EPS strul - Tidigare: Snabbis fråga
EPS strul - Tidigare: Snabbis fråga
Hur läser jag vad det är för komponent?
Elektrolyt-kondensator 100 uF men hur många V?
Elektrolyt-kondensator 100 uF men hur många V?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Snabbis fråga
Är det en tantal eller elektrolyt?
Skulle jag kunna knöla dit en elektrolyt 100uF 16V om det kniper?
Skulle jag kunna knöla dit en elektrolyt 100uF 16V om det kniper?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4757
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Snabbis fråga
Det är så bra när grejer levereras och alla komponenter sitter där dom ska...
Gissa om det tog en stund innan jag hittade det felet.
Gissa om det tog en stund innan jag hittade det felet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Snabbis fråga
Satte dit den minsta konding jag hitta, men det är ändå strul.
Får nog kassera den där killen.
Får nog kassera den där killen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Snabbis fråga
I min värld är bilden på första inlägget en tantal och inte en elektrolyt.
Beakta att på tantaler är strecket på positiva och på elektrolyter negativa polen.
Beakta att på tantaler är strecket på positiva och på elektrolyter negativa polen.
Re: Snabbis fråga
På komponenttrycket ser det ju ut som där ska sitta en diod.
Och om de nu misstagit tantalkondingen för en diod så ser det dessutom ut som att de monterat den åt den fel håll, nej det verkar osannolikt.
Det ser ut som nån ESP-modul, har du jämför med andra foton?
Och om de nu misstagit tantalkondingen för en diod så ser det dessutom ut som att de monterat den åt den fel håll, nej det verkar osannolikt.
Det ser ut som nån ESP-modul, har du jämför med andra foton?
Re: Snabbis fråga
Ja det är en EPS'a.
Första bilden är från en jag hade hemma. Dottern fick skicka en bild till mig för först visste jag inte vad som saknades.
Satte kondingen tvärt emot vad man brukar just för att sträcket på den ytmonterade var det + som var markerat.
Men det är något mer fel på kortet. Signalen till en WS2812 led list blir uppfuckad, men om jag lägger fingret på ESP kapseln så blir den bra. Ibland måste jag lägga ett finger på USB porten samtidigt. Tänkte att det är jordfel, men jag kan inte få det att funka med en sladdbit.
Sen så undrar jag om det är gamla kort jag har som är ESP8266 och inte ESP32. Lekte lite med WLED, men jag vet inte om det är det som spökar eller va fan det är. Har beställt några nya ESP32.
Första bilden är från en jag hade hemma. Dottern fick skicka en bild till mig för först visste jag inte vad som saknades.
Satte kondingen tvärt emot vad man brukar just för att sträcket på den ytmonterade var det + som var markerat.
Men det är något mer fel på kortet. Signalen till en WS2812 led list blir uppfuckad, men om jag lägger fingret på ESP kapseln så blir den bra. Ibland måste jag lägga ett finger på USB porten samtidigt. Tänkte att det är jordfel, men jag kan inte få det att funka med en sladdbit.
Sen så undrar jag om det är gamla kort jag har som är ESP8266 och inte ESP32. Lekte lite med WLED, men jag vet inte om det är det som spökar eller va fan det är. Har beställt några nya ESP32.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Snabbis fråga
vad jag förstått, så finns det esp-kort som mår bättre av litet tilläggskondensatorhjälp
förresten gj, kanske du kunde "kontakta moderator" och få till en litet bättre beskrivande rubrik?
eller kanske tråden är tänkt precis som rubriken säger och nästa fråga kan bli vadsom...
förresten gj, kanske du kunde "kontakta moderator" och få till en litet bättre beskrivande rubrik?

Re: Snabbis fråga
ESP8266 är föregångare till ESP32. ESP32 har betydligt fler funktioner och flera processorkärnor och kan även agera Blåtand. För enklare jobb såsom driva lysdioder är ESP8266 närmast att föredra då dess strömförbrukning i aktivt läge är lägre.
Båda typerna är kända för att de är kritiska på strömförsörjningen samt att de är snäva i krävda spänningsområdet. Under 3V kan vad som hända. De kan ha strömspikar på över en 1A. Det är lite mer än den ofta snålt tilltagna spänningsregulatorn på kretskortet klarar att reglera väl så det krävs bra avkopplingskondensatorer med låga förluster som agerar buffer vid strömspikarna.
Båda typerna är kända för att de är kritiska på strömförsörjningen samt att de är snäva i krävda spänningsområdet. Under 3V kan vad som hända. De kan ha strömspikar på över en 1A. Det är lite mer än den ofta snålt tilltagna spänningsregulatorn på kretskortet klarar att reglera väl så det krävs bra avkopplingskondensatorer med låga förluster som agerar buffer vid strömspikarna.
Re: Snabbis fråga
Tror jag klurat ut varför det bråkar med mig.
ESP'orna kör ju 3.3V, så jag behöver en level shifter i mellan för att LED-listen ska fatta rätt. Tänkte inte på det...
ESP'orna kör ju 3.3V, så jag behöver en level shifter i mellan för att LED-listen ska fatta rätt. Tänkte inte på det...

Re: EPS strul - Tidigare: Snabbis fråga
Nja levelskift behövs knappt. Man brukar använda en diod-dropper för Vcc för den första WS2812 som sedan kan driva nästföljande data och sedan matar man 5 Volt Vcc för de övriga som vanligt.
Re: EPS strul - Tidigare: Snabbis fråga
Räcker det med en diod i serie på datalinan 0.6-0.7V eller två på rad så blir det 1.2-1.4V.
Re: EPS strul - Tidigare: Snabbis fråga
Nej du ska inte ändra datalinan.
Genom att sänka matningsspänningen till den första WS2812 kommer dess ingående datalina automatiskt att sänkas så det fungerar med 3,3V. Det finns flera snarlika sätt som åstadkommer liknande som t.e.x att ha olika jordreferenser för ESP8266 resp WS2812 eller en CMOS logikbuffer eller i form av en NPN transistor (som inverterar data). Får man bara igång den första WS2812 så driver den sedan efterföljande WS2812 utan problem. Att använda en diod har fördelen att det är simpelt. Det går med valfri diod typ 1N4148 eller 1N400x. Koppling enligt bild: Nackdelen med kopplingen är att den första WS2812 kommer lysa marginellt svagare än de efterföljande.
Buffert med transistor eller diod på datalinan är normalt mindre säkert alternativ då man tappar väl mycket av den noll-nivå som WS2812 förväntar sej men ofta så fungerar det tillräckligt bra för att inte tappa databitar.
För att lyfta data spänningssvinget på data-linan som alternativ till att som ovan sänka Vcc kan man göra på detta viset: Ovan kopplingar är ok för eget bruk. Är det en kommersiell produkt eller där stor driftsäkerhet är ett krav så ska man naturligtvis använda för ändamålet avsedda buffrar från 3.3 till 5 Volt.
Genom att sänka matningsspänningen till den första WS2812 kommer dess ingående datalina automatiskt att sänkas så det fungerar med 3,3V. Det finns flera snarlika sätt som åstadkommer liknande som t.e.x att ha olika jordreferenser för ESP8266 resp WS2812 eller en CMOS logikbuffer eller i form av en NPN transistor (som inverterar data). Får man bara igång den första WS2812 så driver den sedan efterföljande WS2812 utan problem. Att använda en diod har fördelen att det är simpelt. Det går med valfri diod typ 1N4148 eller 1N400x. Koppling enligt bild: Nackdelen med kopplingen är att den första WS2812 kommer lysa marginellt svagare än de efterföljande.
Buffert med transistor eller diod på datalinan är normalt mindre säkert alternativ då man tappar väl mycket av den noll-nivå som WS2812 förväntar sej men ofta så fungerar det tillräckligt bra för att inte tappa databitar.
För att lyfta data spänningssvinget på data-linan som alternativ till att som ovan sänka Vcc kan man göra på detta viset: Ovan kopplingar är ok för eget bruk. Är det en kommersiell produkt eller där stor driftsäkerhet är ett krav så ska man naturligtvis använda för ändamålet avsedda buffrar från 3.3 till 5 Volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.