Nyare Bosch spis löser ut jordfelsbrytaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
returburk

Nyare Bosch spis löser ut jordfelsbrytaren

Inlägg av returburk »

Vi har en nyare spis från Bosch, kostade en del.
Precis när garantin har gått ut så har jordfelsbrytaren börjat lösa ut såfort vi använder ugnen på högre temperatur än 180 grader.

Får dra igång jordfelsbrytaren 2-3ggr innan pommesen är klara och det känns givetvis INTE bra.

Är det något man kan felsöka själv?

Hittar inte modellnummer på själva spisen men ska rota fram instruktionsboken och kolla.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Re: Nyare Bosch spis löser ut jordfelsbrytaren

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Provat bara under eller övervärme för att se om det är ett av elementen och isåfall vilket av dem?
returburk

Inlägg av returburk »

Det var smart, borde jag faktiskt kunnat lista ut själv.

Är ett sånt element tokdyrt?
returburk

Inlägg av returburk »

Så lätt var det inte.

Kört 250 grader undervärme i en timme, övervärme i en timme, inga problem.

Körde båda då löste jordfelsbrytaren ut efter en kvart.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Då läcker förmodligen elementen ström, men inte så mycket var för sig att jordfelsbrytaren löser ut.
Förutom elementbyte är det inte mycket man kan göra
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Jag hade samma problem på min gamla Husqvarnaspis (från slutet av 80-talet). Tog isär spisen och isolationsprovade elementen och det ena läckte mkt mot chassi. Det gick inte att se genom att kolla med en vanlig multimeter men det blev direkt uppenbart med isolationsprovning. Kopplade bort det trasiga elementet inne i spisen och tänkte att jag kör så lite temporärt i väntan på att köpa en ny spis. Detta "temporärt" varade nog i över ett år innan jag bytte spis.

Jag kollade aldrig hur det var kopplat internt men det kanske är så att fas ligger permanent anslutet till bägge elementen när ugnen slås på och båda/över/under-värme väljs genom att ansluta andra änden av elementen till nollan genom omkopplaren. I så fall spelar det ingen roll vilket läge man väljer - det blir jordfel oavsett. Jag minns inte hur min gamla spis betedde sig, kanske kopplade jag bort det trasiga elementet för att undvika onödiga strömavbrott om (när...) man använder ugnen och garanterat glömmer bort att det inte går att köra bägge elementen. :mrgreen:

I just det här fallet kanske båda elementen är lite halvdåliga och när bägge körs blir det för mycket. En annan möjlighet är att felet inte ligger i elementen utan kanske en klämd kabel, hamnat fukt någonstans eller vad man nu kan spekulera om. Det kan nog vara klokt att isolationsprova elementen för att kolla att inte felet är någonstans för att undvika att köpa grejer i onödan, även om elementen nog är mest sannolik felkälla.

Sedan får jag ta tillfället i akt och kverulera lite om hur korkat det är att moderna spisar aldrig drar nytta av trefas - även om de har trefasanslutning. Min gamla hade elementen (och plattorna) kopplade mellan faserna och bidrog till att jämna ut belastningen. Även en modern induktionshäll borde väl kunna använda en sexpulslikriktare för att belasta alla tre faser? Men det blir väl för dyrt och Sverige verkar vara lite unikt att nästan alla bostäder har trefas.
rikkitikkitavi

Om du sexpulslikriktar 3fas får du ca 550V DC att arbeta med och det ger dyrare kraftelektronik som behöver vara 1200V eller mer, beroende på topologi
Kanske tom 1600V IGBTer och det kostar, alternativt fullbrygga och därmed två till per häll, vilket säkert kostar en hundring eller så. Oavsett dyrt. Och de flesta länder har 230VAC matning, ibland upp till 32A.

Med en fas och 16A per sida klarar man sig med 600V IGBTer ofta.

Med 3fas resisitiva element är det bara en fördel, då det går med klenare ledare.
helmut

Inlägg av helmut »

Har råkat ut för samma problem och då var det matos från ugnen som lagt sig på elektroniken. Tvåttad av elektroniken så fungerade både spis och ung som den skulle.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du ändå lossar ledare till element så kan du ju prova att växla de två polerna på ett element. Med lite tur flyttas läckan närmare nollan. Med otur så blir det dock sämre...

Jag antar att en ugn är gjord så att ev matrester inte bör kunna ta sig in i elgrejerna, men det kan väl vara värt att kolla så att det är ordentligt rent?

Jag orkar inte läsa igenom hela texten, men av denna ytterst korta sammanfattning från elsäkerhetsverket så verkar det som att det enbart är krav på jordfelsbrytare för saker som ansluts till uttag. Det är alltså kanske lagligt att byta ut eventuellt perilexuttag mot spisdosa och flytta gruppen som matar spisen så att den sitter utanför jordfelsbrytare. Alternativt kan man köra jordfelsbrytare på 300mA som brandskydd. Dock behöver föreskrifterna läsas noga innan detta görs.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... lsbrytare/

Eller så säljer ni spisen till nån som inte har JFB och använder pengarna för att köpa en annan.

========================

Angående sidospåret med spänning och trefas osv så lär det väl vara så att nästan alla spisar och ugnar tillverkas för 200-240V 50-60Hz och kan därmed användas överallt i hela världen. (Ja, de länder som framstår som 100-120V-länder har egentligen antingen fas+motfas med 2*100-120V = 200-240V, eller så har de trefas med t.ex. 120V fas-nolla och 208V fas-fas).

Som bonus så idag med switchade nätdelar så är det inte jättebra om någon last leder en del ström mellan två faser om en huvudsäkring löst ut eller motsvarande. Det kan ge tillräckligt med spänning för att en switchnätdel ska starta, men inte tillräckligt för att den ska kunna fortsätta köra, varpå switchnätdelar överallt slår på-av-på-av-på-av. Kombinera detta med att switchnätdelar får högst påfrestning (pga högst ström) vid lägsta inspänning så är det som gjort för att nån switchnätdel till slut ska ge upp.
returburk

Inlägg av returburk »

Jag ska testa och skruva isär spisen i eftermiddag när frun och barnen är på sitt håll.

Återkommer.
rikkitikkitavi

En bekant hade problem med att ugnen löste jfb. Det var inte elementen utan fett och rester som ångat in sig bakom och lagt sig på anslutningarna till elementen, där kablarna anfäste. När det blev varmt ökade konduktiviteten på ävjan och då löste jordfelsbrytaren.

Tills den dagen det koksat nog och det blev ordentligt överslag och säkringen löste OCKSÅ med tillhörande ljus och ljudeffekter bakom spisen och sedan också olfaktoriska effekter.

En dålig konstruktion och spisen åkte ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det läcker in sunk till dessa anslutningar så kan man kanske hävda konstruktionsfel, så även om normal garanti gått ut kanske man kan få ersättning från tillverkaren ändå? Speciellt om man erbjuder dem att slippa få detta uthängt i media... (Nu har ju denna tråd ändå hängt ut Bosch, men det är kanske inte jättemånga som ser just denna tråd...)
returburk

Inlägg av returburk »

Jag har nu felsökt vidare.

Om jag kör över och undervärme utan fläktläge 2 så går inte jordfelsbrytaren.

Det konstiga är att fläkten alltid går och då funkar det, men fläkten har två lägen och i andra läget löser den ut. De flesta lägena på vredet är med fläktläge 2.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du ett element för varmluft?
När är det inkopplat?
returburk

Inlägg av returburk »

Vi hittade till slut instruktionsbok och kvitto.
Det står 5 års garanti för privatpersoner. Jippie!

Annars var modellen: HKS59A150
Skriv svar