3d-skrivare och deras problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

Innan jag köper en 3d-skrivare så kollar jag runt på nätet hur många som har haft problem med sina skrivare, vilka saker som kan strula etc. Det är ju ett känt problem att 3d-skrivaren inte är lika smidig som pappers skrivaren, och förmodligen inte kommer att bli det heller.

Men väldigt många problem med 3d-skrivare tycker jag går att koka ner till någon av följande punkter:

1. Eftermonterat delar/moddat/ny hotend/ny firmware/bytt till linear rails etc
2. Experimenterande med olika inställningar/hastigheter/exotiska filament
3. Oförmåga att justera bäddavståndet korrekt/hålla bädden ren

Jag har ett par Ender 3 Pro, Ender 3 S1 Pro, Prusa MK3 etc, som skrivit många timmar, men jag har inte haft något problem alls med dessa om man bortser från vanlig service med jämna mellanrum. Är det så enkelt att folk pillar sönder sina 3d-skrivare och att dom därmed ger maskinerna ett rykte som opålitliga och komplicerade?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av PeterH »

Absolut kan det vara så, jag skruvar hela tiden utan att få till det helt 100, men för mig är det en del i hobbyn :lol:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av pi314 »

Jag har en Ender 3 Pro, har haft den kanske tre år, men har inte skrivit jättemycket.
Dom allra flesta utskrifter har blivit bra vid första försöket, men några "inlärningskurvor" har jag gått igenom. Jag har hittills bara skrivit PLA.

Först stod skrivaren i drag från en ventil. Jag skärmade av med en frigolitskiva och det problet försvann.

Det tog mig ett par försök innan jag hitttade bra temperaturer. Jag tror knappast att jag avvikit från 60°/200° sedan dess.

Jag körde länge på originalbädden, men har nyligen gått över till glas. När jag inte lyckades få glaset plant berodde det på två orsaker.
1. Jag behövde flytta upp ändlägesswitchen för att kunna komma till rätt nivå.
2. Skruvarna för justering hade lossnat och snurrade ibland när jag vred på justerrattarna, Då låste jag skruvarna med muttrar.

Jag har fortbarande lite problem att få bra "grepp" på glas. Hårspray är det enda jag testat hittills. Med ganska mycket hårspray verkar det fungera.

Någon gång har det hänt att relativt smala, höga utskrifter lossnat under utskriften. Bara att börja om. Trist när det händer med utskrifter som tar många timmar.

/Pi
Gimbal
Inlägg: 8021
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Gimbal »

Folk har också olika krav/förväntningar på resultatet. En del är jättenöjda med ett resultat som någon annan hittar massor med fel på.
Själv hittade jag nyligen hur man stänger av funktionen som gör att skrivaren ska kunna fortsätta efter ett strömavbrott, och blev då äntligen av med små blobbar av plast som annars dyker upp till synes helt random i utskriften.

Detta på en ender 3 s1, men jag letar fortfarande efter förbättringar då den ännu har en del knäppigheter för sig.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

Min Ender 3 S1 Pro har fungerat perfekt, har skrivit ut ca 200 timmar PETG sedan den var ny och inte gjort särskilt mycket. Men visst, det fanns några egenheter. CURA-profilen inkluderade inte koden som krävdes för att aktivera Bed-leveling, Skrivaren överextruderar så mycket att Flow måste vara på runt 85-90 för att få snygga utskrifter, tidsberäkningen i displayen stämmer inte alls och extruder kabeln går sönder på några dagar om an inte skriver ut en hållare till den. Men med dessa saker fixade är jag väldigt nöjd, kommer helt klart skaffa fler av denna modell om det behövs fler skrivare hemma.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

pi314 skrev: 2 september 2023, 23:04:43 Jag har en Ender 3 Pro, har haft den kanske tre år, men har inte skrivit jättemycket.
Dom allra flesta utskrifter har blivit bra vid första försöket, men några "inlärningskurvor" har jag gått igenom. Jag har hittills bara skrivit PLA.

Först stod skrivaren i drag från en ventil. Jag skärmade av med en frigolitskiva och det problet försvann.

Det tog mig ett par försök innan jag hitttade bra temperaturer. Jag tror knappast att jag avvikit från 60°/200° sedan dess.

Jag körde länge på originalbädden, men har nyligen gått över till glas. När jag inte lyckades få glaset plant berodde det på två orsaker.
1. Jag behövde flytta upp ändlägesswitchen för att kunna komma till rätt nivå.
2. Skruvarna för justering hade lossnat och snurrade ibland när jag vred på justerrattarna, Då låste jag skruvarna med muttrar.

Jag har fortbarande lite problem att få bra "grepp" på glas. Hårspray är det enda jag testat hittills. Med ganska mycket hårspray verkar det fungera.

Någon gång har det hänt att relativt smala, höga utskrifter lossnat under utskriften. Bara att börja om. Trist när det händer med utskrifter som tar många timmar.

/Pi
Har du provat PEI platta? Jag har det på alla mina skrivare, slät för PLA och skrovlig för PETG, är supernöjd med dessa och har aldrig använt spray/lim.
Gimbal
Inlägg: 8021
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Gimbal »

pi314 skrev: 2 september 2023, 23:04:43 Någon gång har det hänt att relativt smala, höga utskrifter lossnat under utskriften. Bara att börja om. Trist när det händer med utskrifter som tar många timmar.
Ett tips där är att redan i modellen lägga in "ankare" typ en yta som fäster i bottenplattan som sedan håller i modellen där man anar att den riskerar att släppa. De ska förstås vara ritade så att de är lätta att klippa bort.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

Jag lägger in musöron på en del utskrifter, särskilt med PETG kan det vara svårt att få utstickande detaljer att hinna fästa, om munstycket vänder tillbaka snabbt.

Bild
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av pi314 »

Jolly:

Jag hade inte hört talas om att det fanns något som hette PEI. Vid första anblicken ser det ut att likna det som följde med skrivaren och som jag använde tills nyligen. Jag var nöjd med den magnetiska originalplattan, när det gällde att få utskrifterna att fastna, men hade svårt att få bädden bra justerad över hela ytan. Jag trodde då att det inte gick att få det tillräckligt plant utan glas, men, det kan ju ha berott på det som jag upptäckte senare. Att skruvarna som rattarna för "bed-justering" sitter på ibland snurrade. Så att t.ex. ett kvarts varv på ratten kunde bli en bestämd justering eller ingenting alls. Lite slumpmässigt.

Jag sökte nu på "PEI for Ender" på ebay och hittade en hel massa. Utan och med lim.

Den här hittade jag på Banggood. Är det den typen som du rekommenderar?
https://www.banggood.com/TWO-TREES-Cold ... 75368.html

Den verkar vara "självhäftande" på ena sidan. Ska man klistra den på glasskivan?

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av pi314 »

Jolly skrev: 3 september 2023, 09:25:06 Jag lägger in musöron på en del utskrifter, särskilt med PETG kan det vara svårt att få utstickande detaljer att hinna fästa, om munstycket vänder tillbaka snabbt.

Bild
"Musöron" var en bra idé! Jag skrev nyligen ut ett antal distanser/muttrar med Ø=5,5 mm och höjd ca 12 mm, stående och hade lite svårt att få dom att fästa på glas. Då la jag till en tunn cylinder med Ø ca 12 mm längst ner, kanske 0,5-1 mm tjock. Då gick det bättre. Musöron hade nog räckt, gått snabbare och förbrukat mindre plast. Dina musöron är väl fyra låga småcylindrar i fyra hörn, som fäste? Hur tunna är dina musöron?

/Pi
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av AndLi »

Jag tittar på att köpa skrivare, och vill ha en som bara funkar... men risken för problem avskräcker :) får se till att få liv i gamla 8200 igen istället :)

Tror helt klart det finns ett problem med att folk optimerar sönder sina skrivare...
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

Bilden är inte min, men principen är den samma. Mina "musöron" är 0.2mm tjocka(ett lager) och 8mm i diameter. Dom är lätta att skära bort från utskriften efteråt.
Jolly
Inlägg: 57
Blev medlem: 31 augusti 2023, 17:59:19

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Jolly »

pi314 skrev: 3 september 2023, 09:36:43 Jolly:

Jag hade inte hört talas om att det fanns något som hette PEI. Vid första anblicken ser det ut att likna det som följde med skrivaren och som jag använde tills nyligen. Jag var nöjd med den magnetiska originalplattan, när det gällde att få utskrifterna att fastna, men hade svårt att få bädden bra justerad över hela ytan. Jag trodde då att det inte gick att få det tillräckligt plant utan glas, men, det kan ju ha berott på det som jag upptäckte senare. Att skruvarna som rattarna för "bed-justering" sitter på ibland snurrade. Så att t.ex. ett kvarts varv på ratten kunde bli en bestämd justering eller ingenting alls. Lite slumpmässigt.

Jag sökte nu på "PEI for Ender" på ebay och hittade en hel massa. Utan och med lim.

Den här hittade jag på Banggood. Är det den typen som du rekommenderar?
https://www.banggood.com/TWO-TREES-Cold ... 75368.html

Den verkar vara "självhäftande" på ena sidan. Ska man klistra den på glasskivan?

/Pi
3D-prima säljer dessa för Ender 3 (finns i Malmö), och dom har fått bra recensioner(har inte använt just denna själv dock). Den här är powder coated och passar därför bättre för PETG

https://www.3dprima.com/se/tillbehoer/b ... 25051_6148

Bild
Prins Valiant
Inlägg: 1006
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av Prins Valiant »

Jag är inte lika nöjd med dessa, visserligen var min svart, men samma tillverkare. Provade de ungefär ett år innan jag gick över till glasskiva. utskriften kunde fastna som bara den. Det innebar att jag med olika verktyg typ spackel försökte få loss utskriften. Då man slet, hände det ofta att limmet under denna skiva släppte från värmeplattan, det blev så att säga en bubbla under, och då var det inte plant längre.
Tacka vet jag glas.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6056
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: 3d-skrivare och deras problem

Inlägg av pi314 »

Prins Valiant:

Vad använder du för att få PLA att fästa på glas?

/Pi
Skriv svar