Hur hade ni löst det? Jag funderar om en lämplig töjningsgivare skulle kunna detektera hur mycket bommen sviktar? Jag vet ju inte över huvudtaget om, och i så fall hur mycket, bommen på en (i mitt fall) minigrävare sviktar? Hur ska man tänka kring töjningsgivaren, hur räknar man på typ (viktområde) till exempel, och kan man ens räkna med att töjningen i en grävarm (bom) är "linjär" med lasten? Det finns ju en uppsjö med olika utföranden på givare så vilka kan passa ändamålet? Om man väljer den "vanligaste" typen med ett aluminiumblock som har fästhål i varje ända och helt enkelt skruvar denna direkt i bommen, kommer den att kunna detektera något? Hur kan man anta att en givare som är specad 10kg beter sig jämfört med en på 500kg, om vi utgår från att den monteras rakt upp och ner på bommen, är det en för kort del av armen för att kunna ge utslag? Är det bättre med den typ som limmas fast? Är det då något man bör ta hänsyn till som längden till exempel?
Bara på idéstadiet men har aldrig hållit på med töjningsgivare därav alla frågor

Om ni har sett liknande projekt eller har något att länka till blir jag glad, annars kan vi spåna här om hur man kan göra...
Här funderar jag om det kan vara ett ställe för töjningsgivaren?