Vad gör den här kretsen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ae_g

Vad gör den här kretsen?

Inlägg av ae_g »

Jag har köpt mig en meec multiseries 36v trimmer. Jag tänkte använda den till de ryobi 36v batterier jag har. Jag har provkört trimmern med ryobi-batteriet och det fungerar i ca 5 sekunder, sen stänger den av sig. Jag misstänker att det är kretskortet i handtaget till trimmern som ställer till det.

Meec-batteriet ansluts med plus, minus samt (enligt batteriets märkning) ”Ohm”-tecken vilket jag antar är någon termistor i batteriet. Kan det vara rätt? Bör jag kunna sätta ett godtyckligt motstånd? Vad bör isf motståndet vara? Och vad gör kretsen, temperaturövervaknkng samt urladdning av högspänning när motorn stannar kanske? (Av märkningen på kortet att döma)

Tips och trix mottages gärna.
IMG_6576.jpeg
IMG_6574.jpeg
IMG_6575.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vad gör den här kretsen?

Inlägg av MiaM »

har du ett Meec-batteri eller köpte du den utan batteri? Om du har ett batteri så är det väl lättast att ta isär det och titta.

Om det är ett motstånd så är det väl troligtvis ett NTC-motstånd. Finns ju dock flera värden. Om du vill chansa friskt så skulle jag nog ha börjat med kanske 4k7 eller liknande, och om det verkar funka så använda en potentiometer för att se vilket maxvärde och ev minvärde som gör att trimmern stängs av. Om du har lämpligt labbaggregat eller liknande så kan du ju också kolla om det finns avstängning vid för låg spänning inbyggt, eller om du måste hålla koll på det själv när du kör annat batteri.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ae_g skrev: 19 augusti 2023, 14:58:03 Jag har köpt mig en meec multiseries 36v trimmer. Jag tänkte använda den till de ryobi 36v batterier jag har. Jag har provkört trimmern med ryobi-batteriet och det fungerar i ca 5 sekunder, sen stänger den av sig. Jag misstänker att det är kretskortet i handtaget till trimmern som ställer till det.

Meec-batteriet ansluts med plus, minus samt (enligt batteriets märkning) ”Ohm”-tecken vilket jag antar är någon termistor i batteriet. Kan det vara rätt? Bör jag kunna sätta ett godtyckligt motstånd? Vad bör isf motståndet vara? Och vad gör kretsen, temperaturövervaknkng samt urladdning av högspänning när motorn stannar kanske? (Av märkningen på kortet att döma)

Tips och trix mottages gärna.
IMG_6576.jpeg
IMG_6574.jpegIMG_6575.jpeg
Jag skulle mäta vilken resistans som Ryobi batteriet har när du startar. Sedan skulle jag mäta vilken resistans det har efter att det har slagit ifrån. Känns lite konstigt om det är så att Ryobi och Meec har olika resistansgivare men som är så pass lika att de fungerar från början men chansen finns alltid.
Men mät på Meec batteriet om du har ett sådant. Det är ju facit för Meec maskinan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du måste ordna någon funktion som gör att maskinen stoppar eller varnar när batteriet börjar ta slut eller bli överhettat, annars kommer du förstöra batteriet som ju antagligen kostar mer än trimmern.
ae_g

Inlägg av ae_g »

MiaM skrev: 20 augusti 2023, 08:01:41 har du ett Meec-batteri eller köpte du den utan batteri? Om du har ett batteri så är det väl lättast att ta isär det och titta.

Om det är ett motstånd så är det väl troligtvis ett NTC-motstånd. Finns ju dock flera värden. Om du vill chansa friskt så skulle jag nog ha börjat med kanske 4k7 eller liknande, och om det verkar funka så använda en potentiometer för att se vilket maxvärde och ev minvärde som gör att trimmern stängs av. Om du har lämpligt labbaggregat eller liknande så kan du ju också kolla om det finns avstängning vid för låg spänning inbyggt, eller om du måste hålla koll på det själv när du kör annat batteri.
Tyvärr har jag inget batteri, snåldjävulen i mig gjorde att jag gick den här vägen (och för att det är lite kul att pula).

Nästa problem är ju, tänker jag, om ntcn är kopplad mot minus eller plus. Ohmmäter jag från ”Ohm”-polen till + på trimmern får jag öppen krets. Mäter jag till minus får jag mellan 0,8M Ohm till 5M Ohm. Men då mäter jag ju bara hela ”skyddskretsen” så det kanske är svårt att dra någots slutsatser av det. Men jag provar på ett motstånd från minus.

Jag är rätt säker på att ryobi-batterierna har inbyggt underspänningsskydd. Exempelvis en större ryobi-trimmer för 36v batterierna har bara + och - och nyttjar ingen av ryobibatteriets temperatur-poler.
ae_g

Inlägg av ae_g »

Hade inget 3k7 motstånd hemma men provade med ett 10k mellan både + och - på batteriet mot den tredje polen. Ingen skillnad. Men jag börjar fundera. Kortet är ju märkt med ”discharge” vilket jag tolkade som urladdning när motorn stannar, inte underspänningsskydd för batteriet. Men om nu batteriet har underspänningsskydd och det är detta kretsen sköter borde ju den inte behövas alls.

Får kanske skriva isär motordelen och se hur motordrivaren ser ut.

Läste vidare att ryobis batterier inte gillar höga startströmmar så det kan ju vara detta. Men när jag gjorde mina första test så mötte jag på batteriet vad som händer när den slår av och batteriet ger fortfarande samma spänning när motorn går som när den stannar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Går det på nåt sätt att hitta vem som gjort "Meec"-grejerna och/eller vad de heter i andra länder? Det kanske kan hjälpa att hitta info från nån annan som sysslat med dessa?

Worst case så kan du ju lämna tillbaka på öppet köp om det inte gått för långt tid och/eller om du inte brutit sigill osv.
ae_g

Inlägg av ae_g »

Inte hittat några liknande ”projekt” så jag tänker att närmaste alternativet är om någon här på forumet har motsvarande batteri och kan kika, alternativt stega själv sitta och tolka kretsen. Det finns en märkning på vad jag antar är en microkontroller, ska försöka fota av den i bra ljus.

Gjorde ett litet bus och kopplade motorn direkt mot batteriet och den gick hela tiden då iaf :D men som sagt min största oro är inte urladdning av batteriet för det tror jag batteriet i sig själv fixar utan oron ligger i strömpikar från motorn när den stängs av. Kikade in i motordelen och det är en borstmotor. Det enda som fanns där var en järnkärna runt kabeln, annars inget spännande.
IMG_6613.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar