Mysteriet med högtalaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GBG_Jörgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2023, 21:07:33

Mysteriet med högtalaren

Inlägg av GBG_Jörgen »

Jag har en högtalare av modell Apple Hifi som beter sig mycket mystiskt efter strömavbrott. Vore tacksam för alla tips om vad problemet kan vara, och vad/om man kan göra något åt saken. Jo, jag vet att det enklaste vore att hiva hela skiten och köpa en ny högtalare, men då måste jag ta en förhandling med frun i huset som jag inte riktigt orkar. Hon vill väldigt väldigt gärna ha den kvar.

Ok, till själva problemet. Varje gång det blir ett strömavbrott, säkringen går, eller om någon (gud förbjude) råkar dra ut sladden så poppar det till i högtalaren - och sen är den stendöd. Den kan vara död i veckor, till och med månader, men hittills har den alltid till slut plötsligt vaknat till liv igen. Häromdagen fick dottern igång den efter 3-4 månaders tystnad. Sen hade vi hantverkare hemma som ... jo, faktiskt, ryckte ut sladden för att låna uttaget. Och ja, nu är den alltså död igen.

Jag är själv mer eller mindre total elektronikanalfabet, och troligen kommer jag inte kunna laga den även om jag skulle få en briljant förklaring. Men jag är j-ligt nyfiken på vad felet är! Så här ska inte elektronik bete sig enligt min lekmannahjärna. Så upp med alla förslag! Vad tror du felet är?

(Till saken hör att högtalaren är ca 20 år gammal. Den såldes under en kort period innan Apple strök "hifi"-produkter ur sitt sortiment. Den är definitivt inte gjord för att enkelt kunna öppnas och repareras, men f-n den som ger sig!)

Tack på förhand! Här finns bilder på Apple Hifi: https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... =699&dpr=2
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Utan att egentligen veta vad jag talar om så skulle jag lätt sätta en peng på uttorkade elektrolytkondensatorer i nätdelen. Andra kommer säkerligen att fylla på med mer kvalificerade gissningar n
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av MiaM »

Instämmer i teorin om torkade kondingar.

Om varje startförsök ger en viss laddning på sekundärsidan och nätdelen gör startförsök efter startförsök så kanske den till slut hoppar igång.

Eller så kan det var så att temperaturberoende egenskaper får något att precis passera gränsen för att kunna starta. Antagligen kondingar som är boven.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av nifelheim »

Här finns lite på ämnet "Apple iPod Hi-Fi A1121 SMPS Repair"

https://github.com/newtonresearch/ipod-hifi-smps

under "Useful Websites" finns det länkar till bra bilder :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av pi314 »

GBG_Jörgen skrev: 5 september 2023, 21:37:55 Hon vill väldigt väldigt gärna ha den kvar.

...

Jag är själv mer eller mindre total elektronikanalfabet, och troligen kommer jag inte kunna laga den även om jag skulle få en briljant förklaring. Men jag är j-ligt nyfiken på vad felet är! Så här ska inte elektronik bete sig enligt min lekmannahjärna. Så upp med alla förslag! Vad tror du felet är?
Jag tycker det är lovvärt att du har nyfikenheten. Det är en så bra början att det kan göra så att du hittar problemet!

En annan inskörsport kan vara att bekanta sig lite med servicemanualen.

Som jag uppfattar det är den tänkt att kunna köras atingen på nätadapter eller på dom inbyggda batterierna.

Om det stämmer så är nog mitt grundtips att dom inbyggda batterierna totalt har tackat för sig och nu bara utgör ett hinder, när nätadaptern försöker få fram ström till elektroniken i burken.

Kanske kan felsökningsguiden i servicemanualen ge något?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GBG_Jörgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2023, 21:07:33

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av GBG_Jörgen »

Tack för era snabba inspel! Jag antar att om teorin om uttorkade kondensatorer i nätdelen stämmer så är lösningen att man försöker byta ut nätdelen. Låter som ett rejält utmanande projekt med många möjligheter att misslyckas :-) Men jag ska i a f försöka läsa om det på nätet. Har ni någon aning om var man skulle kunna hitta passande nätdelar?
Annars tror jag väl att en betydligt smidigare utväg är att hitta en likadan apparat på Blocket och helt enkelt skrota den döda för gott! Vi får se...
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av MiaM »

bara byta kondingarna kan hjälpa.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av Mindmapper »

GBG_Jörgen skrev: 6 september 2023, 22:14:45 Tack för era snabba inspel! Jag antar att om teorin om uttorkade kondensatorer i nätdelen stämmer så är lösningen att man försöker byta ut nätdelen. Låter som ett rejält utmanande projekt med många möjligheter att misslyckas :-) Men jag ska i a f försöka läsa om det på nätet. Har ni någon aning om var man skulle kunna hitta passande nätdelar?
Annars tror jag väl att en betydligt smidigare utväg är att hitta en likadan apparat på Blocket och helt enkelt skrota den döda för gott! Vi får se...
En liknande apparat på blocket är i samma åldersklass. Därför lider den förmodligen snart av samma symptom. Byte av konding och batterier känns som en mycket mera långsiktig lösning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av pi314 »

Det finns ett avsnitt,
No Power or Response at All
i servicemanualen som jag la up ovan. Det är kanske lite "omständigt", men ändå värd att kolla.

IMO bör laddare och batteri kollas först, innan man sätter igång att byta lytar, "vare sig det behövs eller inte".

Bra lytar, som får gå minst lite då och då, kan hålla länge.

/Pi
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5949
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av rvl »

batteriet är väl minst lika viktigt som att kolla kondensatorer
GBG_Jörgen
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2023, 21:07:33

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av GBG_Jörgen »

Alltså - ang. batterier så är det så att man kan stoppa in vanliga klassiska LR20 och köra högtalaren på. (Jag har inte testat om det funkar, men det kanske man borde göra för att få ledtrådar...) Men något inbyggt batteri finns inte vad jag vet.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av pi314 »

GBG_Jörgen:

Då är nog nätaggregatet det första jag skulle kolla. Om inte felsökningsguiden i servicemanualen ger något.

iFixit har ofta bra guider.

https://www.ifixit.com/Device/Apple_iPod_Hi-Fi

Det verkar inte så jätteenklelt att komma åt nätaggregatet.

Jag börjar förstå din tveksamhet inför att reparera.

Å andra sidan får väl husfriden ses som ett immateriellt värde som kan få kosta lite arbete och pengar att upprätthålla? :) :tumupp:


/Pi
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mysteriet med högtalaren

Inlägg av MiaM »

Vissa kondingar blir tyvärr dåliga även om apparaten används. Annars stämmer det att det är ofta bättre att använda apparater än att de står oanvända länge och sen får kondingarna en chock när de dras igång för första gången på länge, och blir dåliga av denna chock.

Inser att jag är så gammal att jag inte ens hade tanken att en högtalare kan vara batteridriven. Håller med om att ifall den klarar R20-batterier så provkör med det.
Skriv svar