Sorteringssystem för "labbkomponenter"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sorteringssystem för "labbkomponenter"

Inlägg av JimmyAndersson »

Tittade i tråden med Lagerplock för skor och såg TERdON's bild:

Bild
(Hoppas det är ok att jag lånar bilden.)

Detta gav mig en kul idé:

När man (åtminstone jag) kopplar på labbplattan så blir det lätt en liten hög komponenter på bordet. Ni vet; "Nähepp, det motståndet var för stort, jag tar ett annat och lägger det andra här sålänge". Det blir snabbt rörigt. Lösningen finns här:

Montera rullgrejjen t.ex i bak-kant på labb-bordet, helst så att bara den översta lådan hamnar strax ovanför bordskivan, resten sitter under bordet. Sätt dit en servomotor och lite elektronik. På bordet sätter man en liten knapp-panel med knapptexterna "Motstånd", "Kondensator" osv.

Funktion:
Tryck på t.ex "Motstånd" och servot hämtar rätt låda. :)
('Bläddringen' bör gå ganska fort, men det är nog inga problem.)

Fördelar:
Bättre ordning.
Plats-sparande.
Man slipper gå/böjja sig för att plocka fram olika komponentaskar när man bygger/labbar.

Jag kommer troligen inte bygga detta, inte nu iallafall. Men jag tycker det är en intressant idé. Det kanske kan bli ett projekt för någon?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Låter som en mycket intresant idé som tål att tänkas på... det är nästan så att man måste bygga en! :D

men jag fattar inte riktigt hur "hyllan" ser ut? enligt mig kommer den att hälla ut alting på golvet :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då bygger man en sorteringsrobot som plockar upp grejjerna från golvet och lägger i rätt låda. :lol:

Nä, men man behöver kanske modifiera ritningen lite. Istället för ett hjul uppe och ett nere så blir det nog bättre med fyra hjul. Två uppe och två nere. Se bilden som en principskiss.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm... skulle kanske funka... men hur ska den känna av vilken låda som är vilken?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

goggla lite på
pater noster lager
så kommer många förslag upp

klart mera kul vore om man kunde ha det röststyrt, bara säga effektmotstånd så rullar rätt hylla upp

styrningen av låda är enkel, någon slags identifikation på hyllkanten och en lagom utväxlad elmotor, sen snurrar den på tills rätt hylla kommer förbi
kan vara en encoder på axlen, eller magneter på hyllkanten, eller räknare
måånga möjligheter till styrning
Skriv svar