Rc safety kill switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Rc safety kill switch

Inlägg av Båtdoktorn »

Hej
Köpte kill switch för att koppla in på en modellbåt som det sitter en HQ 133 motorsågmotor.
Köpte en kill switch för magnettändning. Men på denna motorsåg verkar det vara någon typ av cdi tändning. Med separat tändspole.
Så det fungerar inte. Det verkar bara finns två typer av kill switch för radiostyrt en för magnet tändning och tändningen som behöver spänningsmatning. Så ingen av de fungerar på denna motor.
Bifogar en bild på signalen över stoppknappen inte aktiverad. När jag drar I start snöret.


Tror ni det går att koppla direkt på solidstate reläet"cpc1150" istället för triacen"bt134w"?
Eller går det att sätt kill switchen på signalen till tändspole istället?

Ursäkta om inlägget är lite rörigt.
20230819_084304.jpg
20230818_202426.jpg
20230818_202350.jpg
20230819_084411.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Båtdoktorn 19 augusti 2023, 08:56:22, redigerad totalt 1 gång.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av Båtdoktorn »

Jo när jag försöker stoppa motorn med kill switchen så försvinner bara halva signalen på oscilloskopet. När jag mäter över bef stopp knapp
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7825
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av pi314 »

Är original stopp-knapp en enpolig brytare?

Har du kopplat in den elektroniska stoppfunktionen parallellt med stopp-knappen?

I så fall låter det som om elektroniken bara sluter i en riktning.

Om du kopplar en liten likriktarbrygga, med fyra dioder, mellan elektroniska stoppen och stopp-knappen så borde det fungera.

Först måste du identifiera vad som är plus och minus på elektroniken. Så att du kopplar plus och minus på bryggan rätt.

"Växelspännningssidan" på bryggan ska kopplas parallellt med stopp-knappen.

/Pi
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av Båtdoktorn »

Ja stopp knappen är enpolig brytare som jordar.
Det jag skulle ha nämt är att den stänger av motorn om den tappar kontakten med mottagaren. Så den ska fungera utan extern spänningsmatning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26610
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet finns det SSD som är slutna i inaktivt läge.
De är inte vanliga men de finns.

Om spänningen "upphör" leder de o pulserna dör.

Alternativt släppa tändningspulsen GENOM ett SSD så att när spänningen försvinner kommer pulsen till CDI'n inte igenom.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12386
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 19 augusti 2023, 12:30:44Om du kopplar en liten likriktarbrygga, med fyra dioder, mellan elektroniska stoppen och stopp-knappen så borde det fungera.
Det är väl rätt stor risk att man då skapar traktens starkaste störsändare eftersom signaljord för mottagaren osv kommer vara likriktad primärlindning på tändspolen.

Dvs det behövs väl en optokopplarlösning eller bättre en lösning som kortsluter åt båda hållen.


Det konstiga är att det sitter en BT134W600 som vad jag fattar är en triac. Den borde leda åt båda hållen. Är det för klen spänningsnivå vid killswitchen, eller är det fel på den komponenten? Typ coutnerfeit där nån märkt på triac-beteckning på en thyristor? :O
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 7825
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av pi314 »

MiaM:

Ett litet relä är kanske det enklaste? Så att man slipper fundera över elektronikens jord i förhållande till motorns jord. Men, det gäller ju att motorn stängs av, om t.ex. strömmen till mottagaren bryts.

I RC-sammanhang brukar "fail-safe" betyda att motorn stängs av om mottagaren tappar signalen från sändaren. Då har man typiskt, kanske 20% gaspådrag för tomgång och 100% för full gas. Om man stänger av motorn från sändaren eller om man stänger av sändaren eller tappar kontakten mellan sändare och mottagare så går gaspådraget ner till 0% och motorn stannar.

Med elmotorer är detta enkelt att lösa. Med förbränningsmotorer kan man ju strypa gasen, men om gasen har hängt sig så kan det bli äventyrligt.

En båt på havet kan komma långt innan bränslet tar slut.

När det gäller helikoptrar kallar man det för "chicken dance", när motorn "skenar".



/Pi
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av Båtdoktorn »

Den är nog gjord för högre spänning när den ansluts till en magnettändning. Skulle ha köpt den modell som skickar ut spänning istället och bara satt ett relä NC på utgången istället ..
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12386
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rc safety kill switch

Inlägg av MiaM »

För båtar så är väl enklast att styra rodret till ena ändläget så att båten bara går runt i cirklar ifall gasen hängt sig?
Skriv svar