Vad var det för material du skrev ut med? PETG sitter som berget på min, tills det att den svalnat då släpper dom helt själv. PLA har jag bara provat att skriva ut på en slät PEI skiva, det har fungerat bra, det släpper när man böjer skivan.Prins Valiant skrev: ↑3 september 2023, 11:27:44 Jag är inte lika nöjd med dessa, visserligen var min svart, men samma tillverkare. Provade de ungefär ett år innan jag gick över till glasskiva. utskriften kunde fastna som bara den. Det innebar att jag med olika verktyg typ spackel försökte få loss utskriften. Då man slet, hände det ofta att limmet under denna skiva släppte från värmeplattan, det blev så att säga en bubbla under, och då var det inte plant längre.
Tacka vet jag glas.
3d-skrivare och deras problem
Re: 3d-skrivare och deras problem
I början när det skrevs om 3D-skrivare här, då verkade problemet vara att få utskriften att fastna.
Det tipsades om allehanda huskurer för att lösa detta.
Nu mera verkar problemet vara att få utskriften att släppa.
Vad är det som har ändrats på dessa år?
Det tipsades om allehanda huskurer för att lösa detta.
Nu mera verkar problemet vara att få utskriften att släppa.
Vad är det som har ändrats på dessa år?
Utifrån min erfarenhet finns ett par aspekekter som kan göra 3D-skrivare jobbiga. Jag har en Ender 3 S1 som på pappret har bra funktioner och det stämmer men sen finns det också kvalitetsbrister. Min hade inte bädden ordentligt fastskruvad vilket jag inte märkte på ganska länge och det gav väldigt varierande resultat på utskrifterna. Sen var det extruderkabeln som någon nämnde, den började glappa efter ett tag och det gav också konstiga problem där extrudern plötsligt slutade skriva ut.
Sen var det kanske min okunskap men jag körde extrudern på 240 grader ibland vilket verkade smälta PTFE-slangen i extrudern och började blockera vilket var ett helvete att lösa.
Det är inte en hands-off upplevelse om man kör kinaskrivare. Sen finns det även problem med mjukvaran där skrivaren verkar starta om ibland, skärmen fastnar eller inte ritar ut allt korrekt vilket bara sänker upplevelsen. När jag tröttnat på den här kommer jag nog testa en Prusa, även om jag kände mig ganska anti dem i början.
Sen var det kanske min okunskap men jag körde extrudern på 240 grader ibland vilket verkade smälta PTFE-slangen i extrudern och började blockera vilket var ett helvete att lösa.
Det är inte en hands-off upplevelse om man kör kinaskrivare. Sen finns det även problem med mjukvaran där skrivaren verkar starta om ibland, skärmen fastnar eller inte ritar ut allt korrekt vilket bara sänker upplevelsen. När jag tröttnat på den här kommer jag nog testa en Prusa, även om jag kände mig ganska anti dem i början.
-
[/quote]
Vad var det för material du skrev ut med? PETG sitter som berget på min, tills det att den svalnat då släpper dom helt själv. PLA har jag bara provat att skriva ut på en slät PEI skiva, det har fungerat bra, det släpper när man böjer skivan.
[/quote]
Jag skrev ut PLA på en sådan svart skiva från Buildtak. Det är kanske något annat. Säljes av Kjell & Company.
Vad var det för material du skrev ut med? PETG sitter som berget på min, tills det att den svalnat då släpper dom helt själv. PLA har jag bara provat att skriva ut på en slät PEI skiva, det har fungerat bra, det släpper när man böjer skivan.
[/quote]
Jag skrev ut PLA på en sådan svart skiva från Buildtak. Det är kanske något annat. Säljes av Kjell & Company.
Ok, Buildtak är något annat än PEI. Om man har låg bäddhöjd kan man ibland få prylarna att fästa extremt hårt på Buildtak, samma sak med PETG om man skriver på glas, det kan ibland smälta ihop på något konstigt sätt.
Prova PEI, det är skönt att slippa använda limstift/hårspray/tejp och allt sådant.
Prova PEI, det är skönt att slippa använda limstift/hårspray/tejp och allt sådant.
Upptäckte ett nytt problem häromdagen (Ender 3 S1).
De fyra små kullagrade hjulen under byggplattan krånglar, "däcken" släpper från kullagren så drar man lite uppåt/nedåt i byggplattan så ser man att kullagren rör sig upp/ner medan själva plasthjulen står still. Vet ej om det är ett problem egentligen då plattan verkar stabil i X/Y led, men det lär ju inte vara bra.
De fyra små kullagrade hjulen under byggplattan krånglar, "däcken" släpper från kullagren så drar man lite uppåt/nedåt i byggplattan så ser man att kullagren rör sig upp/ner medan själva plasthjulen står still. Vet ej om det är ett problem egentligen då plattan verkar stabil i X/Y led, men det lär ju inte vara bra.

Byggplattan på min är inte särskilt stabil, drar man i den så flexar den en hel del, verkar inte påverka kvaliten på utskrifterna här som tur är.
Jag är helt nöjd med min Ender-kopia, Aquila. Köpt begagnad med MicroSwiss hotend och BlTouch. Kompletterat den med en andra Z-skruv.
Använder original glasplatta och PLA av mellankvalitet från Malmö. Har bara råkat ut för något enstaka släpp, däremot är det svårt att få loss föremålen. Oftast en elektronikbox med bottenyta som verligen fäster...
En bra extruder tror jag är något av det viktigaste. Direktdriven helmetall undviker massor av onödiga problem. Min MicroSwiss har alltid fungerat helt OK.
BlTouch har en tendens att fastna, trots flera rengörningar.
Använder original glasplatta och PLA av mellankvalitet från Malmö. Har bara råkat ut för något enstaka släpp, däremot är det svårt att få loss föremålen. Oftast en elektronikbox med bottenyta som verligen fäster...
En bra extruder tror jag är något av det viktigaste. Direktdriven helmetall undviker massor av onödiga problem. Min MicroSwiss har alltid fungerat helt OK.
BlTouch har en tendens att fastna, trots flera rengörningar.
För er som kör Ender3 kan jag starkt rekommendera att byta ut fjädrarna under bädden till Silicon-kuddar, jag blev helt av med problem att bädden måste justeras titt som tätt då fjädrarna inte spänner tillräckligt så att skruvarna rör sig med tiden... (har läst att andra fått resultat med starkare fjädrar också). Jag har också kompletterat bädden med "PEI spring steel" och är mycket nöjd med funktionen och möjligheten att snabbt kunna byta till nästa platta medans den första svalnar, när den är kall ramlar prylarna loss när man skriver sitter det fast (kräver som alltid ren yta och rätt temp på bädden).
Hotend är en historia för sig, precis som matningen, när det gäller direktdrift eller Bowden är jag kluven (har båda på olika skrivare), gillar direktdrift men det kan ju bero på att orginalfeedern till Endern är skräp (funkar men blir glapp med tiden). Hotend har jag inte hittat rätt än, har provat en del men eftersom jag är snål blir det en massa kopior som med facit på hand hade varit bättre att köpa orginal från början, problemet är bara vilken finns hur många "vetare" som helst och man vill inte "chansa" när en "riktig" hotend kan kosta allt mellan 1000:- till .... ja nästan vad som helst!

Hotend är en historia för sig, precis som matningen, när det gäller direktdrift eller Bowden är jag kluven (har båda på olika skrivare), gillar direktdrift men det kan ju bero på att orginalfeedern till Endern är skräp (funkar men blir glapp med tiden). Hotend har jag inte hittat rätt än, har provat en del men eftersom jag är snål blir det en massa kopior som med facit på hand hade varit bättre att köpa orginal från början, problemet är bara vilken finns hur många "vetare" som helst och man vill inte "chansa" när en "riktig" hotend kan kosta allt mellan 1000:- till .... ja nästan vad som helst!

-
Visst, det finns många alternativ, och man köper ju inte ett antal hotends för att testa och jämföra. Men med en Ender-skrivare ombyggd med Ender orginal Sprite Extruder Pro Kit blev det i mitt tycke ett bra lyft. Allt passar perfekt och kvalitén ser bra ut.
- SeniorLemuren
Jag använder vanligt strösocker löst i lite vatten som jag stryker på den 60 grader varma glasskivan med en servett, väntar några minuter så att vattnet dunstar. Kvar är en tunn film av socker som håller fast utskriften som berget.
När allt är klart tar jag bort glasskivan och låter den kallna. Jag har 3 glasskivor så jag behöver inte vänta på att den skall kallna om jag vill skriva ut något mer direkt. När skivan kallnat ramlar det utskrivna objektet bort av sig själv eller vid en lätt beröring.
Ett kilo socker borde räcka ca. 100 år. Man använder så lite vatten så att man behöver lösa blandningen i mikrougnen. Det löser sig då snabbt. Koka inte lösningen längre än att det precis löser sig, annars blir det knäck.

Edit: Varning! Läs denna länk; viewtopic.php?t=108427
Senast redigerad av SeniorLemuren 6 september 2023, 09:44:01, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Hej! Jag har en fråga, är det någon som har tips om bättre leveling för Anycubic photon S?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Eftersom du frågar så antar jag att du inte följer Anycubic's brux?
- Mizzarrogh
Jag har just dammat av den, men den säger väl att man kör leveling direkt mot plattan med ett pappersark om jag inte minns fel.
Får prova litet mer.
Får prova litet mer.