Konvertera AC kontakt till USB-c?
Konvertera AC kontakt till USB-c?
Hejsan, nu är det så att jag har en laptop som jag tar med mig överallt när jag reser, tåget , bussen och flyget. På tåget och bussen brukar det inte vara något stort problem att ladda datorn men på flyget är det alltid ett problem.
Min dator har ett USB-C uttag men den är enbart för att koppla saker till datorn eller ladda telefon osv. För att ladda laptopen behöver jag en AC stickkontakt.
På stickkontakten står det såhär: Input 110-240V, 50-60Hz,1,5A==Output 19V, 3,42A.
Frågan är nu, går det att fixa en konverter där istället för en "stickkontakt" så har jag en USB-C eller vanligt USB kontakt som input och som output uttag har jag den vanliga DC kontakten alltså den som laddar datorn?
Jag vet att USB-laddare /powerbanks m.m brukar ha en utspänning på 5V . Men är det tekniskt möjligt? Om man använder rätt kablar naturligtvis.
Någon som gjort något sånt eller sett någon som gjort något liknande? Känns lite meningslöst att köpa en helt ny dator enbart för att ladda den med ett USB-C uttag.
Min dator har ett USB-C uttag men den är enbart för att koppla saker till datorn eller ladda telefon osv. För att ladda laptopen behöver jag en AC stickkontakt.
På stickkontakten står det såhär: Input 110-240V, 50-60Hz,1,5A==Output 19V, 3,42A.
Frågan är nu, går det att fixa en konverter där istället för en "stickkontakt" så har jag en USB-C eller vanligt USB kontakt som input och som output uttag har jag den vanliga DC kontakten alltså den som laddar datorn?
Jag vet att USB-laddare /powerbanks m.m brukar ha en utspänning på 5V . Men är det tekniskt möjligt? Om man använder rätt kablar naturligtvis.
Någon som gjort något sånt eller sett någon som gjort något liknande? Känns lite meningslöst att köpa en helt ny dator enbart för att ladda den med ett USB-C uttag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konvertera AC kontakt till USB-c?
ja och nej
en step up omvandlare klarar att få upp 5v till ex 19v
men 19v 3.4 A då krävs det 13,6A vid 5v
men det finns ju powerbanks med 12v vilket gör saken lättare, frågan är vilka du kan ta med dig på ett flygplan
en step up omvandlare klarar att få upp 5v till ex 19v
men 19v 3.4 A då krävs det 13,6A vid 5v
men det finns ju powerbanks med 12v vilket gör saken lättare, frågan är vilka du kan ta med dig på ett flygplan
Tekniskt möjligt är det, men inte helt trivialt, sedan är det ju fråga om USB-uttaget kan leverera tillräckligt med ström för att ladda datorn, vilket inte är troligt.
I teorin behöver du runt 15A för att klara av det.
I teorin behöver du runt 15A för att klara av det.
Ska läsa på om de, verkade intressant . Alla flygbolag har olika regelverk men har man upp till runt 25000mAh brukar det inte vara några större bekymmer.
Jo jag ska nog kika på de olika powerbanks som finns ute på marknaden. Problemet med de är att de är antingen svindyra eller stora och klumpiga.
Jo det var en sån jag letade efterAndLi skrev: ↑21 augusti 2023, 23:16:35 Du menar typ en sådanhär kabel?
https://www.24.se/datortillbehor/kablar ... adapter-hp

är det löstagbart batteri på datorn så är ett extra batteri inte helt fel väg att gå
sedan, så skulle man rimligt kunna göra en laddare för det extra batteriet , från 5v till runt 13v som det brukar vara vid 3s,
om det är 5v 1A så laddar man 13v 0,35A , tar ganska lång tid att ladda ett batteri, tänkte om det finns usb uttag på ex planet för ladda mobil
en del har ju 2-2.3A och med 2.3A så ger det 0.85A laddström och om batteriet till datorn har 2Ah batteri så är det laddat på 3 timmar
en del laptops kan köras på 12v men laddar då inte batteriet
finns många olika sätt att komma vidare på
sedan, så skulle man rimligt kunna göra en laddare för det extra batteriet , från 5v till runt 13v som det brukar vara vid 3s,
om det är 5v 1A så laddar man 13v 0,35A , tar ganska lång tid att ladda ett batteri, tänkte om det finns usb uttag på ex planet för ladda mobil
en del har ju 2-2.3A och med 2.3A så ger det 0.85A laddström och om batteriet till datorn har 2Ah batteri så är det laddat på 3 timmar
en del laptops kan köras på 12v men laddar då inte batteriet
finns många olika sätt att komma vidare på
Men nu är inte 5V aktuellt för USB-C, min USB-C laddare kan tex ge ut 20V 3.25ALärlingen skrev: ↑21 augusti 2023, 23:31:55Jo det var en sån jag letade efterAndLi skrev: ↑21 augusti 2023, 23:16:35 Du menar typ en sådanhär kabel?
https://www.24.se/datortillbehor/kablar ... adapter-hpMen som de andra säger är det en fråga om strömstyrkan som är problemet . Men lär kika på det .
Det är blandat resultat att ha med sig stora powerbanks på flyget.
Jag hade en liknande som du tänker för att ladda laptopen.
Från Arlanda->Tallin med SAS går bra.
Från Tallin->Arlanda SAS går inte bra, säkerhetskontrollen tog den utan att ens lämna något kvitto "we have different rules".
Jag hade en liknande som du tänker för att ladda laptopen.
Från Arlanda->Tallin med SAS går bra.
Från Tallin->Arlanda SAS går inte bra, säkerhetskontrollen tog den utan att ens lämna något kvitto "we have different rules".
finns det begränsningar om man får ha med sig extra laptopbatteri?
-
På jobbet hade vi flera olika laptops. Två modeller var väldigt lika, samma laddkontakt, nästan samma laddare. Det var bara det att den ena laddaren hade lägre uteffekt än den andra. Tittade mam på laddaren såg man att de var uppmärkta med olika effekt. Den ena var också några mm mindre i formatet. Det tänkte man inte på normalt. Efter en stund blev dessa datorer och laddare hoppblandade. Dessa datorer användes av kunder så de blandades rätt friskt. De strömkrävande datorer som fick den mindre laddaren tog det lång tid att ladda upp.Lärlingen skrev: ↑21 augusti 2023, 23:31:55Jo det var en sån jag letade efterAndLi skrev: ↑21 augusti 2023, 23:16:35 Du menar typ en sådanhär kabel?
https://www.24.se/datortillbehor/kablar ... adapter-hpMen som de andra säger är det en fråga om strömstyrkan som är problemet . Men lär kika på det .
Kontentan är att det går att ha en mindre nätdel till datorn den laddar inte upp i den takt som man förväntar sig.
JAg fick även problem med min jobbdator. Jag var ute på jobb och glömde naturligtvis laddaren hemma. Fulladdad kunde jag använda datorn 5 timmar. Problemet var att jag behövde den 8 timmar. Hittade ingen laddare som hade rätt kapacitet. Denna dator hade laddning via USB-c. Fick dock tag på en USB-c laddare med mycket mindre kapacitet. Köpte den och provade. Under dagen laddade datorn ur när jag använde den med laddare. Men den laddade ur riktigt sakta. Hade jag 100% på morgonen. Hann den ladda ur till 60 - 70% vid slutet på arbetsdagen. Sedan använde jag den på kvällen. Slog av den på natten. På morgonen var den 100% laddad. Så körde jag den veckan.
Jag fortsatte sedan använda den laddare ute på jobb. Den var mindre och lättare, något jag värdesätter. Speciellt när man flyger.
Laddarens kapacitet spelar roll om du vill ladda snabbt. Har du för låg strömstyrka tar det längre tid. Men man ska sova ibland också. Kan ju bli problem om man ska spela flera dygn i sträck.
På flyget finns ju även alternativet att använda den vanliga 110-240V laddaren.
Åtminstone i princip alla långdistansflyg har sådana urtag vid alla / de flesta stolarna.
Urtagen finns ofta delvis dolda nedanför sätet (man får känna sig fram).
Och ifall man frågar kabinpersonalen så har dom ofta ingen aning om vad man pratar om.
Men det finns siter på nätet som i detalj beskriver de olika flygplanstyper som flygbolagen använder och där brukar det även finnas bilder på elurtag, etc.
Ofta är det inte 50/60 hz utan 400 hz, men det är nog inte något problem med moderna switchade nätagg.
Syftet med dessa urtag är nog antagligen i första hand att kunna driva medicinsk utrustning. Jag har själv använt det med gott resultat till min CPAP-maskin.
Åtminstone i princip alla långdistansflyg har sådana urtag vid alla / de flesta stolarna.
Urtagen finns ofta delvis dolda nedanför sätet (man får känna sig fram).
Och ifall man frågar kabinpersonalen så har dom ofta ingen aning om vad man pratar om.
Men det finns siter på nätet som i detalj beskriver de olika flygplanstyper som flygbolagen använder och där brukar det även finnas bilder på elurtag, etc.
Ofta är det inte 50/60 hz utan 400 hz, men det är nog inte något problem med moderna switchade nätagg.
Syftet med dessa urtag är nog antagligen i första hand att kunna driva medicinsk utrustning. Jag har själv använt det med gott resultat till min CPAP-maskin.
För flyg finns en gräns på 100 Wh för lösa litiumbatterier. Det flesta datorer har batterier som är mindre, min jobbdator har ett batteri på 99Wh, antagligen inte av en slump.
EASA skriver
"Also, spare batteries, including power banks, should not be recharged while on board the aircraft. Additionally, power banks should not be connected or providing power to a device while on board the aircraft."
Så att ladda saker från en powerbank ombord på ett flygplan är inte tillåtet.
Det gå att ladda din dator från ett USB-C uttag som stödjer USB Power Delivery (USB-PD), dessa uttag kan då ge upp till 100W genom att höja spänningen upp till 20V.
En sådan adapter som AndLi länkar till tillsammans med en USB-C till USB-C kabel som även den måste stödja USB-PD.
EASA skriver
"Also, spare batteries, including power banks, should not be recharged while on board the aircraft. Additionally, power banks should not be connected or providing power to a device while on board the aircraft."
Så att ladda saker från en powerbank ombord på ett flygplan är inte tillåtet.
Det gå att ladda din dator från ett USB-C uttag som stödjer USB Power Delivery (USB-PD), dessa uttag kan då ge upp till 100W genom att höja spänningen upp till 20V.
En sådan adapter som AndLi länkar till tillsammans med en USB-C till USB-C kabel som även den måste stödja USB-PD.
-
Jag har en sån här USB-c laddare
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 0-w-p44853
På USB-c lämnar den 3A på följande spänningar 5,9,12, 15, 19 och 20V. På USB-a lämnar den 5V, 2,4A.
Om jag skulle ansluta en adapter som den tidigare https://www.24.se/datortillbehor/kablar ... adapter-hp
Hur skulle den veta vilken spänning den ska skicka ut?
Jag antar att med USB-c kontakten ansluten till en USB-c kontakt på datorn används något sätt att förhandla rätt spänning.
Fast någon sådan möjlighet borde ej finnas vid användning av 2-polig laddkontakt.
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 0-w-p44853
På USB-c lämnar den 3A på följande spänningar 5,9,12, 15, 19 och 20V. På USB-a lämnar den 5V, 2,4A.
Om jag skulle ansluta en adapter som den tidigare https://www.24.se/datortillbehor/kablar ... adapter-hp
Hur skulle den veta vilken spänning den ska skicka ut?
Jag antar att med USB-c kontakten ansluten till en USB-c kontakt på datorn används något sätt att förhandla rätt spänning.
Fast någon sådan möjlighet borde ej finnas vid användning av 2-polig laddkontakt.