Fel på elcykel Cannondale med Hyena styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Fel på elcykel Cannondale med Hyena styrning

Inlägg av Janson1 »

Hej alla. Ja vi har en elcykel Cannondale som eldelen har gett upp på... När den var ny så hade (och har) laddaren svårt för att komma igång i sin switchade nätdel, man fick starta om den med någon minuts mellanrum ibland. Vi påtalade detta men ingen ny laddare har dykt upp trots påstötningar. Nu har det gått ett år och ett par månader... För ett tag sedan så slutade eldelen att fungera med, den gick inte att starta helt enkelt. Efter lite felsökning så hittade jag en ytmonterad säkring som både är ett överströmsskydd och överspänningsskydd, själva säkringen är eluppvärmd och blir det för hög spänning så eldar den upp sig själv och bryter. Den hade gått. Jag ersatte den med en vanlig 25 Amp säkring istället för dess 30 Amp/40 volt och konstaterade att resten fungerar. Nu förra veckan så la elden av igen! Denna gång startade den när jag bröt/la tillbaka batteriet så den fick en reset. På själva processorkortet finns en RGB-lysdiod som blinkar i olika färger beroende på mode och tillstånd. Den blinkar grönt vid on och blått vid kommunikation via CAN-bus som den tydligen har. Drivenheten heter Hyena BP-B250 och det finns en användar/inkopplingsmanual på nätet men inget el schema på själva elektroniken, vad jag kan hitta i alla fall...
https://support.hyena-ebike.com/Product ... P-B250.pdf
Nästa problem är firman Spobik AB i Jönköping, dom verkar ganska okompetenta, det går inte att ringa dom, det händer ingenting, dom hänvisade till Sportson i Kungsbacka för rep men dom stod som fågelhokar till både Spobik och Cannondale... Nu så verkar dom ha slutat svara mig på mailen överhuvudtaget?
Vad f*n skall man göra? Ett el schema vore inte fel... Någon med något förslag?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fel på elcykel Cannondale med Hyena styrning

Inlägg av danei »

En eluppvärmd säkring som skyddar mot både överström och överspänning? Hur ser en sådan tingest ut?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Lite om dess funktion: https://www.dexerials.jp/en/products/su ... h1230.html
Och här kan man köpa den: https://www.digikey.se/sv/products/filt ... KlAFdcTMUA
Ojdå, det verkar inte som någon av länkarna funkar... Nytt försök!
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Har nu kört elektroniken öppen utanför cykeln utan att den krånglat. Jag hittade via en app lite uppdateringar som man kan göra själv. Vet inte om det gör antingen till eller från. Nu i går kväll monterade jag tillbaka allt och sen får vi prova elcykeln ett par dagar. Ev skall vi ut på en helgtripp och det vore ju trevligt om den då funkade...
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Ytterligare ett fel har tillkommit... När batteriet är precis fulladdat (99-100%) så visar den felkod 70 vilket betyder: För låg batterispänning. Om man då tänder lyset och låter laddningen gå ner till 98% så börjar den funka igen. Detta blev efter uppdateringen... När jag programmerat Arduino så har jag råkat ut för att jag överstigit tex 255 och Arduinon börjar om från början igen, kan dom verkligen ha gjort denna blunder på en konsumentprodukt? Jag önskar det finns någon som vet något om detta Hyena eldrivsystem!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det skulle inte vara första gången ett sådant fel slinker igenom.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Cykeln har långsamt blivit sämre och sämre. Nu vägrade den starta över huvud taget... Varje gång jag plockar ur batteriet/elektroniken, bryter upp batteriet och bryter strömmen och sen på igen så funkar den ett tag till. Denna gång tog jag bort bilsäkringen och drog ut en dubbelkabel och monterade en kombinerad strömbrytare/säkring så man kan bryta/slå på strömmen igen vid problem. Spobik har nog dött?
Skriv svar