att föredra. Jag ska dessutom tillägga att jag inte ens skulle betrakta mig som en amatör på elsidan så något eget lödande och micklande kommer det inte att bli. Jag håller mig till att koppla ihop kontakter mellan prylar :D

Så tips och tankar från er som är kunniga mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Reservkraft akvarium

Inlägg av Glenn »

Det känns som att vilken UPS som helst med tillräcklig kapacitet borde lösa ditt krav, det enda jag kan tänka mej möjligen skulle kunna bli ett problem är om UPS'en har en minsta belastning för att fungera.

I princiå är det ju bara stöm in och ström ut du behöver koppla in, allt annat som övervakning osv är ju frivilligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är nog rätt tänkt med en server UPS, tyvärr kan jag inte svara på exakt vilken som är bäst här, men några generella tips jag kommit fram till om det bara är en luftpump är att man kan köra den intermittent med mer än 8 timmar stopp per dygn i princip obegränsat länge utan problem jag kunnat notera om det krisar. (om det uppstår problem ändå så beror det som regel på andra orsaker är min erfarenhet). Mekaniska tidur drar en del ström, så kan du minimera detta sparar du ström.
Tekniskt sett kunde man nog också ha en backup i form av en dykartub och en reduceringsventil (tex ett förstasteg man skruvar ned nära botten) som går direkt till ett fördelarblock som kan skicka in luft på systemet som sedan skickar på det intermittent i intervall. Jag har inte testat det där själv, men i teorin bör det räcka rätt länge. Det borde även gå med en lågtrycks tank för tex 8 bar men den räcker kanske inte lika länge, det finns gott om begagnat sådant, kolla bara att det är säkert att använda om du funderat på detta.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Går pumparna 24/7? Går de på nätspänning? Effekten är ju inte så stor, så det känns som om en betydande del av energin i batteriet kommer att käkas upp av upsen själv vid ett längre strömavbrott. (känner inte till den föreslagna och har heller inte sökt info om den på nätet) Om pumparna går på "batterispänning", så skulle jag söka en lösning där man inte behöver gå över ån efter vatten och producera nätspänning bara för att ta ned den till lågspänning igen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

12-24V luftpumpar är inte så dyra, nackdelen är väl att de brukar ha ganska lågt flöde men man kan säkert ha dubbla om detta är tillfälligt behöver nog flödet inte alls vara så högt som det normalt är (i allafall har det fungerat för mig att ställa ned flödet ganska ordentligt i mer än en vecka)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

effekten är låg nog, så en liten ups funkar , typ 100va eller så
sedan bör man ha batteri som klarar dygn
säg 24w, för enkelhetensskull
12v ger 2A
bilbatteri 60Ah , använda max halva energin utan att förstöra batteriet ger 30 Ah / 2A = 15 timmar per normalt bilbatteri 30 timmar om man föredrar att göra batteriet dålig men levande akvarium
en liten normal ups, 12v modell, några beg bilbatteri och en extra 12v laddare är minsta om jag skulle valt för mig själv
JensJ

Inlägg av JensJ »

Hej
Till att börja med: Tack för engagemanget :)
Ja pumparna går 24/7 och ja de drivs med nätspänning. UPSen jag tittat på anger en effekt på 900VA men ni menar alltså att jag inte kan räkna med 900W och sedan 20W förbrukning ger 45 timmar utan att en avsevärd mängd går åt till att driva UPSen själv?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

absolut inte
det är effekt, W inte energimäng KWh

ofta klarar en vanlig ups 5-10-15 minuter vid full belastning, det den ska göra är att klara korta avbrott och sedan signalera till datorn att stänga av sig själv på säkert sätt
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Visserligen amerikansk 120V version och 50W som minsta belastning, men borde gen en indikation på driftstiderna vid olika belastning.
https://www.apcguard.com/Smart-UPS-Runtime-Chart.asp
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns ju UPSer med uttag för externa batterier för att förlänga drifttiden. De är dock av den dyrare varianten eftersom de är dimensionerade för lång drifttid istället för runt en kvart.
JensJ

Inlägg av JensJ »

Det var intressant. Kallas dessa något speciellt? Finns det någon fackterm eller förkortning som kan hjälpa mig när jag söker?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har inte sett om de heter något speciellt.
"External battery pack connector" kan det stå, och det brukar vara anderson-kontakdon.
anderson.jpg
[edit] bildklippet är från en APC smart-UPS XL 1000VA. Den har utgått ur sortimentet, men när den såldes hos Dustin gick den på 5000kr.

Har en gammal 2kW-UPS som står och samlar damm, utan batterier, med anderson-kontakt. Den är dock lite jobbig, då den arbetar med 96V batterispänning. :)

Men som grym föreslog, en liten UPS, och sen koppla in stora batterier och en extern laddare. Lite fulkoppling, men det lär funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kan en UPS med fyrkantvåg vara bra för relativt sett enkla elektromekaniska luftpumpar?

Eller behövs sinusomvandlare?

Jag funderar på U*t integralen men också övertonerna som bygger upp fyrkantvågen, elektromagneten kommer inte fungera med alla dessa övertoner och frågan är då hur väl den fungerar. Elektromagneten kan vara en ren magnet, eller ngn form av induktions/seriemotr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är också tveksam där.
Rent spontant skulle jag nog vilja ha en pump med DC-motor, och köra direkt från batteri, eventuellt med DC-DC-omvandlare mellan om det behövs. Då kan man ju ha en batteriladdare ständigt inkopplad på underhållsladdning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

https://vi.aliexpress.com/item/10050039 ... 1141740395

dom där solväxelriktarna finns med inbyggd upsfunktion underhållsladdning ingång för solpanel

där har man då in 230v ut 230v med ups,12v blybatteri batteri
lite oveerkill, men kostnaden är rimligt ok för det man får

slång på några solpaneler och man kan köra pump på solenergi, och man har reservkraft för lite annat med
sommartid och några solpaneler så kan man köra på solel

eller en liten sinusväxelriktare, blybatteri och laddare

med ett dubbelpoligt växlande relä kan man även ha så den kopplar tillbaka mot nätet när det inte är ström via växelriktaren

men 12v prylar vore troligen driftsäkrast
Skriv svar