Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Intressanta diskussioner, det man kan säga var att det inte var lätt att köpa rätt dator förr, speciellt inte som "early adopter".
ASEA skrev: 17 augusti 2023, 03:39:35 Anders;
Är det samma ytterskal på monitorerna ABC812 och ABC815 ? Ser väldigt lika ut.
Jag tror det är samma skal, men bakstycket skiljer. På ABC812 som är färgmonitorn är det en stor bula bakåt. Det bildröret är längre.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn: GRÖN ABC-skärm? :O
Jag trodde alla ABC 80 hade svartvita skärmar (dessutom med separata synkingångar) medan monokroma ABC 800 var antingen vita eller amber.

Hade de gamla ABC-grejerna använt den där separata RF-modulator+nätdel-lådan till ABC 80 och skärmar köpt från nåt annat håll, kanske för att få ner priset?

bqt: Visst, men det innebär ju ändå inte kontorsprogram osv att fungera. Om Compis hade blivit en succé så hade det väl dessutom inte varit osannolikt att det dykt upp versioner av spel specifikt för den, och/eller att framtida versioner haft grafikkort som både klarat Compis höga upplösning och PC-kompatibla lägen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 19 augusti 2023, 06:04:19 Glenn: GRÖN ABC-skärm? :O
Jag trodde alla ABC 80 hade svartvita skärmar (dessutom med separata synkingångar) medan monokroma ABC 800 var antingen vita eller amber.
Ja, skärmen såg ut som en luxor-TV fast istället för kanalkontroller hade den en platta och där stod det luxor och ABC, kan ha varit avsedd för nåt annat än
just abc80, men nåt i abc-serien iaf.

Grönt på grönt, jättekul när man har en dator med färg :)
bqt

Inlägg av bqt »

MiaM: Hönan och ägget liksom. Eller kanske moment 22. Om den blivit populär... Men det hade krävts att det redan fanns en mass spel och applikationer för att den skulle blivit populär. Man skulle kunna säga samma sak om en massa olika datorer som gjordes. Men det var bara samma visa varje gång. Inte PC-kompatibel nog, och snart borta.

Och att göra en dator specifikt för marknaden "svensk skola" kändes givet på förhand att det skulle misslyckas. Vem vill ha en dator, använda en dator, eller lära sig om en dator som bara finns där? Och med ett programmeringsspråk som ingen annan använde, eller fanns tillgängligt. Och med en processor som inte annan använde (i princip ingen annan i alla fall, det kanske fanns någon annan konsumentdator med en 80186, men jag kan inte komma ihåg någon).
Nä - Compis var fel, och det kändes uppenbart redan innan den blev försenad.
(Men jo, jag raljerar, och det här riskerar att spåra ur och bli offtopic, så jag ska försöka låta bli att prata mer om den. Om någon drar igång en intresseklubb för den, och får en massa folk att samlas, så ska jag inte klaga. Alltid kul med folk som engagerar sig...)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn: Intressant, jag har bara sett de skärmarna som vanlig svartvit. Undrar om det var nån special att skolan fått bättre pris pga fellevererade / provköpta gröna rör?

Anar att det var vanligt att skriva poke-kommandot för att få svart bakgrund :)

Hoppas skärmarna iaf var anslutna till luminansutgången och inte kompositutgången :)

bqt: Grejen är ju att ett antal datorer hade framgångar på 80-talet trots att de inte var PC-kompatibla. Skulle nog säga att om det skett lite mer samarbete mellan aktörerna i Sverige så hade det kanske gått att krama ut några år till ur svensk datorindustri, t.ex. kombinera Luxors och/eller Datatronics mjukvaror med Compishårdvaran.

Spel var inte aktuellt på PC i nämnvärd utsträckning på den tiden. I Sverige blev det en grej i början på 90-talet, medan det verkar ha varit lite mer av en grej i USA även under andra halvan av 80-talet, delvis antagligen för att de hade Tandy 1000 som var en PC Junior-klon fast utan alla nackdelar IBMs PC junior hade, d.v.s. den hade normalt tangentbord (inte ett trådlöst med värdelösa knappar), normala expansionsmöjligheter (inte en trave ryggsäckar på högersidan) och dessutom rimligt utrustad från början (dvs man behövde inte skaffa expansioner dag ett) och dessutom rimligt prissatt (delvis antagligen tack vare hemdatormässig utformning, d.v.s. tangentbord ihopbyggt med resten i samma skal osv). Detta kan lura folk att tro att spel på PC även var en grej i Sverige på den tiden. Visst, det fanns spel i prislistorna och det var säkert nån som köpte dem, men det var en försvinnande liten marknad jämfört med spel för andra maskiner.

Jag tror att ett marknadsföringsmässigt problem var att det fanns gott om maskiner som lovade stort men inte höll mycket alls, så kunderna blev livrädda för allt annat än "100% pc-kompatibel" även om de aldrig nånsin skulle använda något som var mer PC-kompatibelt än vad en Compis skulle kunna vara.

Håller helt med om kritiken mot COMAL. Det var en rejäl felsatsning. Ett försök att göra BASIC bättre men det blev bara makalöst tråkigt.

Såhär i efterhand kan jag undra om det inte rent av var bra att BASIC (på den tiden) saknade alla konstruktioner för strukturerad programmering, och i många fall också saknade kommandon för att hantera avancerad I/O (specifikt grafik och ljud)? Det här känns som något som vore intressant om nån faktiskt forskade på. Än idag så är de flesta i liv av de som började lära sig datorer via BASIC, men det är inte jättemånga år kvar innan en betydande del ur den generationen inte lever längre.

Jag tänker att det vore intressant med forskning dels som bara på enkelt sätt kör flervalfrågor på en större grupp och dels mer avancerade intervjuer med en mindre grupp, och jämför folk från olika generationer.

Å ena sidan kan kanske BASIC ha gjort det krångligare att göra något något sånär meningsfullt, och det blev dessutom ett extra inlärningssteg att sen gå över till språk som använder krumelurparenteser och semikolon överallt, men å andra sidan har det kanske gett en bättre förståelse för vad datorn faktiskt gör när kod körs.

Jag tror det viktigaste framförallt före gymnasieåldern är att om man ska lära ut programmering så måste det vara roligt för eleverna, och i nästan samtliga fall så är roligt = visuella resultat. Det finns såklart alltid nån som går igång på ett program som räknar ut Pi med femtioelva decimaler, men de flesta lär vara mer intresserade av programsnuttar som skapar nån grafisk effekt.
bqt

Inlägg av bqt »

Ok. Eftersom det verkar bli en grej att prata lite om PC-utveckligen så slänger jag väl in ett svar till då... :)

Spel började vara en stor grej redan i mitten av 80-talet. Jag kommer ihåg Persondator-mässan i Sollentuna som gick varje år i mitten av 80-talet, när jag gick i gymnasiet. Varenda tillverkare var där och ställde ut. Både DEC och IBM var där, liksom Victor, någon representant för Commodore, Osborne, och gud vad annat. Luxor och Diab var också där... I princip *allt* persondatoraktigt ställdes ut. Och bortsett från en del tråkiga utställare så hade något spreadsheet eller någon ordbehandling dom demonstrerade så vad det dom flesta visade spel. Och ett som fastnat i mitt minne var ett spel där man hade olika grenar i idrott. Kan inte kommer ihåg namnet på det, men kanske något i stil med Olympic Games, eller så. Jag minns att en av grenarna var 100m, och använde man tangenbord så gällde det att trycka alternativt på två olika knappar så snabbt som möjligt för att personen i spelet skulle springa snabbt. Och hade man joystick så var det vänster-höger som gällde. Fan vat hur många tangentbord och joysticks som gick sönder med det spelet. Men det var det, och andra liknande spel som drog folk på mässan.
Och det var mycket diskutioner, och tillverkade som plockade fram spel just för att visa hur PC-kompatibla dom var. Och mycket pratande och pekade på dom som hade maskiner som inte kunde köra spelen, och om att dom inte var nog PC-kompatibla.

Vid mitten av 80-talet fanns det fortfarande gott om aktörer som försökte göra egna maskiner. Och det fanns fortfarande en tro att man skulle kunna bryta IBMs dominans, som redan hade börja få fäste. Men problemet var att få mjukvaruutvecklare nappade på alla olika maskiner som fanns. Få hade ännu insett att den stora orsaken till att alla skulle försvinna var att hårdvaran spelar egentligen inte så stor roll. Det var ganska ointressant om någon gjorde en mycket bättre maskin än IBM PC. Folk vill i slutändan köra olika applikationer, och det överlägset största utbudet var till IBM PC, och därmed var det bara den som gällde. Kompatibla maskiner hade framgång som var ganska direkt relaterad till hur kompatibel den var. Ju bättre kompatibilitet, desto bättre var det.

Bara grundläggande BIOS-kompatibilitet var det första grundkravet, men det flesta spel, och även en hel massa annan programvara använde inte BIOS funktioner alls på den tiden, på grund av prestanda. Så BIOS-kompatibilitet var tyvärr långt ifrån tillräckligt. Och jag vet inte ens hur kompatibel Compis var rent allmänt. Jag har inte sett eller hört någon köra MS-DOS på en Compis. Går det? Men som sagt, Compis var dödsdömd innan den ens var klar. Liksom i princip alla andra persondatorer. Luxor och Diab hade uppenbarligen fattat att Z80-baserade ABC-datorerna hade haft sin tid, och dom behöver något nytt. Där satsades det på Unix, vilket nog var så rätt tänkt det kunde bli, om man inte ville bygga PC-kloner. Men sedan kan vi argumentera om vilka fel Luxor och Diab sedan gjorde...

Men Compis... Det var väl någon firma som trodde sig kunna tälja guld, utan att fatta att dom inte alls hade förstått att marknaden hade förändrats jämfört med några få år tidigare. Det gick snabbt dom åren...

Mjukvara. Jo, jag är nog av åsikten att BASIC var väldigt bra som det var. Snabbt att komma igång, interaktivt, och oftast enkelt att åstadkomma både ljud och grafik, även om det var vansinnigt ostandardiserat. Gick ganska bra att skriva relativt stora program med, om man hade lite diciplin. Men så småningom är det nyttigt att lära sig andra språk och paradigmer med. Men det gjorde en hel del folk också, så man kan ju knappast säga att BASIC på något sätt "skadade".
Idag är väl Python det närmaste motsvarande jag kan komma på.
Och samma sanningar gäller där med. Python är egentligen inte ett språk du ska skriva stora system i, men det görs det i alla fall. Men det är enkelt att komma igång, interaktivt, och du kan få resultat omgående. Och åtminstone grafik är lätt att leka med.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Man kunde köra MS-DOS på Compis, men troligen var det en egen MS-DOS port som skrevs just för den maskinen. Precis som det fanns MS-DOS för andra maskiner som inte var helt IBM-PC kompatibla. Diskformatet lär ju ha ställt till det en del, de två dominerande var ju 1,2MB och 360KB, men Compis hade ju diskettstationer för 80 spår/dubbel denstitet och maximalt 720KB på en diskett.

Frågan är vad man ska med MS-DOS till om man inte kan köra PC--mjukvara eller läsa en vanlig PC-diskett.
compis-ms-dos.jpg
EDIT: Stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 21 augusti 2023, 08:29:42, redigerad totalt 1 gång.
bqt

Inlägg av bqt »

Diskett-formatet var nytt för mig. Jag trodde dom var mer standard. Men det där låter fasligt likt DECs RX50.
Fast dom rymde ju 400K...

I alla fall. Det var en bra poäng till. Om man inte kunde läsa standard-disketter så lär man ha känt sig väldigt rökt.

Med ABC80 och ABC800 spelade det mindre roll, då man inte kunde leka IBM i vilket fall som helst. Men ett par format från ABC80 kunde läsas på 800 med.
80K och 160K tror jag det var. Dom med mer kapacitet var nog kanske bara på 800 (320K och 640K har jag för mig fanns).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Compis använde också 640K. Du har rätt om diskformaten på ABC80/800. På tal om det...

Jag hade en låda till en FD2 som saknade fungerande diskettenheter och kontrollerkort sam DOS kort. Så jag byggde en egen diskmaskin, med två 360K drivar (40-spår TEAC FD-55) och en Gotek diskemulator. Jag använde den "nya" bra Luxor-floppykontrollern och ett modernt DOS-kort som har både ABC-DOS och UFD-DOS samt Smartaid och Superbasic integrerat, signerat "uaxnet" på forumet.

Luxors diskkontrollers kunde faktiskt kontrollera tre diskettstationer, även om jag aldrig sett mer än hemmabyggen som använt detta.
IMG_1648.JPG
IMG_1649.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt

Inlägg av bqt »

Vilken lyx! Jag hade ingen aning om att dom kunde kontrollera 3 drivear.
Men det där var riktigt snyggt.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Ja, kan bara instämma! :bravo:
Hur funkar det där DOS-kortet? Är det manuellt val?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, man får bygla vilket DOS man vill ha.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

anders_bzn skrev: 20 augusti 2023, 20:13:24 Compis använde också 640K. Du har rätt om diskformaten på ABC80/800. På tal om det...

Jag hade en låda till en FD2 som saknade fungerande diskettenheter och kontrollerkort sam DOS kort. Så jag byggde en egen diskmaskin, med två 360K drivar (40-spår TEAC FD-55) och en Gotek diskemulator. Jag använde den "nya" bra Luxor-floppykontrollern och ett modernt DOS-kort som har både ABC-DOS och UFD-DOS samt Smartaid och Superbasic integrerat, signerat "uaxnet" på forumet.

Luxors diskkontrollers kunde faktiskt kontrollera tre diskettstationer, även om jag aldrig sett mer än hemmabyggen som använt detta.

IMG_1648.JPG
IMG_1649.JPG
Anders satt det 40 spårs teac drivar i någon ABC diskstation?. 834 hade ju 80 spår men fanns det någon annan med 40 spår
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej, det gjorde det inte.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Re diskformat: Pc överlevde problemet med 1.2M och 360k. En 720k-diskdrive kan läsa 360k-disketter, och om man har disketter som aldrig skrivits i en 360k-drive (sen de senast avmagnetiserades) och de skrivs i 360k-format på en 720k-drive så kan de även läsas av en 360k-drive. Det är ju dessutom bara en fråga om att välja vilken typ av drive som beställs och monteras vid tillverkning - inget hade hindrat Compis att välja 40-spårs / 360k-drives.

Detta att en dator ofta bara var i princip ett hårdvarulås för att köra viss mjukvara hade ju både Commodore och Apple redan upptäckt den hårda vägen innan PC ens riktigt började bli en grej. Commodore hade CBM-II/B-serien (där som sagt Datatronic faktiskt lär ha fixat mjukvara för dessa, men de floppade väl globalt, de hamnade på surplusutförsäljning hus Proteco (eller vad de heter) i USA t.ex.) och Apple hade Apple 3 som var en stor flopp (delvis pga hårdvaruproblem men mestadels för att burken fyllde ingen funktion, det fanns inte direkt nån mjukvara som var bättre på Apple 3 än på Apple II).

Angående spelen så användes de säkert på mässor och sannolikt även i pressen (Flight Simulator?), men det är tveksamt att det var så jätteintressant för kunder. Som sidospår kan nämnas att Ericsson PC inte hade PC-kompatibelt tangentbord hårdvarumässigt. Det verkar som att deras BIOS går att köra på vanlig PC-kompatibel hårdvara men tvärt om går definitivt inte. Dessutom så finns det kompilatordirektiv till Turbo Pascal som inte fungerar med Ericsson PC, och SPCS skickade med nån TSR för att kompensera för nåt i Ericsson PC (som vad jag minns inte hjälper mot kompilatordirektivet i Turbo Pascal). Ändå pratades det mig veterligen aldrig om att Ericsson PC inte skulle vara PC-kompatibel, väl?

Men, den stora grejen med Compis var att den var billig. Den var sannolikt inte bara billig i prislistorna utan också billig att tillverka. Om man tittar på kort till Compis och jämför med en IBM AT med bildskärmskort, floppykontrollerkort och kort för några portar så hade en AT enormt många fler komponenter. (Visst, AT är en 286:a men det är den närmaste PC med 16-bitars x86 som kan vara vettigt att jämföra med). Detta lär väl till stor del vara tack vare 80186.

Några år senare kom "PC-chipset" som också sänkte tillverkningskostnaden rejält för PC-kompatibla. Men det kunde ju knappast Compis/Telenova ha förutsett, och ifall Compis hade lyckats ta marknadsandelar så de varit ett etablerat märke vid den tidpunkten så hade de lätt kunnat använda dessa PC-chipset i en ny version av deras maskiner.

Ännu några år senare kom t.ex. Amstrad och insåg såna självklarheter som att det blir billigare att bygga en dator om man har samma nätagg till skärm och dator. (Visst, Mac hade gjort så i flera år men Mac var allt annat än billiga).

(Detta har jag tjatat om till leda förr både här och där, sorry om det är en upprepning): Angående tillverkningskostnad så måste jag säga att Commodore gjorde ett stort misstag i att inte tillverka ett eget PC-chipset när de ändå bestämde sig för att sälja PC-burkar. De hade kunskap för att designa kretsar och fabrik för att tillverka dem (eller ja, de tillverkade wafersarna och så lämnade de väl iväg jobbet att bonda dem till fysiska DIL-kapslar, men det sistnämnda var ju något som man kunde och kan lämna iväg till vem som helst). Att göra egna kloner av de där Intelkretsarna som ingår i en PC (8259, 8237 osv) och matchande klisterlogik hade sannolikt varit fullt möjligt även med deras redan då åldrande kretstillverkning. De hade kunnat nära på slå ut alla budgettillverkare på marknaden. Istället bidde det bara en tumme, en krets för att ansluta bussmöss till ISA-buss, som ingick på moderkortet på ett gäng Commodore PC. (Med hjälp av den kretsen och DE9 istället för vanliga 8-pol mini-DIN för bussmöss så kunde de använda samma möss som till Amiga, vilket säkert förenklade en hel del. Vet inte om denna krets kunde hantera digitala joysticks (dvs om det gick att läsa ingångarna direkt) och i så fall om nån mjukvara hade stöd för det).
Skriv svar